Reparation af topstyret vindue
Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-08-02 16:13

Hejsa - Findes der nogen på nettet nogen veledninger på hvordan man
afmonterer/monterer topstyrede vinduerne?
Jeg har nogle vinduer på første sal jeg skal have pillet og renoveret let
Dvs renses, oliebehandles, males + aluminiumsnæse

Kan man tage disse vinduer ud indefra eller?

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 03-08-02 21:14

Peter Lykkegaard skrev:

> Hejsa - Findes der nogen på nettet nogen veledninger på hvordan man
> afmonterer/monterer topstyrede vinduerne?

Jeg tror det umiddelbart ikke!

> Jeg har nogle vinduer på første sal ...

Det undrer mig, du har topstyrede vinduer på første sal - burde
nok have været vendevinduer, da de er nemmere at komme til at
pudse på udvendig side.

> Kan man tage disse vinduer ud indefra eller?

Hvis de har en anseelig størrelse, bliver det meget svært at
afmontere indefra.

Men hvis du nu *skal* have vinduerne ud af beslagene, så skal du
først løsne en skrue i hver side på karmbeslagene. Der er en skrue
ind i et lille stopbeslag, som skal ud. Vinduesrammen kan så sænkes
lidt - for der sidder en skrue, i hver side, helt oppe i toppen af
rammen, som også skal tages ud. Nu skal du tage skruerne ud i hver
side på rammen - og herefter kan rammen trækkes ud af beslagene.

Men jeg advarer dig på forhånd at gøre fra en stige. Lån hellere
noget stillads for at udføre dit arbejde mere sikker.

God arbjedslyst

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-08-02 22:02

"Svend Erik Bertelsen" <nospamtoseb@private.dk> wrote in message
> Peter Lykkegaard skrev:
>
> Det undrer mig, du har topstyrede vinduer på første sal - burde
> nok have været vendevinduer, da de er nemmere at komme til at
> pudse på udvendig side.

Historisk betinget - de fulgte med huset :-/

> Hvis de har en anseelig størrelse, bliver det meget svært at
> afmontere indefra.

Hmm, de er 105 x 90 (h x b)

> Men hvis du nu *skal* have vinduerne ud af beslagene

Jeg skal have givet vinduerne noget afslibning +maling
Der trækker vand igennem om vinteren (skrap vestenvind)

> Men jeg advarer dig på forhånd at gøre fra en stige. Lån hellere
> noget stillads for at udføre dit arbejde mere sikker.

De lyder ikke som noget der kan klares alene?

pft/Peter Lykkegaard

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 04-08-02 11:13

Peter Lykkegaard skrev:

> Historisk betinget - de fulgte med huset :-/

Husk hvis du en gang skal udskifte vinduerne: Så få endelig én
eller anden type der kan vendes. Det kan jo ikke være meningen, at
man skal op på en lang stige for at pudse sine vinduer

> Hmm, de er 105 x 90 (h x b)

Hvis det var nede ved jorden, kunne du nok ene tage rammerne af.
Men på 1. sal skal du have noget stillads og en hjælper.

> Der trækker vand igennem om vinteren (skrap vestenvind)

Der trækker vand ind, og det kommer ind foroven mellem karm og
ramme?

Dit problem er, at regnvandet løber ned ad facaden, og bliver af
blæsten presset ind mellem karm og ramme. Hvis så tætningslisterne
ikke virker optimalt mere, så bliver der presset vand ind.

Du kunne sætte en såkaldt vandnæse på, udvendig på karmen foroven.
Denne vandnæse tager noget af problemet. Men jeg er sikker på, du
også skal udskifte dine tætningslister, fordi de er blevet "trætte".
Tætningslisterne kan med lidt fingerfærdighed skiftes indefra. Med
disse to udbedringer, ville problemet med vandindtrængningen (måske)
blive løst.

> De lyder ikke som noget der kan klares alene?

Nej! Ikke at tage rammerne ud af beslagene - og på 1. sal.

--
Venlig hilsen
Svend Erik