aktiesplit
Fra : Hansi

Dato : 03-08-02 15:56

Hej der.
Jeg er ret grøn inden for dette område og har endnu ikke investeret en
eneste krone i aktier (gør det ikke før jeg har lært mere).
Nå - her er spørgsmålet
Er aktiesplit en fed fidus at gå efter eller går det galt de fleste gange.
Umiddelbart virker det attraktivt at gå efter en aktie som pludselig koster
det halve af hvad den oprindelig gjorde og så håbe på den vil stige igen.
Er der nogen som har erfaring med det?
Skal man købe før eller efter splittet.
Jeg håber der sidder nogle kloge hoveder derude :)

Fra : MB

Dato : 03-08-02 17:54

at firmaerne splitter normalt kun hvis deres aktie-kurs er høj.... dvs det
går dem godt....

Fra : MB

Dato : 03-08-02 17:45

Hej

Der er nu ikke nogen fed fidus i et split. Aktie kursen halveres godt nok
efter split, men samtlige aktionærer får også fordoblet det aktie-antal de
er indehaver af.

se mig: Jeg havde 170 aktier i et amerikansk concern. de splittede og nu har
jeg så 340 til den halve kurs.

Kan man forudsige splittet er det vel en fordel at købe før splitttet, da
man må forvente at aktierne stiger mest i kurs, hvis "start-kursen" er
lav.... Men de er ikke mere værd (pålydende).

Ps Mine aktier steg en del efter splittet.

Men "de herrer" : Det er jo et spil..........

mb

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 05-08-02 17:31

> [...]
> Er der nogen som har erfaring med det?
> Skal man købe før eller efter splittet.
> Jeg håber der sidder nogle kloge hoveder derude :)

Ja, og nej...

Virsomheder laver normalt split på aktier for at få mere omsætning i
papiret. Der kommer normalt mere omsætningen i en aktie når splittet er
lavet.

Normalt betyder en større omsætning en højere kurs. Men det er ingen
garanti... se f.eks. GN Store Nord der lavet et 1-4 split... den er nu
cirka 1/8 værd det den var før splittet.
Ok, det er fordi at det gik dem godt... men pludselig blev Nettest
cashburner... = faldende kurs...

Men aktiesplit er ikke en gardering for en bedre aktie. Det er
individuelt for hver enkel aktie...

mvh
Johan

Fra : Martin Munkesø

Dato : 30-10-02 21:17

det er grundlæggende en fed fidus at have aktier, der bliver splittet.
En af årsagerne til at splitte aktier, er at vise at det går godt for
firmaet, og at der er råd til at betale penge til aktionærene.
Når en aktie blir splittet falder kursen typisk tilsvarende, men
udbytte-satsen forbliver som regel den samme. Det betyder med andre ord
at man får dobbelt så meget i udbytte hvert år, hvorfor kursen stiger.
Det er dog væsentligt at være opmærksom på at det kun er muligt at tjene
på ovenstående, såfremt man har en aktie, hvor markedet ikke har
indregnet muligheden for split i kursen.
Så som i alle andre finansielle markeder, skal man vide noget andre ikke
ved, eller blot være heldig for at tjene penge!

Martin

Fra : alexbo

Dato : 02-11-02 17:05

Martin Munkesø <kamu99ab@student.cbs.dk> skrev

> [...]
>Når en aktie blir splittet falder kursen typisk tilsvarende, men
>udbytte-satsen forbliver som regel den samme

Hmm.
I efteråret 2000 ændrede Danske Bank stykstørrelse fra 100kr. til 10 kr.
det burde efter din regnemetode betyde en tidobling af udbyttet, det har jeg
ikke set noget til.

I samme periode ændrede GN store nord stykstørrelse fra 20kr. til 4 kr.
Heller ikke der er der den store gevinst.

Stykstørrelse ændringer har noget med lettelse af aktieomsætningen at gøre.

I denne NG var der dengang en læser der overvejede om han skulle købe GN for
datterens 30K børneopsparing, jeg frarådede det, men har senere tænkt på om
rådet blev fulgt.

mvh
Alex Christensen

Fra : TROELS MADSEN

Dato : 04-11-02 20:15

Hmmm....

Udbyttet som man får fra firmaet er en procentsats af aktiens
nominelle/pålydende værdi.

Dvs. Danske Bank f.eks. betalte 10% i udbytte på en aktie med en nominel
værdi på 100 = 10 kr. i udbytte. Efter aktiesplittet hedder udbyttet
stadigvæk 10% i udbytte, men så er det 10% af en aktie med værdi 10 = 1 kr.
i udbytte. Godt nok har man så 10 aktier men resultatet bliver det samme
såfremt at firmaet altså beholder samme udbytte betaling.

Aktiesplit giver alene øget likvivitet i aktien og det øger måske kursen men
er ikke altid sikkert.

vh
Troels

Fra : smølf

Dato : 15-08-02 13:39

et aktiesplit svarer blot til at du før havde en ti-krone og efter splittet
har 2 femmere i stedet for...det ændrer ikke på dit fremtidige afkast. set
fra udsteders synspunkt gøres det som regel for at øge likviditeten i
markedet (en billigere aktie = flere deltagere)