Regnvandsopsamling
Fra : Brian og Charlotte

Dato : 04-08-02 14:49

Hejsa,

Jeg har netop fået en 1000 l tank som jeg vil have tilsluttet til mit
nuværende regnvandsopsamlingssystem.

Jeg tapper i øjeblikket min tagrende, hvor vandet løber ned i en 200 l
plastictønde. Denne tønde ønsker jeg nu forbundet med 1000 l tanken, således
at den fungerer som tank og ikke aftapning. Aftapning skal fortsat foregå
ved 200 liter tønden.

Jeg havde tænkt mig at forbinde tønde og tank med en haveslage i bunden, og
ved hjælp af loven om forbundne kar sørge for at vandstanden er ens i de to
beholdere. Grundet tankens størrelse kan den ikke stå i umiddelbar nærhed af
tønden, men skal ca 20 meter væk - niveauet er ens.

Mine første forsøg er ikke videre lovende - vandet jeg opsamler har svært
ved at nå over i tanken. Er der for meget modstand i en ½" haveslange til at
mit forehavende kan lykkes og kan 200 liters tønden levere et tryk der er
stort nok til at tanken vil fyldes?
Vil det evt. hjælpe/være nok, hvis jeg anvender 3/4" slange i stedet for. Og
hvis løsningen hedder 3/4" skal taphaner også være 3/4" for at kunne udnytte
slangens dimmensioner?

Er der nogle i gruppen, der har erfaringer med tilslutning af sådanne tanke
over større afstand, som kan bidrage med lidt råd og vejledning.

Hilsen
Brian og Charlotte

Fra : Michael Petersen

Dato : 03-08-02 17:31

Brian og Charlotte skrev i meddelelsen
<3d4be154$0$72810$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
at
>mit forehavende kan lykkes og kan 200 liters tønden levere et tryk der er

det er jo begrænset hvad du opnår af tryk..
10m vandsøjle = 1Bar
så du har vel mellmem 0,1 og 0,05Bars tryk..
da der er trykfald i haner, slangekoblinger osv. så er chancen for et
godt resultat minimal, når du benytter 1/2" slange og fitings..

> [...]
Og
>hvis løsningen hedder 3/4" skal taphaner også være 3/4" for at kunne

størrehul, giver større flow, og mindre tryktab..

>Er der nogle i gruppen, der har erfaringer med tilslutning af sådanne tanke
>over større afstand, som kan bidrage med lidt råd og vejledning.

jeg ville nok monterer en pumpe mellem
tønde og tank, den kan så vendes ved behov..

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : NoBrain [dk]

Dato : 03-08-02 19:38

"Brian og Charlotte" <brian.charlotte@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nuværende regnvandsopsamlingssystem.
>
> Mine første forsøg er ikke videre lovende - vandet jeg opsamler har svært

Det er måske et dumt spørgsmål men er der låg på den 1000 l. beholder?
Hvis der er vil det også kunne give et problem, da luften skal kan komme ud
når vandstanden stiger

Mvh NoBrain

Fra : Brian og Charlotte

Dato : 04-08-02 20:45

Der er hul i toppen på 1000 liter tanken.

Mvh,
Brian & Charlotte

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 04-08-02 11:23

On Sun, 4 Aug 2002 15:48:52 +0200, "Brian og Charlotte"
<brian.charlotte@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>hvis løsningen hedder 3/4" skal taphaner også være 3/4" for at kunne udnytte

1. Du skal sørge for at toppen (ikke bunden) af de to tanke er i samme niveau.
Ellers kan du ikke fylde begge tanke helt.

2. Slangen mellem tankene må intetsteds ligge i højere niveau end toppen af din
200 liters tank. Der begynder ikke at løbe vand før vandstanden i din 200 liters
tank når et niveau der svarer til det højeste niveau for slangen.

3. Dimensionen på slangen har ikke betydning for om princippet virker (med
mindre vi går ned i nogle meget meget små dimensioner), men dog for hvor hurtigt
du kan fylde din 1000 liters tank. Så du kan altså godt komme i en situation
hvor din 200 liters tank er propfyldt, mens din 1000 liters tank kun er halvt
fyldt, samtidig med at regnvandet fosser ovenud af din 200 liters tank. Bliver
regnen ved vil din 1000 liters tank dog efterhånden fyldes også.

Venlig Hilsen/Kind Regards

Kim Kolmorgen
Homepage: http://home19.inet.tele.dk/kimkolmorgen/
Spamprotection: "From" address may change without prior notice. Delivery delays to be expected.

Fra : Christiansen

Dato : 14-08-02 15:53

Hej Brian og Charlotte
Jeg vil foreslå at i bruger en slang med en diameter på ikke under 40 mm
ellers vil den have problemer med at klare presset fra tilløbet som
sandsynligvis er 75 mm
mvh Finn
Brian og Charlotte <brian.charlotte@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d4be154$0$72810$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...