Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sløret baggrund
Fra : Michael Jakobsen

Dato : 03-08-02 18:39

Jeg har et spørgsmål som jeg har brugt megen tid på uden at komme frem
til en fornuftig konklusion, så derfor:

Hvordan opnår man den slørede baggrund på billeder taget med et
digital kamera, der er mange af dem på www.fotokritik.dk ?
Jeg har et Kodak DC290 og jeg kan ikke på nogen måde komme frem til
den effekt, er der nogle der vil opklarer mysteriet for mig, er der
brugt filtre eller hvad ?!?
Jeg ved ikke om det er mit kamera der simpelthen er for dårligt til at
fokuserer eller om det er mig det er galt med.

Mvh.
M.Jakobsen

Fra : PI

Dato : 03-08-02 19:11

Hejsa

F. eks. prøv at tage billedet med max tele.
Begræns dybdeskarpheden ved at bruge største blænde

Mvh
PI

Fra : Michael Jakobsen

Dato : 03-08-02 20:09

On Sat, 3 Aug 2002 20:11:29 +0200, "PI" <poul@email.com> wrote:

>F. eks. prøv at tage billedet med max tele.
>Begræns dybdeskarpheden ved at bruge største blænde
Øhh, større "blænde" ?

M.Jakobsen

Fra : PI

Dato : 03-08-02 20:25

Hej

Jeg kender ikke dit kamera, men jeg har se på
http://www.digit.no/Produkter/Kameraer/Kodak/kod290tekn.htm
og du kan ikke vælge blænde manuelt!

Prøv at zoomer så langt som muligt ind på dit motiv :)

Fra : John

Dato : 03-08-02 20:44

"Michael Jakobsen" <admin@goose.dk> skrev i en meddelelse

> Øhh, større "blænde" ?

Åbningen til filmen eller i dit tilfælde CCD'en kaldes blænde. Denne åbning,
bestemmer selvsagt hvor meget lys der slipper igennem til filmen eller
CCD'en. Det er benævnt som "F-Tal", f.eks f-5.6. For at gøre forvirringen
komplet, er et lille f-tal lig med en stor åbning og stort f-tal (f.eks
f-22) lig med en lille blændeåbning. Dybdeskarpheden er afhængig af
blændeåbningen. Jo større åbning jo mindre dybdeskarphed. Ligeledes har
brændvidden (zoomfaktoren) indflydelse på dybdeskarpheden. Jo større
brændvidde, des mindre dybdeskarphed. Deraf kan du udlede, at du får dit
ønske om slørret baggrund opfyldt, ved at zoome og bruge stor blændeåbning,
f.eks 3 X Zoom (kun optisk!) og blænde f-5.6.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Michael Jakobsen

Dato : 03-08-02 21:22

On Sat, 3 Aug 2002 21:44:06 +0200, "John" <hansenjnospam@tdcadsl.dk>
wrote:

>Åbningen til filmen eller i dit tilfælde CCD'en kaldes blænde. Denne åbning,
>bestemmer selvsagt hvor meget lys der slipper igennem til filmen eller
<snip af en god forklaring>

Tak for oplysningen, det var virkelig en god oplysning for en novice
som mig desværre kan jeg, som PI også komenterer, ikke stille
blændeåbningen manuelt, og max zoom gør det desværre ikke alene.

M.Jakobsen

Fra : PI

Dato : 03-08-02 21:42

Hej

Der er ikke "Macro" på det!!!
Så er det derfor du ikke kan det!

Se http://www.dpreview.com/reviews/specs/Kodak/
og klikke på Kodak DC290

Fra : John

Dato : 03-08-02 23:09

> [...]
> som mig desværre kan jeg, som PI også komenterer, ikke stille
> blændeåbningen manuelt, og max zoom gør det desværre ikke alene.

Det kan være fordi der er for meget lys. Så vælger kameraet en lille
blændeåbning (for det meste). Hvis der er et portræt mode, skal du vælge
det. Så vil kameraet prioritere blænden først. Ellers kan du som jeg
tidligere nævnte, købe et gråfilter, for at tvinge kameraet til at vælge en
større blændeåbning = mindre f-tal.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 03-08-02 19:41

"Michael Jakobsen" <admin@goose.dk> wrote in message

> Hvordan opnår man den slørede baggrund på billeder taget med et
> digital kamera, der er mange af dem på www.fotokritik.dk ?

Løsningen:

Brug en maske i dit digitale fotolab .. Fritlæg forgrunden i et lag for sig
(se fx "Extracting objects from their background" i photoshop
online-hjælpen) - og "blur" (fx bare 1.5 pixel gaussian blur) så ellers løs
på baggrunden til du får det resultat du ønsker dig. Det er supernemt når
først det ligger i hånden - og resultatet bliver overraskende godt. (Har du
mange penge, så er der mange værktøjer der også speeder den slags op, fx
http://www.extensis.com/maskpro/). Men er der mange "dybder" i dit billede,
der alle skal blurres i forskellig grad, kan det dog blive en noget træg
proces!

Chit-chat:

Digitalkameraer er anderledes bygget op end alm. kameraer og den effekt du
ser er sværere at opnå med et digital-kamera (det handler om at få så meget
depth-of-field som muligt, dvs linsen lukket godt op og f-stop ned). Men
hvis du zoomer så langt som muligt ind på dit motiv (det hjælper at have et
7x eller 10x digital zoomkamera), og sørger for at der er lidt afstand til
baggrunden, så skulle du automatisk have en bedre chance selv med fuld
automatik på (det med zoomen er desværre selvsagt ikke praktisk muligt altid
. - Men se fx et billede som
http://twalker.d2g.com/forweb/crw_4197.jpg - der er det lykkedes flot,
simpelthen ved bare at zoome (Canon Pro90 kamera, zoom'et ind på 17mm).

// Steffen

P.S.: Kan du nøjes med en lidt hurtigere, men knap så stilren tilgang til
tingene (simpel lasso tool fritlægning) er en turorial som fx
http://www.eastofthesun.com/pi7/blur.htm udemærket.

--

Lidt engelsk cut & paste for den ihærdige læsere:

There is a relationship between lens aperture, exposure time, and depth of
field.

In general, a large aperture (which means a small F-stop), and the amount of
the subject which is in focus (depth of field). If, for example, you use a
very
wide aperture, and you focus on the tip of the model's nose, her nose may be
in
focus, her eyes may be very slightly out of focus, and the background will
be a
featureless blur.

On the other end of the scale, a tiny aperture means that the model's nose,
her
face, the trees behind her, and the mountain range on the horizon will all
be
in razor sharp focus.

The aperture also determines exposure time. A large aperture lets more light
into the lens, which means you need to use a faster shutter speed; a small
aperture allows only a small amount of light to pass, and the shutter must
therefore stay open for a correspondingly longer time.

So depth of field, aperture,and shutter speed are all interrelated. Wide
aperture=shallow depth of field and fast shutter. Narrow aperture=good depth
of
field and slow shutter.

The effects of a shallow depth of field are not the same as the effects of
selecting and blurring the background. For one thing, blurring the
background
will drag parts of the unselected area into the selected area, creating a
fringe around the shbject; and fo another, light soources int he background,
when blurred in the camera, tend to assume the shape of the aperture, and
tend
to make the background lighter, not darker. (Think of it as a combination of
blurring in Screen mode and dialation of light areas of the background;
that's
a crude analogy, but the point is that the blur is not a simple Gaussian
blur.)

So the effect can only be approximated with Photoshop's tools; selecting and
blurring the background does not give the same results you would get if you
shot the image with a wide aperture.

Matematik: http://hobbymaker.narod.ru/English/Articles/blur_eng.htm

Fra : Michael Jakobsen

Dato : 03-08-02 20:18

On Sat, 3 Aug 2002 20:41:11 +0200, "Steffen Poulsen"
<steffenpoulsen@[RemoveThis]forskernet.dk> wrote:

>Løsningen:
>Chit-chat:
Som jeg forstår det så mener du, at det er svært at opnå denne effekt
kun med kamera men jeg tvivler på, at alle billederne på
www.fotokritik.dk er manipuleret, der må være en eller anden teknik.
Det kan godt ske mit kamera ikke kan zoome nok (2x optisk-3x digital)
til at opnå den ønskede effekt, eller også er det bare utrolig dårligt
til at fokuserer på én ting af gangen.

M.Jakobsen

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 03-08-02 21:36

> [...]

> Det kan godt ske mit kamera ikke kan zoome nok (2x optisk-3x digital)
> til at opnå den ønskede effekt, eller også er det bare utrolig dårligt

Nej, se bare billedet af pigen der er vedlagt - det er ikke umuligt
overhovedet. Men de rette omstændigheder - afstand til motivet, zoom, tilpas
_lidt_ lys, at styre kameraet manuelt hjælper alt sammen på det.

Og under omstændigheder der ikke er "rette" har man så problemet - jeg synes
dog at det lyder til at gråfilteret som John foreslår kunne udvide "det
mulige" ganske betragteligt.

// Steffen

Fra : John

Dato : 03-08-02 19:54

> [...]
> Jeg ved ikke om det er mit kamera der simpelthen er for dårligt til at
> fokuserer eller om det er mig det er galt med.

Det opnåes normalt ved at bruge tele samt lille blændetal = stor
blændeåbning. Jeg kender ikke dit kamera, og ved derfor ikke om du har
mulighed for at vælge blænde manuelt. Hvis du ikke kan så prøv at zoome til
maks (kun optisk!), og tag et par billeder. Hvis resultatet ikke bliver som
ønsket, er der for meget lys. Dette vil medføre at kameraet vælger et stort
blændetal. Dette kan du evt afhjælpe ved at købe et gråfilter. Så tvinges
kameraet til at vælge et mindre blændetal, for at få nok lys. Husk det kan
blive nødvendigt at bruge stativ ved sådanne optagelser, for at indgå
rystede billeder.
--
MVH
John K Hansen