SPAM fra dansk firma!
Fra : Brian Ipsen

Dato : 03-08-02 14:41

Hej!

Hvad gør man ved SPAM fra et dansk firma ??? Melder dem til politiet
eller anden officiel myndighed for overtrædelse af gældende
EU-direktiv eller markedsføringsloven ?? Jeg har aldrig handlet med
omtalte firma, ej heller meldt mig på nogen mailing-liste eller
lignende fra dem.....

/Brian

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 03-08-02 14:56

Brian Ipsen <spammers@nowhere.net> skrev:

> [...]
> EU-direktiv eller markedsføringsloven ?? Jeg har aldrig handlet med
> omtalte firma, ej heller meldt mig på nogen mailing-liste eller

Du kan prøve Forbrugerstyrelsen på
http://www.net-tjek.dk/ehandel/indh1.htm

Umiddelbart ser det fra mit synspunkt ud til at virke. Ihvertfald har
jeg ikke modtaget noget spam fra de to danske firmaer jeg har haft
klaget over efter min klage.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jakob Paikin

Dato : 03-08-02 15:04

On Sat, 03 Aug 2002 15:41:00 +0200, Brian Ipsen <spammers@nowhere.net>
wrote:

> Hvad gør man ved SPAM fra et dansk firma ??? Melder dem til politiet
>eller anden officiel myndighed for overtrædelse af gældende
>EU-direktiv eller markedsføringsloven ??

Se http://www.net-tjek.dk/ehandel/indh1.htm - der kan du melde spam
til Forbrugerstyrelsen.

Derudover melder jeg også al spam (dansk og udenlandsk) til udbyderen
via www.spamcop.net

P.S. Bemærk at ovenstående ikke er egentlig juridisk rådgivning.

Ovenstående indlæg er i øvrigt min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.
--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine.

Fra : Brian Ipsen

Dato : 03-08-02 15:53

On Sat, 03 Aug 2002 16:04:02 +0200, Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote:

>Se http://www.net-tjek.dk/ehandel/indh1.htm - der kan du melde spam
>til Forbrugerstyrelsen.

Er hermed sket

>Derudover melder jeg også al spam (dansk og udenlandsk) til udbyderen
>via www.spamcop.net

Begge dele er allerede sket (Spamcop og abuse/csirt hos TDC)....
såfremt der dukker mere op ryger det til politiet som en overtrædelse
af markedsføringslovens §6a.

Mvh.

/Brian

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 04-08-02 17:34

"Brian Ipsen" <spammers@nowhere.net> wrote in message

> [...]
>
> Begge dele er allerede sket (Spamcop og abuse/csirt hos TDC)....
> såfremt der dukker mere op ryger det til politiet som en overtrædelse

Lige et hurtigt spørgsmål... Hvordan kan det være at du/I farer sådan i
flindt over dette SPAM? Det er da det letteste i verden at blot slette
mailen?
Det er da noget mere behageligt at få spam end at få alle de tonsvis af
reklamer skjult som ugeaviser ind af døren....Dem melder man ikke, for det
må de gerne, hmm underlig lovgivning i klage danmark....

//Jesper

Fra : Jakob Paikin

Dato : 04-08-02 18:34

On Sun, 4 Aug 2002 18:34:00 +0200, "Jesper Nielsen"
<jesper.nielsen@nogoledigejobs.dk> wrote:

>Det er da noget mere behageligt at få spam end at få alle de tonsvis af
>reklamer skjult som ugeaviser ind af døren....Dem melder man ikke, for det
>må de gerne, hmm underlig lovgivning i klage danmark....

Først og fremmest er det værd at bemærke, at forbuddet mod spam ikke
er rent dansk men hidrører fra et EU-direktiv.

Den underliggende forklaring er at spam - i lighed med telefon- og
dørsalg - langt mere påtrængende end reklameaviser. Telefonsalg er som
bekendt forbudt undtagen for enkelte varegrupper (bl.a.
avisabonnementer).

Endelig må man erindre at modtagelse af reklameaviser er gratis.
Modtagelse af e-mail kan derimod være udgiftskrævende for modtageren
(hvis der anvendes modm).

Diskussionen er i øvrigt politisk og hører derfor til i dk.politik

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 05-08-02 00:46

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote:

> Først og fremmest er det værd at bemærke, at forbuddet mod spam ikke
> er rent dansk men hidrører fra et EU-direktiv.

Betyder det, at Forbrugerstyrelsen tager sig af spam fra hele EU?

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 05-08-02 00:58

Niels@fabel.dk (Niels Teglsbo) wrote:

> Betyder det, at Forbrugerstyrelsen tager sig af spam fra hele EU?

Hvis du [1] nu havde gidet kigge på hjemmesiden
(http://www.net-tjek.dk/ehandel/email-sagsbeh.htm) ville du selv havet
set:

"Så længe e-mailene stammer fra en europæisk virksomhed, og især
virksomheder fra de nordiske lande, vil Forbrugerombudsmanden dog på
basis af EU-lovgivning og indgåede samarbejdsaftaler have visse
muligheder for at gribe ind."

[1] Hvor tit ser man folk omtale sig selv i 2. person?

Fra : Brian Ipsen

Dato : 05-08-02 16:18

>Lige et hurtigt spørgsmål... Hvordan kan det være at du/I farer sådan i
>flindt over dette SPAM? Det er da det letteste i verden at blot slette
>mailen?

Der er SPAM nok på nettet i forvejen fra udlandet - jo mere man kan få
stoppet, desto bedre. Og nu er det jo sådan, at mulighederne er bedre
for at få det stoppet inden for EU's grænser i henhold til omtalte
direktiv - hvorimod det er en umulig opgave over for f.eks.
amerikanske spammere...

>Det er da noget mere behageligt at få spam end at få alle de tonsvis af
>reklamer skjult som ugeaviser ind af døren....Dem melder man ikke, for det
>må de gerne, hmm underlig lovgivning i klage danmark....

Tjoe..."Reklamer, nej tak" skulle overholdes af alle - ikke kun f.eks.
Dansk Supermaked, som respekterer det... Så man kan sige nej tak til
ligegyldige tryksager, som alligevel bare smides ud... men det er en
helt anden diskussion

/Brian

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 03-08-02 16:10

Brian Ipsen <spammers@nowhere.net> skrev:

> Begge dele er allerede sket (Spamcop og abuse/csirt hos TDC)....
> såfremt der dukker mere op ryger det til politiet som en overtrædelse
> af markedsføringslovens §6a.

Politiet henviser dig til Forbrugerombudsmanden. Hvis der er en sag i
forbindelse med de mails du får, så er det Forbrugerombudsmanden, der
kører sagen.

--
Morten http://miljokemi.dk