Luftfilter og rensning
Fra : Jens

Dato : 03-08-02 20:44

Hej Alle

Jeg spekulerer på, om eller snarere hvordan, luftfiltrene skal renses (eller
skiftes!!). Min maskine er udstyret med fire uoriginale Universal filtrer
(jeg kan ikke umiddelbart se mærket) og jeg vil gerne vide om de mon kan
renses, om det hjælper på motorens åndedræt, og også vigtigt, forlænger
motorens levetid!?

Med håb om lidt sol på sjælland i morgen,
mvh Jens CB400F

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 04-08-02 16:27

Jens <joplh@wanadoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:srW29.7$4L3.12982407@news.orangenet.dk...
> [...]
> mvh Jens CB400F
>
> Der kan være forskel på luftfiltre. På min Honda CB 750 havde jeg en gang
i 70érne 4 skumgummifiltre på den. Disse skulle vaskes i almindelig
opvaskevand og når de igen var tørre da på ydersiden have påsprayet væske
fra firmaet som havde solgt filtrene. Senere skiftede jeg til K&N filtre som
i 1979, i Cars and Cars Conversions, blev erklæret for de bedste luftfiltre.
På min BMW har jeg i de sidste 4 år nu igen brugt K&N filter. Og til det
sælges der en æske med to bøtter til vedligeholdelse af filtrene, og uden på
æsken står der vejledning. Først påsprøjt rensevæske på ydersiden, lidt
efter lad der risle vand igennem fra indersiden og når det derefter er tørt
påsprøjt så væske fra den anden spray på ydersiden. K&N filtre er beregnet
til at holde mindst 100.000 km. BMW´s originale skal vist skiftes hver
20.000 km.

Mvh Gert Thorgersen

Fra : Squish

Dato : 07-08-02 23:43

Jens wrote:
> [...]
> motorens levetid!?
>
> Med håb om lidt sol på sjælland i morgen,

Hej Jens,
Du skulle vel ikke have haft din MC ude hos Augusta Motor, for at få
skiftet fordæk? Jeg så nemlig en CB400F ude hos ham, for ca. en måneds
tid siden, med netop sådanne luftfiltre.

Mvh. Squish
CB400F - Fuldstændig splittet ad, men nu er stellet nymalet!

Fra : Armand

Dato : 22-08-02 22:40

> [...]
kan
> renses, om det hjælper på motorens åndedræt, og også vigtigt,

Det er ikke særligt sandsynligt at sådanne luftfiltre er stoppet til;
men der er da en chance for at de tidligere er fejlbehandlede, så
renover dem blot.

Processen er følgende:
Rens dem i Motorrens, skyl dem indefra og ud(!) med masser af rindende
vand, lad dem tørre helt og oliér dem efterfølgende sparsomt(!)
udvendigt og på langs med "lamellerne" med indkøbt K&N filterolie.
Afslut med at tørre dem let af for overskydende olie på ydersiden og
monter dem!

--
Armand.