itunes og genveje
Fra : Lone Koefoed

Dato : 03-08-02 17:55

Findes der mon en universel genvej til iTunes, så man (ligegyldigt
hvilken applikation, man befinder sig i) fx kan skifte nummer?
Brugerscenarie: Jeg roder rundt i Word, mens jeg hører musik. Pludselig
afspilles et nummer, jeg ikke gider at høre, og jeg ønsker derfor at
springe et nummer frem i 'playlisten'. Kan jeg gøre det uden at bevæge
mig fra Word og til iTunes?

--
Lone

Fra : Frederik Sørensen

Dato : 03-08-02 18:02

Lone Koefoed <karotte@mac.com> wrote:

> [...]
> afspilles et nummer, jeg ikke gider at høre, og jeg ønsker derfor at
> springe et nummer frem i 'playlisten'. Kan jeg gøre det uden at bevæge

Hvis du trykker på den grønne knap, så iTunes bliver lille, så kan du
klikke på knapperne uden at forlade det program du er i.

--
Frederik Sørensen

Fra : Lone Koefoed

Dato : 03-08-02 18:44

In article <1fgcsue.h5ypjg1fyzwp8N%fsenREMOVE@mac.com>,
fsenREMOVE@mac.com (Frederik Sørensen) wrote:

> Hvis du trykker på den grønne knap, så iTunes bliver lille, så kan du
> klikke på knapperne uden at forlade det program du er i.

Glemte at sige, at jeg har osX.

det forstår jeg simpelthen ikke. Du mener at hvis jeg klikker på
minusset i iTunes, så det ses som et åbent dokument, så kan jeg klikke
på det uden at åbne iTunes? Det kan jeg i givet fald ikke få til at
virke.

--
Lone

Fra : Jonas Voss

Dato : 03-08-02 19:00

Lone Koefoed <karotte@mac.com> writes:

> [...]
> minusset i iTunes, så det ses som et åbent dokument, så kan jeg klikke
> på det uden at åbne iTunes? Det kan jeg i givet fald ikke få til at

Nej, du trykker på plusset, så iTunes bliver lille, så kan du placere
den hvor du vil, og kan trykke på frem-, tilbage- eller stop-tasten uden
at programmet bliver aktivt.

Du kan også højreklikke på ikonet i dock'en, hvorved du får de samme
muligheder, uden at forlade det program der er aktivt.

--
Jonas @ 55.7,12.5 | Husk på, de fleste browsere ikke tolererer
<http://verture.net/> | hovsa-programmering i den grad, som IE gør det.

Fra : Frederik Sørensen

Dato : 03-08-02 19:09

> [...]
>
> Du kan også højreklikke på ikonet i dock'en, hvorved du får de samme
> muligheder, uden at forlade det program der er aktivt.

Præcist hvad jeg ville have svaret men du kom først

--
Frederik Sørensen

Fra : Michael Holm

Dato : 03-08-02 19:12

Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> [...]
>
> Du kan også højreklikke på ikonet i dock'en, hvorved du får de samme
> muligheder, uden at forlade det program der er aktivt.

æv bare fordi jeg kom til at sidde at lave en playlist, istedet for
at sende med det samme, kom du 6 min. hurtigere

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 03-08-02 19:23

kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com (Michael Holm) writes:

> æv bare fordi jeg kom til at sidde at lave en playlist, istedet for
> at sende med det samme, kom du 6 min. hurtigere

Ja, playlist-fabrikation er farlig for en ens NG-deltagelse (;

Fra : Lone Koefoed

Dato : 03-08-02 19:50

In article <m27kj7vm1t.fsf@verture.net>,
Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> Ja, playlist-fabrikation er farlig for en ens NG-deltagelse (;

til gengæld er aftensmad godt: Man poster et indlæg, spiser sin pasta og
når man kommer tilbage til den trofaste følgesvend, er der behjertede
personer, der har svaret :)

--
Lone

Fra : Jonas Voss

Dato : 03-08-02 19:59

Lone Koefoed <karotte@mac.com> writes:

> til gengæld er aftensmad godt: Man poster et indlæg, spiser sin pasta og
> når man kommer tilbage til den trofaste følgesvend, er der behjertede
> personer, der har svaret :)

"dk.edb.mac -- mens du spiser pasta klarer vi dine problemer".

Det lyder da meget fængende ikke?

Fra : Lone Koefoed

Dato : 03-08-02 19:48

In article <m2bs8jvn4c.fsf@verture.net>,
Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> Nej, du trykker på plusset, så iTunes bliver lille, så kan du placere
> den hvor du vil, og kan trykke på frem-, tilbage- eller stop-tasten uden
> at programmet bliver aktivt.

(skulle lige læse alle svar igennem for at svare på det indlæg, der kom
først med en redning

Hvor smart altså, jeg har aldrig haft iTunes lille.
(grunden til at jeg så ikke vidste, om det var plus eller minusset, der
var grønt er så også, at jeg har skiftet til grå-mode og ikke den blå.
Knapperne med farver i er fine, men den blå er grim. Surt egentlig, at
man ikke bibeholder knapfarverne, men hvad...)

> Du kan også højreklikke på ikonet i dock'en, hvorved du får de samme
> muligheder, uden at forlade det program der er aktivt.

Det kan så tilgengæld ikke lade sig gøre al den stund, at jeg ikke
benytter mus men touchpad, og når jeg gør (på arbejde) er det macs egen.
(= ingen højreknap at klikke med)

Jeg går hermed ud fra, at man ikke kan gøre noget tilsvarende blot uden
at skulle gribe til musen?

--
Lone

Fra : Michael Holm

Dato : 03-08-02 19:56

> [...]

> (= ingen højreknap at klikke med)
>
> Jeg går hermed ud fra, at man ikke kan gøre noget tilsvarende blot uden
Hvis du trykker musen/trackpaden ned så kommer menu op efter ca 1,5 sek.
- hvis det skal gå hurtigere så ctrl. klikker du (at holde ctrl. nede
mens man museklikker er det samme som højreklik)

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Lone Koefoed

Dato : 03-08-02 20:01

In article <1fgcy2w.krakjif62bhcN%kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com>,
kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com (Michael Holm) wrote:

> ikke kan gøre noget tilsvarende blot uden
> Hvis du trykker musen/trackpaden ned så kommer menu op efter ca 1,5 sek.

altså jeg lærer da også noget hver dag. skønt.

--
Lone

Fra : Storm

Dato : 03-08-02 20:01

Lone Koefoed <karotte@mac.com> wrote:

> Det kan så tilgengæld ikke lade sig gøre al den stund, at jeg ikke
> benytter mus men touchpad, og når jeg gør (på arbejde) er det macs egen.
> (= ingen højreknap at klikke med)

Ctrl klik = højreklik

> Jeg går hermed ud fra, at man ikke kan gøre noget tilsvarende blot uden
> at skulle gribe til musen?

Ctrl - F3 (så kommer du i dock)
Pil taster til iTunes - slipper og taster ordmellemrum - herefter vil
høre pil tast - vælger næste nummer

Sidder selv i samme situation.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Lone Koefoed

Dato : 03-08-02 20:07

In article <1fgcxzj.sao8yplj63e2N%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Ctrl - F3 (så kommer du i dock)

så er det så jeg på min tiBook skal holde 'fn' nede for at nå F3.
Kombineres det med Ctrl, så sker der ikke andet end at der 'fejlduttes'.?

> Pil taster til iTunes - slipper og taster ordmellemrum - herefter vil
> høre pil tast - vælger næste nummer

det lyder ellers besnærende

--
Lone

Fra : Jonas Voss

Dato : 03-08-02 20:09

Lone Koefoed <karotte@mac.com> writes:

> så er det så jeg på min tiBook skal holde 'fn' nede for at nå F3.
> Kombineres det med Ctrl, så sker der ikke andet end at der 'fejlduttes'.?

Det er fordi du skal slå "Full Keyboard Access" til:

System preferences -> "Full Keyboard Access" -> hak i "turn on full
keyboard access".

Så kan du taste ctrl+F2 for at aktivere programmenuen, og ctrl+F3 for at
aktivere dock'en.

Fra : Storm

Dato : 03-08-02 20:16

Lone Koefoed <karotte@mac.com> wrote:

> så er det så jeg på min tiBook skal holde 'fn' nede for at nå F3.
> Kombineres det med Ctrl, så sker der ikke andet end at der 'fejlduttes'.?

Ja, men det kan lade sig gøre Prøvede lige på min Tibooks tastatur,
funker fint. Rækkefølge skal være først CTRL - så fn - så F3.
Jeg bruger oftest eksternt tastatur.

> det lyder ellers besnærende

Jo, hvis man vil skåne musearmen.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-08-02 12:01

On Sat, 03 Aug 2002 21:07:02 +0200, Lone Koefoed <karotte@mac.com> wrote:

> så er det så jeg på min tiBook skal holde 'fn' nede for at nå F3.
> Kombineres det med Ctrl, så sker der ikke andet end at der 'fejlduttes'.?

ctrl+F1 slå¨funktionen til og fra, crtl+F2 giver dig fuld meneu
navigeringf med piletasterne.

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : Jonas Voss

Dato : 03-08-02 20:06

Lone Koefoed <karotte@mac.com> writes:

> Jeg går hermed ud fra, at man ikke kan gøre noget tilsvarende blot uden
> at skulle gribe til musen?

Der findes vist også et Control strip agtigt program til iTunes

....leder på versiontracker...

Yips, der er et par stykker at vælge i mellem:

http://makeashorterlink.com/?H16F21D61

Fra : Lone Koefoed

Dato : 03-08-02 20:16

In article <m2y9bnu5ix.fsf@verture.net>,
> [...]

> ...leder på versiontracker...
>
> Yips, der er et par stykker at vælge i mellem:

jojo, der er skam en, der ser god ud (X-tunes). Den kommer frem hvis man
holder space og æble ned, så kan man bla. klikke til næste sang.
Tak for linket.
Det må være et spørgsmål om kort tid før nogen finder på en ren
tastekombination altså. (hvorfor være _helt_ tilfreds)

--
Lone

Fra : Michael Holm

Dato : 03-08-02 19:06

> [...]

> minusset i iTunes, så det ses som et åbent dokument, så kan jeg klikke
> på det uden at åbne iTunes? Det kan jeg i givet fald ikke få til at

nej du skal klikke på "pluset" det skifter mellem at vise iTunes vinduet
som stort vindue og lille "panel" når det er lille kan man trykke på
knapperne uden at skifte program (kræver selvfølgelig at du kan se
knapperne) når iTunes vinduet er stort, kan man ikke.

Deuden er docken god der kan du også styre iTunes uden at skifte program
!
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-08-02 18:26

> [...]

> afspilles et nummer, jeg ikke gider at høre, og jeg ønsker derfor at
> springe et nummer frem i 'playlisten'. Kan jeg gøre det uden at bevæge

Det er selvfølgelig en lidt dyr løsning, men hvis du køber et Logitech
tastatur kan du skifte nummer via. tastaturets multimedieknapper. Det
kræver dog OS X.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Lone Koefoed

Dato : 03-08-02 18:47

In article <1fgctpm.1v0fq2k7t10j0N%rfn@mac.com>,
rfn@mac.com (René Frej Nielsen) wrote:

> Det er selvfølgelig en lidt dyr løsning, men hvis du køber et Logitech
> tastatur kan du skifte nummer via. tastaturets multimedieknapper.
det var præcis noget i den retning, jeg mente. Men bare uden et eksternt
tastatur - jeg har en bærbar, men dog osX. Kunne være cool, om genveje
var indbygget i styresystemet - eller om man kunne fabrikere noget selv.

--
Lone

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-08-02 21:12

> [...]

> tastatur - jeg har en bærbar, men dog osX. Kunne være cool, om genveje
> var indbygget i styresystemet - eller om man kunne fabrikere noget selv.

Du kunne måske bruge et af de programmer som kan eksekvere programmer
via et tastetryk (kan ikke lige nævne ét bestemt, men søg på
Versiontracker) og så fabrikere et AppleScript der gør det du ønsker.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jan Jonasen

Dato : 04-08-02 18:56

In article <1fgd1j4.1vlgtee1t0exc8N%rfn@mac.com>, =?ISO-8859-1?Q?Ren=E9
_Frej_Nielsen?= (rfn@mac.com) wrote:
> Du kunne måske bruge et af de programmer som kan eksekvere programmer
> via et tastetryk (kan ikke lige nævne ét bestemt, men søg på
> Versiontracker) og så fabrikere et AppleScript der gør det du ønsker.

Søgning på version tracker efter "programmer som kan eksekvere programmer
via et tastetryk" gav nul hits Dog kunne Quick Keys måske klare jobbet.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-08-02 23:31

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Søgning på version tracker efter "programmer som kan eksekvere programmer
> via et tastetryk" gav nul hits Dog kunne Quick Keys måske klare jobbet.

Freeware:

http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=11485&db=mac
http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=10588&db=mac
http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=12295&db=mac

Shareware:

http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=11870&db=mac
http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=11870&db=mac
http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=11465&db=mac
http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=12209&db=mac

Need I say more? Jeg har ikke selv prøvet ovenstående, men de ser alle
ud til at kunne klare jobbet.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Anders Krøyer

Dato : 04-08-02 09:35

> [...]

> Det er selvfølgelig en lidt dyr løsning, men hvis du køber et Logitech
> tastatur kan du skifte nummer via. tastaturets multimedieknapper. Det

Eller det lille freeware der hedder iTunes tools, der altid ligger
øverst og intet fylder , der kan man skifte nummer , playlist osv, kan
anbefales til det du er ude efter.

Venlig Hilsen
Anders Krøyer

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-08-02 19:31

Lone Koefoed <karotte@mac.com> writes:

> Findes der mon en universel genvej til iTunes, så man (ligegyldigt

Højremus på ikonen i Docken.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn