Lader
Fra : Torben

Dato : 03-08-02 20:33

Hvor meget skal en 6-volt dynamo lade med ?
Jeg har enorme problemer med at min ladelampe slukker, men der bliver ikke
ladet noget strøm !!!!
Torben

Fra : Bjørn S

Dato : 04-08-02 09:09

"Torben" <stenbakFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvor meget skal en 6-volt dynamo lade med ?
> Jeg har enorme problemer med at min ladelampe slukker, men der bliver
> [...]

7,1 - 7,5 volt burde være indenfor det akseptable hvor batteriet har det
bedst.
Forsøg at tænde lyset, og se om dynamoen stadig kan gi denne spænding ved
f.eks 3000 omdrejninger.
/ Bjørn

Fra : Torben

Dato : 04-08-02 10:50

"Bjørn S" <bjosko@ReMoVeyahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bedst.
> Forsøg at tænde lyset, og se om dynamoen stadig kan gi denne spænding ved

Nu spørger jeg måske dumt, men jeg skal måle direkte på batteriet og så bare
se om spændingen øges fra slukket motor til startet med nogle omdrejninger
(sluk ladelampe) ?
Torben

Fra : Bjørn S

Dato : 04-08-02 11:33

> [...]
bare
> se om spændingen øges fra slukket motor til startet med nogle omdrejninger

Ja, sådan omtrent
Spændingen SKAL ligge indenfor tidligere opgitte verdier når motoren kører,
hvis mindre vil batteriet aflade, hvis højere vil batteriet "koge" eller
overlade, med defekt batteri til følge....
Det med at teste med lys på, det er for at se om dynamoen har tilstrækkelig
kapacitet, igen, hvis den falder under 7 volt nu vil du også forbruge mere
end du tilfører. Batteriet skal ha en viss spænding for at lade.
At ladelampen slukker er ikke godt nok, det gør den simpelt sagt allerede
ved 6 volt, uden at blive for teknisk, og forklare det hele nu.
Er det på en gammel cykkel med ligestrømsdynamo ?

/Bjørn

Fra : Torben

Dato : 04-08-02 18:49

> [...]
> ved 6 volt, uden at blive for teknisk, og forklare det hele nu.
> Er det på en gammel cykkel med ligestrømsdynamo ?

Det er en Dnepr fra 1958, og der er jævnstrøm på den. Lige nu hænger cyklen
mig langt ud af halsen !!! Jeg havde brugt nogle laaaange aftyener i sidste
uge for at blive færdig så jeg kunne køre lidt i weekenden, men så lader den
ikke !! Det kan jeg så nogenlunde forholde mig til, en midlertidig løsning
er at lade batteriet. Men nu vil den ikke starte eller køre. Den starter
meget besværligt, men går ud efter at have kørt i 1-20 sekunder !!
Har du et bud ?
MVH Torben

Fra : Bjørn S

Dato : 04-08-02 22:13

> [...]
> er at lade batteriet. Men nu vil den ikke starte eller køre. Den starter
> meget besværligt, men går ud efter at have kørt i 1-20 sekunder !!

Huha, nu står jeg af. Jeg er god til el, men ikke til historik
Stadigvæk kan jo strømmangel være årsagen, er der magnettænding, svinghjul
med magneter og den slags ?
Hvis du kan forklare hvordan systemet ser ud kan måske en af veteran-gutta
fortelle noget mere.
Jeg har tilladt mig at ændre subjekt en lille smule, så måske en af de med
erfaring med de "gamle" vågner.

/Bjørn

Fra : Torben

Dato : 06-08-02 20:13

> [...]
> fortelle noget mere.
> Jeg har tilladt mig at ændre subjekt en lille smule, så måske en af de med

Nu blev jeg så træt af den, at jeg "smed" den på værksted !!! Uha, men jeg
havde ikke flere muligheder i ærmet !!!! Har mistanke til kondensatoreren,
der sidder i strømfordeler !!!
Torben