/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
hjælp søges
Fra : Svend Overgaard


Dato : 03-08-02 13:33

Jeg er i gang med at lave et sejlbåds charter/dykning firma og har måtte
sande at der rejser sig tusinde spørgsmål jeg ikke umiddelbart kan svare
på. Jeg håber at jeg kan få lidt hjælp i denne nyheds gruppe så hvis du har
mod på det så læs videre

1. Hvad er der sparet ved at indregistrere båden i udlandet?
2. Skal man have tilladelse fra det område man sejler i hvis ens kunder er
booker ind hjemmefra. Og hvad koster det typisk?, er det et bureaukratisk
helvede?
3. Er der nogen her der ved noget om de nye syns regler?
4. hvad koster det typisk for en plads på en dagssejlads herhjemme
5. Der kommer flere spørgsmål hen ad vejen

Til sidst et spørgsmål der nok er svært at svare på, men giv et skud på hvad
du tror.
Båden er en 65fods klassik langkølet bygget i teaktræ, ketch rigget med
masser af dæksplads og 5 single kahytter til kunder (plus tre til crew), alt
i udstyr og komfort. Til adspredelse er der dykning og vandsport.
Spørgsmålet er så, hvad ville du være villig til at betale for sådan et
cruise i Stillehavet (ekskl. Rejseomkostninger)
En uge:
To uger:
Tre uger:
En måned:
Mail mig på svendovergaard@get2net.dk




 
 
Rasmus Hayseed (03-08-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Hayseed


Dato : 03-08-02 17:55


"Svend Overgaard" <svendovergaard@get2net.dk> wrote in message
news:q7Q29.34$jO1.1188@news.get2net.dk...
> Jeg er i gang med at lave et sejlbåds charter/dykning firma og har måtte
> sande at der rejser sig tusinde spørgsmål jeg ikke umiddelbart kan svare
> på. Jeg håber at jeg kan få lidt hjælp i denne nyheds gruppe så hvis du
har
> mod på det så læs videre

Jeg vil anbefale at du får hjælp af en virksomhedskonsulent fra TIC - det er
deres job at hjælpe med den slags.

Der er en i Valby, og en af rådgiverne er sejler/bådebygger.

Erhvervscenter TIC København-Frederiksberg
Trekronergade 126 F
2500 Valby
tlf.: 36 14 80 00
http://www.tic.dk/



Betina, Silje og Jen~ (03-08-2002)
Kommentar
Fra : Betina, Silje og Jen~


Dato : 03-08-02 18:49

Det kommer meget an på serviceniveauet... Hvis du bevæger dig i den pæne del
af charterbranchen, er der ikke nogen der er afskrækket af 10000US pr. uge.
Jeg mener masser af service, god kok, professionel betjening, og diskretion
ud over alle grænser.
Det forventes så også at der er et pletfrit skib på alle tidspunkter.

Jens Lundgaard
"Svend Overgaard" <svendovergaard@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:q7Q29.34$jO1.1188@news.get2net.dk...
> Jeg er i gang med at lave et sejlbåds charter/dykning firma og har måtte
> sande at der rejser sig tusinde spørgsmål jeg ikke umiddelbart kan svare
> på. Jeg håber at jeg kan få lidt hjælp i denne nyheds gruppe så hvis du
har
> mod på det så læs videre
>
> 1. Hvad er der sparet ved at indregistrere båden i udlandet?
> 2. Skal man have tilladelse fra det område man sejler i hvis ens kunder er
> booker ind hjemmefra. Og hvad koster det typisk?, er det et bureaukratisk
> helvede?
> 3. Er der nogen her der ved noget om de nye syns regler?
> 4. hvad koster det typisk for en plads på en dagssejlads herhjemme
> 5. Der kommer flere spørgsmål hen ad vejen
>
> Til sidst et spørgsmål der nok er svært at svare på, men giv et skud på
hvad
> du tror.
> Båden er en 65fods klassik langkølet bygget i teaktræ, ketch rigget med
> masser af dæksplads og 5 single kahytter til kunder (plus tre til crew),
alt
> i udstyr og komfort. Til adspredelse er der dykning og vandsport.
> Spørgsmålet er så, hvad ville du være villig til at betale for sådan et
> cruise i Stillehavet (ekskl. Rejseomkostninger)
> En uge:
> To uger:
> Tre uger:
> En måned:
> Mail mig på svendovergaard@get2net.dk
>
>
>



Claus Tersgov (04-08-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 04-08-02 01:05


"Svend Overgaard" <svendovergaard@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er i gang med at lave et sejlbåds charter/dykning firma og har måtte
> sande at der rejser sig tusinde spørgsmål jeg ikke umiddelbart kan svare
> på. Jeg håber at jeg kan få lidt hjælp i denne nyheds gruppe så hvis du
har
> mod på det så læs videre
> 1. Hvad er der sparet ved at indregistrere båden i udlandet?
> 2. Skal man have tilladelse fra det område man sejler i hvis ens kunder er
> booker ind hjemmefra. Og hvad koster det typisk?, er det et bureaukratisk
> helvede?
> 3. Er der nogen her der ved noget om de nye syns regler?
> 4. hvad koster det typisk for en plads på en dagssejlads herhjemme
> 5. Der kommer flere spørgsmål hen ad vejen

Hvis du ikke selv kan svare på ovenstående, føler du så selv, at du er
erfaren/kompetent nok til at drive et sådanne firma?

At sejle og dykke med folk er en alvorlig sag, der heldigvis kræver
uddannelse inden for faget (dykning desværre undtaget).

Claus



Svend Overgaard (04-08-2002)
Kommentar
Fra : Svend Overgaard


Dato : 04-08-02 08:29

Jeg troede egentlig at man kunne blive fri den slags indlæg som claus kommer
med, da det virker som en seriøs nyhedgruppe. Til jeres nysgerrighed er jeg
kompetent nok, jeg er både førstehjælpsinstruktør, dykkerinstruktør, og har
yachtskipper tre med over 5000 sømil på verdenshavene. Jeg svarede privat
til claus og frabeder mig yderligere henvendelser af den art.
"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:aihr44$1lk$1@news.cybercity.dk...

>
> Hvis du ikke selv kan svare på ovenstående, føler du så selv, at du er
> erfaren/kompetent nok til at drive et sådanne firma?
>
> At sejle og dykke med folk er en alvorlig sag, der heldigvis kræver
> uddannelse inden for faget (dykning desværre undtaget).
>
> Claus
>
>



Rasmus Hayseed (04-08-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Hayseed


Dato : 04-08-02 09:19


"Svend Overgaard" <svendovergaard@get2net.dk> wrote in message
news:uM439.10$wK2.422@news.get2net.dk...
> Jeg troede egentlig at man kunne blive fri den slags indlæg som claus
kommer
> med, da det virker som en seriøs nyhedgruppe. Til jeres nysgerrighed er
jeg
> kompetent nok, jeg er både førstehjælpsinstruktør, dykkerinstruktør, og
har
> yachtskipper tre med over 5000 sømil på verdenshavene. Jeg svarede privat
> til claus og frabeder mig yderligere henvendelser af den art.
> "Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:aihr44$1lk$1@news.cybercity.dk...
>
> >
> > Hvis du ikke selv kan svare på ovenstående, føler du så selv, at du er
> > erfaren/kompetent nok til at drive et sådanne firma?
> >
> > At sejle og dykke med folk er en alvorlig sag, der heldigvis kræver
> > uddannelse inden for faget (dykning desværre undtaget).
> >
> > Claus

Jeg synes Claus's svar var i og for sig korrekt nok, men måske ikke så
hjælpsom.

Du kommer helt sikkert til at møde mange flere problemer end et svar i en
ng - og for at være helt fair, det er først nu du fortæller om din vidstrakt
erfaring på området.

Jeg vil foreslå at du kigger forbi uk.rec.sailing, da der er mange flere
aktive og flere kender til charter, osv.



Claus Tersgov (04-08-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 04-08-02 17:19


"Svend Overgaard" <svendovergaard@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg troede egentlig at man kunne blive fri den slags indlæg som claus
kommer
> med, da det virker som en seriøs nyhedgruppe. Til jeres nysgerrighed er
jeg
> kompetent nok, jeg er både førstehjælpsinstruktør, dykkerinstruktør, og
har
> yachtskipper tre med over 5000 sømil på verdenshavene. Jeg svarede privat
> til claus og frabeder mig yderligere henvendelser af den art.

Da jeg har modtaget to mere eller mindre perfide mails fra Svend, hvor han
interesserer sig indgående for mit sexliv, vil jeg uddybe grunden til, at
jeg spurgte, som jeg gjorde.

Svend spurgte om følgende:

1. Hvad er der sparet ved at indregistrere båden i udlandet?
2. Skal man have tilladelse fra det område man sejler i hvis ens kunder er
booker ind hjemmefra. Og hvad koster det typisk?, er det et bureaukratisk
helvede?
3. Er der nogen her der ved noget om de nye syns regler?
4. hvad koster det typisk for en plads på en dagssejlads herhjemme
5. Der kommer flere spørgsmål hen ad vejen
Spørgsmålet er så, hvad ville du være villig til at betale for sådan et
cruise i Stillehavet (ekskl. Rejseomkostninger)
En uge:

Da udgifterne ved at drive en 65 fod Yacht er forholdsvis beskedne, er
flagnation i denne sammenhæng forholdsvis ligegyldig. Lønninger til
skipper/besætning er nok den tungeste post og er sikkert også den eneste
post, som vil være afhængig af nationalflag.

Da båden skal have et rederi, er det rederiets tilhørsforhold, som har
indflydelse på økonomi, skatteforhold og eventuelle farttilladelser. Mange
lokale turiststeder kræver, at man har tilladelse til at besejle og drive
charter virksomhed i netop deres nationalfarvand.

Hertil skal lægges eventuelle gener og troværdigheds problemer ved at sejle
under banditflag. Jeg selv ville aldrig tage ud med et "lyst" fartøj, der
sejlede under bekvemmeligshedsflag, fordi det ikke signalerer andet end
useriøsitet, eventuelt besparelser/omgåelse af sikkerhed, dårligt uddannet
personale osv.

Angående synsregler:

Synsregler er i og for sig ligegyldige, da de er afhængige af flagnationen.
Men sejler båden fast i et givent område, der er underlagt nationale regler,
vil den højst sandsynligt blive underlagt dette lands synsregler for at
kunne få en besejlingstilladelse. Hvis du vil vide noget om synsregler, må
du angive en specifik flagnation samt fartområde. Men uanset dette, skal
båden have en generel godkendelse til at sejle charter i internationalt
farvand, fordi det er et erhvervsfartøj. Det er både indviklet og dyrt,
afhængigt af, hvor mange klassificeringer, du skal bruge. Hvis din båd ikke
har den nødvendige klassificering, skal du nok påregne en udgift på ca. kr.
200 - 300.000 alt efter dine behov.

Der er i øvrigt forskel på, hvilke klassificeringsselskaber, de enkelte
lande benytter. Mange lande benytter Loyds, nogle det statslige Italienske,
andre det Amerikanske og endelig er der nogle, som bruger det Japanske. Du
er nødsaget til at sætte dig ind i, hvilket klassificeringsselskab, der er
aktuelt for dig, det afhænger igen af fartområde, nationalflag og rederietes
nationalitet.

I denne situation ville jeg ikke et sekund overveje at sejle under
banditflag, men i stedet sejle under et flag, som signalerer trygge forhold
og orden i sagerne, og som folk genkender lige med det samme, hvilket er
langt vigtigere end at spare nogle få tusinde dollars om året...

Skulle du i øvrigt komme i en situation, som kræver hjælp udefra, det være
sig søassistance, hospitalshjælp, problemer med pas/myndigheder eller told,
vil det næppe være befordrende, at du sejler under banditflag.

Bemærk i denne sammenhæng, at det er flagnationens love, der er gældende
ombord, så du får noget at sætte dig ind i...

Sluttelig spørger du om, hvad folk er villige til at betale for en given
periode. Det er netop dette spørgsmål, der får mig til at anfægte din
erfaring. En erfaren forretningsmand ville ALDRIG stille et sådant
spørgsmål, da svaret er hamrende ligegyldigt og komplet uinteressant... !!

Hvad hjælper det, at Per og Poul er villige til at give kr 6000,- pr. uge
hvis dine omkostninger er 9000,- pr uge??

Nu efterlyser du selv seriøsitet, og netop det spørgsmål er temmeligt
useriøst, hvad kan du bruge svarene til?

Man baserer ikke ikke en virksomheds økonomi på, hvad folk måske vil give,
men derimod på en grundig analyse af sine omkostninger, afskrivninger,
henlæggelser til nyanskaffelser, forrentning osv. Når det er gjort, får man
et tal, man kan sammenholde med markedspriserne og vel i særdeleshed med
konkurenternes priser.

Du skriver selv klokkeklart, at du ikke selv kan besvare ovenstående
spørgsmål, hvilket får mig til at resonere, at kan du ikke selv finde svar
på disse temmelig simple spørgsmål, er du næppe erfaren nok til at drive et
charterfirma i udlandet...

Dit førstehjælpskursus er fint nok, det samme er din yactskipper eksamen,
men det er stadig ikke noget, der giver dig tilladelse endsige kompetance
til at være charterskipper NOGET sted i verden. Da der er tale om
persontransport kræver det en professionel uddannelse inden for søfart med
dokumenteret erfaring, bl.a mindst 24 måneders erhvervssejlads hvoraf de 18
måneder er med vagthold... (regler som gælder i DK)

Hvis du ikke har det, kan du altså ikke være skipper på din egen båd...

Der er også en anden ting, du skal være opmærksom på. Hvis du vælger at
sælge i danmark, og hvis du samtidig både sælger ophold og transport, så er
du med eet blevet rejsearrangør, hvilket indebærer, at du *inden* du sælger
så meget som en indtørret bønne, skal deponere en halv million *KONTANT*
til rejsegarantifondet.

Ud fra de spørgsmål, du stiller og samtidig det faktum, at du stiller dem i
et forum, som beskæftiger sig med lystsejlads, er det mit indtryk, at du
næppe er kompetent/erfaren nok til at drive et charterfirma på betryggende
og ansvarlig vis.

Chartersejlads er langt mere omfattende end bare det at have en stor, dejlig
båd...

Claus



Claus Frørup (04-08-2002)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 04-08-02 19:24

Isang tao pinangalanan Svend Overgaard nagsulat :

>Jeg troede egentlig at man kunne blive fri den slags indlæg som claus kommer
>med, da det virker som en seriøs nyhedgruppe.

Du må godt nok undskylde, men jeg synes Claus Tersgovs spørgsmål var
rimeligt ud fra de oplysninger du kom med.

> Til jeres nysgerrighed er jeg
>kompetent nok, jeg er både førstehjælpsinstruktør, dykkerinstruktør, og har
>yachtskipper tre med over 5000 sømil på verdenshavene.

Med den kompetence, burde du nok vide at de oplysninger du har brug for,
finder du i det land du har tænkt dig at starte forretningen i.

Der er masser af grupper uden for det danske hieraki der omhandler
sejllads, måske du kan bruge en af dem?

> Jeg svarede privat
>til claus og frabeder mig yderligere henvendelser af den art.

Usenet er frit, så du må forvente at folk tillader sig at komme med
deres meninger, uanset om du kan lide dem eller ej.
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.
Brug news:dk.marked.privat.baad til køb og salg
Læs om de danske nyhedsgruppers brug på http://www.usenet.dk

Claus Tersgov (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 05-08-02 03:20


"Svend Overgaard" <svendovergaard@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> yachtskipper tre med over 5000 sømil på verdenshavene. Jeg svarede privat
> til claus og frabeder mig yderligere henvendelser af den art.

Med et dagsmål på ca. 110 sømil giver det ca. halvanden måneds sejlads på
verdenshavene, ikke nogen synderlig imponerende erfaring

Claus



Svend Overgaard (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Svend Overgaard


Dato : 05-08-02 08:46

hej claus
Det er evident er jeg er ny i mediet "nyhedsgrupper" og har måtte bide i det
sure æble og lære det den hårde vej. Mine hentydninger til dit sexliv var
en anakronisme og jeg må blank indrømme, over linien, og du får her en
uforbeholden undskyldning. Jeg var i virkeligt dårlig humør (min udlånte
speedbåd var havereret) og følte at der blev henvist til min kompetance som
skipper. Det var mig der læste mellem linierne og følgelig fejltolkede
budskabet.

Med hensyn til kompetance er det klart, at da jeg ikke har erfaring inden
for charter ikke p.t er kompetent til at drive den slags virksomhed, ellers
ville jeg ikke stille så umiddelbare "dumme" spørgsmål. Mit første spørgsmål
burde have været; "hvad slags kompetance skal man have for at drive
chartervirksomhed", men jeg troede egentlig jeg havde lukket det hul i min
research, men må nok undersøge lidt videre.

Jeg har fået logget otte måneder i min søfartsbog som matros (er det nok at
det kun er som matros eller skal det være som skipper?) og logger seks
måneder mere til næste år.,

Skibet er p.t. indregistreret i DK og er klassificeret til at sejle
erhversfart i europæisk farvand med 12 passagere (seks overnattene), men der
stilles mig bekendt, ikke yderlige krav til skipper-kompetance ud over
yacht skipper3 ved personfart af betalende gæster, Den er også klassificeret
til at sejle med tre elever. Den er registreret til 19,9 BRT (jeg ved ikke
hvad den tidligere ejer har gjort, for den vejer i virkeligheden 35BRT).

Jeg har opsat budget for driften og er igang med at at undersøge markedet
hvilket gør at mit sidste spørgsmål om hvad folk ville betale var tåbeligt
og jeg kan godt se at det bidragede til at få det til at se useriøst ud (jeg
ved selv godt hvad det skal koste)

Med venlig hilsen svend



Claus Tersgov (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 05-08-02 13:57


"Svend Overgaard" <svendovergaard@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har fået logget otte måneder i min søfartsbog som matros (er det nok
at
> det kun er som matros eller skal det være som skipper?) og logger seks
> måneder mere til næste år.,

De danske regler er, at du skal have logget 24 måneder, og heraf skal de 18
være med vagthold. Desuden skal du naturligvis have søfartsskolernes
duelighedsbevis.Din yachtskipper giver dig i denne relation absolut ingen
kompetance. Den er fuldstændig ubrugelig, fordi den kun er beregnet til at
føre et lystfarføj, den kan ikke bruges til erhvervessejlads. Ring eventuelt
til søfartsstyrelsen, de ved besked.

> til at sejle med tre elever. Den er registreret til 19,9 BRT (jeg ved ikke
> hvad den tidligere ejer har gjort, for den vejer i virkeligheden 35BRT).

Det lyder underligt, at et erhvervsfartøj er blevet vejet ned...
Er du sikker på, at fartøjet ikke er registreret som projektskib, som der er
helt andre regler for?

Når man vejer et fartøj ned, er det for at det kan komme under grænsen på 20
tons, som er det maksimum, en lystsejler må sejle uden skipper eksamen. Brt
er et rummål, og reglerne er ret indviklede, f.eks. måles maskinrum ikke
med. Hvis maskinen så står i salonen og man piller motorkassen af, kan man i
princippet kalde hele salonen for maskinrum og på den måde kan forholdsvis
store både vejes ned.

Jeg ved ikke hvad ideen skulle være ved at nedveje et erhvervsfartøj, eller
om det overhovedet er muligt. Du kan spørge din skipper, hvilken
klassecificering, skibet har. Hvis det må sejle med passagere offshore kunne
det være LLoyds 100A.

Claus





Claus Tersgov (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 05-08-02 14:33


"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:ailsn6

> De danske regler er, at du skal have logget 24 måneder, og heraf skal de
18
> være med vagthold. Desuden skal du naturligvis have søfartsskolernes
> duelighedsbevis.Din yachtskipper giver dig i denne relation absolut ingen
> kompetance. Den er fuldstændig ubrugelig, fordi den kun er beregnet til at
> føre et lystfarføj, den kan ikke bruges til erhvervessejlads. Ring
eventuelt

Jeg skulle måske lige præcisere, at ovenstående er de regler,
søfartsstyrelsen minimum kræver for, at man må være fører af en turbåd på
eksempelvis øresund.

Jeg er langt fra sikker på, at de giver nogen som helst ret til at være
skipper på en offshore charterbåd.

Claus



JøN (06-08-2002)
Kommentar
Fra : JøN


Dato : 06-08-02 07:54


"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ailsn6$24np$1@news.cybercity.dk...
>
> Den er registreret til 19,9 BRT (jeg ved ikke
> > hvad den tidligere ejer har gjort, for den vejer i virkeligheden 35BRT).
>
> Det lyder underligt, at et erhvervsfartøj er blevet vejet ned...
> Er du sikker på, at fartøjet ikke er registreret som projektskib, som der
er
> helt andre regler for?
>
> Når man vejer et fartøj ned, er det for at det kan komme under grænsen på
20
> tons, som er det maksimum, en lystsejler må sejle uden skipper eksamen.
Brt
> er et rummål, og reglerne er ret indviklede, f.eks. måles maskinrum ikke
> med. Hvis maskinen så står i salonen og man piller motorkassen af, kan man
i
> princippet kalde hele salonen for maskinrum og på den måde kan forholdsvis
> store både vejes ned.
>
> Jeg ved ikke hvad ideen skulle være ved at nedveje et erhvervsfartøj,
eller
> om det overhovedet er muligt. Du kan spørge din skipper, hvilken
> klassecificering, skibet har. Hvis det må sejle med passagere offshore
kunne
> det være LLoyds 100A.
>
> Claus

Kære Claus
Du, der normalt levere fornuftige indlæg, er her ved at rode dig ud i noget
værre sludder. Du har lige fat i det rigtige; men så slipper du det igen.
BRT er et rummål og kan IKKE vejes. Skal man have skibets vægt må man finde
deplacementet og vandets
vægtfylde. Skibe måles, de vejes ikke (dog kan man med nogen ret sige at
krigsskibe "vejes")
BRT er en "gamel enhed" der er på vej ud. Den nye måleenhed hedder GT eller
BT afhængig af sproget.
MVH
Jørgen




Claus Tersgov (06-08-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 06-08-02 10:23


"JøN" <jorgen@nielsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3d4f7280$0$78195

> Du, der normalt levere fornuftige indlæg, er her ved at rode dig ud i
noget
> værre sludder. Du har lige fat i det rigtige; men så slipper du det igen.
> BRT er et rummål og kan IKKE vejes. Skal man have skibets vægt må man
finde
> deplacementet og vandets
> vægtfylde. Skibe måles, de vejes ikke (dog kan man med nogen ret sige
at
> krigsskibe "vejes")
> BRT er en "gamel enhed" der er på vej ud. Den nye måleenhed hedder GT
eller
> BT afhængig af sproget.

I al normal literatur og i daglig tale bruges udtrykket "nedvejes". Jeg har
aldrig hørt nogen som helst, som har brugt udtrykket "nedmålet" eller
"ommålet".

I salgsannoncer bruges udtrykket "nedvejet".

Bådmæglere, skibsinspektører og andre bruger også udtrykket nedvejes. Hvad
vil du ellers bruge? Nedregisteret? Omregisteret?

Ni ud af ti mennesker omtaler en båds deplacement som vægt, alene af den
grund, at måleenheden normalt i alle andre sammenhænge er et udtryk for
vægt.

99 ud af 100 mennesker bruger også ordet nyere, selv om det slet ikke
eksisterer i det danske sprog, og i øvrigt også er noget grammatisk
sludder...

Det her er ordkløveri, men kan du anvise et mere korrekt og anvendt udtryk
end nedvejet, skal jeg da gerne bruge det...

Claus





JøN (07-08-2002)
Kommentar
Fra : JøN


Dato : 07-08-02 01:19

Claus, jeg anser dig for denne gruppes Flemming Leth og har hidtil haft det
indtryk at du gerne ville vejlede folk korrekt. Derfor mit indlæg.
Jeg kan godt se at gruppen hedder fritid.sejlads og i fritiden er det vel
betydningsløst om BRT er noget der kan vejes eller måles; men nu er du ved
at rådgive en mand der vil sejle med betalende passagere i Stillehavet og
det er bestemt ikke "Fritidssejlads".
Jeg ville ikke uddanne dig til Skibsingeniør ved indlæg i denne gruppe, Blot
venligt gøre dig opmærksom på at du var lidt på afveje og du skal ikke tage
det fortrydeligt op når jeg også i dette indlæg ikke er helt enig i det du
skriver.

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:aio4h8$20si$1@news.cybercity.dk...

> I al normal literatur og i daglig tale bruges udtrykket "nedvejes". Jeg
har
> aldrig hørt nogen som helst, som har brugt udtrykket "nedmålet" eller
> "ommålet".

Jeg ved ikke hvad "normal litteratur" er; men jeg ved du kan låne fagbøger
om skibsbygning og skibsmåling på teknisk bibliotek i Helsingør hvis du
gerne vil lærer det rigtigt.

> I salgsannoncer bruges udtrykket "nedvejet".
>
> Bådmæglere, skibsinspektører og andre bruger også udtrykket nedvejes. Hvad
> vil du ellers bruge? Nedregisteret? Omregisteret?

For at et dansk erhvervsfaretøj kan få udstedt fartscertifikat, skal skibet
være "opmålt" af en af søfartsstyrelsen autoriseret "skibsmåler" der
udfærdige et "Målebrev" hvor skibets kendingsmål, BT(BRT) og NT (NRT)
fremgår. Mange regler og bestemmelser knytter sig til disse mål, bl.a.
bemanding.
Ved enhver konstruktiv ændring af skibet kan søfartsstyrelsen kræve skibet
"Ommålt"
I visse farvandsområder må der kun fiskes med skibe under en bestemt BT(BRT)
så her kan det være interessant at få et større skib "Nedmålt", og det kan
man få.
Jeg ved ikke om det hjalp dig; men nu har du hørt benævnelserne.
>
> Ni ud af ti mennesker omtaler en båds deplacement som vægt, alene af den
> grund, at måleenheden normalt i alle andre sammenhænge er et udtryk for
> vægt.

Det er vi stort set enige om, bortset fra at jeg ikke kender deplacement i
andre sammenhænge

> 99 ud af 100 mennesker bruger også ordet nyere, selv om det slet ikke
> eksisterer i det danske sprog, og i øvrigt også er noget grammatisk
> sludder...

Nå ja jeg taler jo kun jysk, så det ved jeg ikke noget om

> Det her er ordkløveri, men kan du anvise et mere korrekt og anvendt udtryk
> end nedvejet, skal jeg da gerne bruge det...

Har jeg nu anvist et mere korrekt udtryk, eller er det bare "Spildte ord på
BalleLars"



Claus Tersgov (08-08-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 08-08-02 10:19


"JøN" <jorgen@nielsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3d506758$0$89552

> venligt gøre dig opmærksom på at du var lidt på afveje og du skal ikke
tage
> det fortrydeligt op når jeg også i dette indlæg ikke er helt enig i det du
> skriver.

Jeg tager det nu heller ikke fortrydeligt, jeg synes blot det er en strid om
ordbrug....
Man bruger også den samme vending om last- og varerbiler, der omregistreres
til at kunne laste mindre, bilen er nedvejet, selv om den vejer det samme


Det du har skrevet under citatet, er det fra samme mail, eller er det en
anden mail. Hvis det er, kan jeg ikke finde den...

Claus



JøN (07-08-2002)
Kommentar
Fra : JøN


Dato : 07-08-02 01:29

P.S. Claus
Jeg glemte at spørge om hvilken interesse en fritidssejler kan have i at få
"nedvejet" sit skib.
Der er selvfølgelig 20 BT(BRT) grænsen; men er den nem at gøre noget ved i
et lystfartøj, uden at ødelægge hele skibet ?



rimsoh (10-08-2002)
Kommentar
Fra : rimsoh


Dato : 10-08-02 19:19

blot et spørgsmål til de "kloge" hoveder
Reglen er lavet om til 40 BT

"JøN" <jorgen@nielsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3d5069ce$0$89539$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> P.S. Claus
> Jeg glemte at spørge om hvilken interesse en fritidssejler kan have i at

> "nedvejet" sit skib.
> Der er selvfølgelig 20 BT(BRT) grænsen; men er den nem at gøre noget ved i
> et lystfartøj, uden at ødelægge hele skibet ?
>
>



Ole (11-08-2002)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 11-08-02 12:38

Interessant !
Kan du underbygge din teori ?
/Ole

>blot et spørgsmål til de "kloge" hoveder
>Reglen er lavet om til 40 BT




Claus Tersgov (11-08-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 11-08-02 15:53


"Ole" <@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3d564c66$0$51588

> >blot et spørgsmål til de "kloge" hoveder
> >Reglen er lavet om til 40 BT
> Interessant !
> Kan du underbygge din teori ?
> /Ole

Ja, lidt mere info ville være interessant. I givet fald er det jo så ikke
længere nødvendigt at tage yachtskipper 1 eller 3.....

Claus



Betina, Silje og Jen~ (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Betina, Silje og Jen~


Dato : 12-08-02 21:34


"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:aj5tor$8d7$1@news.cybercity.dk...
>
> "Ole" <@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3d564c66$0$51588
>
> > >blot et spørgsmål til de "kloge" hoveder
> > >Reglen er lavet om til 40 BT
> > Interessant !
> > Kan du underbygge din teori ?
> > /Ole
>
> Ja, lidt mere info ville være interessant. I givet fald er det jo så ikke
> længere nødvendigt at tage yachtskipper 1 eller 3.....
>
> Claus
>
>
Når reglen er lavet om til 40 Bt, er det ikke et udtryk for at man må sejle
større skibe, det er blot et udtryk for at man måler anderledes... Bt er
ikke det samme som Brt



Ole (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 12-08-02 21:59

Jeg synes det hele lyder lidt løst. Er det noget man gætter sig til eller er
det noget man ved ?

>Når reglen er lavet om til 40 Bt, er det ikke et udtryk for at man må sejle
>større skibe, det er blot et udtryk for at man måler anderledes... Bt er
>ikke det samme som Brt



Alis og Michael (13-08-2002)
Kommentar
Fra : Alis og Michael


Dato : 13-08-02 08:32


"Ole" <@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3d58230b$0$43969$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg synes det hele lyder lidt løst. Er det noget man gætter sig til eller
er
> det noget man ved ?
>

Fandt det her på Søfartstyrelsens hjemmeside:

Fritidsfartøjer
Duelighedsbeviser

Duelighedsprøve i sejlads for fritidssejlere giver mulighed for at sejle som
styrmand i fritidsfartøjer på op til 100 BT i fart for eksempel i Nordsøen,
på de Britiske Øer, Irland, Norge og Færøerne.

Duelighedsprøve i motorpasning for fritidssejlere giver ret til at forestå
betjening af maskinen i fritidsfartøjer, der har et fremdrivningsmaskineri
på op til 750 kW.

Et sønæringsbevis som yachtskipper af 3. grad giver ret til at blive
styrmand på fritidsfartøjer i fart på alle have og ret til at være skipper i
fritidsfartøjer på op til 100 BT i Østersøen og Nordsøen, omkring de
Britiske Øer, Norge, Færøerne og langs Grønlands kyster.

Et sønæringsbevis som yachtskipper af 1. grad giver ret til at være skipper
i fritidsfartøjer op til 100 BT i fart på alle have.

Mvh

Michael







Claus Tersgov (13-08-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 13-08-02 14:15


"Alis og Michael" <hjortoe.larsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
news:3d58b672

> Fandt det her på Søfartstyrelsens hjemmeside:
> Fritidsfartøjer
> Duelighedsbeviser


Men påstanden gik på, at grænsen uden yachtskipper eller duelighedsbevis var
flyttet til 40bt...

Den er stadig 20 bt..

Claus



rimsoh (13-08-2002)
Kommentar
Fra : rimsoh


Dato : 13-08-02 16:54

ja kan man ikke andet ? kan man jo altid kveolerer eller ordkløve.
jeg spurgte til om den ikke var ændret ?? Undskyld meget Claus at mit
spørgsmål ikke var artikulert nok.



"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ajb0oo$oe$1@news.cybercity.dk...
>
> "Alis og Michael" <hjortoe.larsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> news:3d58b672
>
> > Fandt det her på Søfartstyrelsens hjemmeside:
> > Fritidsfartøjer
> > Duelighedsbeviser
>
>
> Men påstanden gik på, at grænsen uden yachtskipper eller duelighedsbevis
var
> flyttet til 40bt...
>
> Den er stadig 20 bt..
>
> Claus
>
>



rimsoh (13-08-2002)
Kommentar
Fra : rimsoh


Dato : 13-08-02 17:08

jeg kommer lige igen claus med flere.....
den ændring jeg tænkte på som skulle komme, er ikke kommet endnu, men...
det er en grænse der hedder op til 15 meter og 25 centimeter, men stadig med
max 19,95 bt.
nu er der mig bekendt ikke længde begrænsning ???
jeg mener at det er ca. samme begrænsninger for sejlæs med som uden
dueligheds bevis.
dog vil der " for uden " blive en grænse der hedder 15,25 m.
ikke at sige man bør sejle uden "lærdom" for det burden efter min mening,
være et krav som kørerkort som til bil !!

mich

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ajb0oo$oe$1@news.cybercity.dk...
>
> "Alis og Michael" <hjortoe.larsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> news:3d58b672
>
> > Fandt det her på Søfartstyrelsens hjemmeside:
> > Fritidsfartøjer
> > Duelighedsbeviser
>
>
> Men påstanden gik på, at grænsen uden yachtskipper eller duelighedsbevis
var
> flyttet til 40bt...
>
> Den er stadig 20 bt..
>
> Claus
>
>



Svend Overgaard (13-08-2002)
Kommentar
Fra : Svend Overgaard


Dato : 13-08-02 21:29

Søefartsstyrelsens nye syns regler der før var ved 20 brt er nu istedet
ændret til at der kræves syn hvis båden måler over 25 meter. De skeler slet
ikke til Vægten/målet eller hvad i nu blev enige om at det hed
svend

"rimsoh" <hosmir@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3d592f3c$0$43948$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> jeg kommer lige igen claus med flere.....
> den ændring jeg tænkte på som skulle komme, er ikke kommet endnu, men...
> det er en grænse der hedder op til 15 meter og 25 centimeter, men stadig
med
> max 19,95 bt.
> nu er der mig bekendt ikke længde begrænsning ???
> jeg mener at det er ca. samme begrænsninger for sejlæs med som uden
> dueligheds bevis.
> dog vil der " for uden " blive en grænse der hedder 15,25 m.
> ikke at sige man bør sejle uden "lærdom" for det burden efter min mening,
> være et krav som kørerkort som til bil !!
>
> mich
>
> "Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:ajb0oo$oe$1@news.cybercity.dk...
> >
> > "Alis og Michael" <hjortoe.larsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3d58b672
> >
> > > Fandt det her på Søfartstyrelsens hjemmeside:
> > > Fritidsfartøjer
> > > Duelighedsbeviser
> >
> >
> > Men påstanden gik på, at grænsen uden yachtskipper eller duelighedsbevis
> var
> > flyttet til 40bt...
> >
> > Den er stadig 20 bt..
> >
> > Claus
> >
> >
>
>



Ole (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 12-08-02 22:05

Lige et relevant link :
http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw1356.asp
/Ole



rimsoh (13-08-2002)
Kommentar
Fra : rimsoh


Dato : 13-08-02 21:35

husk venligst at når man "linker" til en *.asp side vil der ske følgene:
Refresh rathen er 0 ( tror jeg nok det hedder ) dvs. du kommer til siden,
som så opdaterer og du havner på forsiden.
Så man kan ikke bare klikke på linket og vupti så er du der!!

mich
"Ole" <@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3d58246c$0$43932$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Lige et relevant link :
> http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw1356.asp
> /Ole
>
>



Rasmus Hayseed (13-08-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Hayseed


Dato : 13-08-02 22:05


"rimsoh" <hosmir@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3d596e58$0$88364$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> husk venligst at når man "linker" til en *.asp side vil der ske følgene:
> Refresh rathen er 0 ( tror jeg nok det hedder ) dvs. du kommer til siden,
> som så opdaterer og du havner på forsiden.
> Så man kan ikke bare klikke på linket og vupti så er du der!!

Det er det rene sludder. Hvis man blot inkluderer hele linket burde der ikke
være noget problem - medmindre man skal henvises dertil af et formular.

Man kan dog ikke tage højde for at programmøren har ladet hjernen blive
hjemme den dag han lavede siden...så fejl kan opstå.

(jeg har udviklet ASP i ca. 5 år)



Claus Tersgov (14-08-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 14-08-02 01:01


"Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Man kan dog ikke tage højde for at programmøren har ladet hjernen blive
> hjemme den dag han lavede siden...så fejl kan opstå.

Er det ikke SOP hos programmører?

Claus



Rasmus Hayseed (14-08-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Hayseed


Dato : 14-08-02 09:45


"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> wrote in message
news:ajc6kb$1h7u$1@news.cybercity.dk...
>
> "Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> skrev i en
meddelelse
>
> > Man kan dog ikke tage højde for at programmøren har ladet hjernen blive
> > hjemme den dag han lavede siden...så fejl kan opstå.
>
> Er det ikke SOP hos programmører?

Kun COBOL programmører...forresten kender vi hinanden - jeg har en Laurin 32
i Lynetten.



Claus Tersgov (15-08-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 15-08-02 22:43


"Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> > Er det ikke SOP hos programmører?

> Kun COBOL programmører...forresten kender vi hinanden - jeg har en Laurin
32
> i Lynetten.

Bob.. bob.. bob...!!

Der er muligvis nogen, der synes, at jeg er en klovn, men jeg er dog ikke så
dum endda!

Du er sgu' da gennemskuet for længst.....jeg er trods alt osse mangeårig
inter- og fidonet nørd, og kan sagtens læse både emailadresser, ipnumre og
headere

Hvorfor tror du, at jeg skrev SOP..

Claus
- Uden skæg og blå briller





rimsoh (15-08-2002)
Kommentar
Fra : rimsoh


Dato : 15-08-02 22:29

Respekt
men det er det jeg generelt oplever med *.asp sider og folk der linker......
Kun rart at der er nogle der kan lave det ordentlig.....
hvor kan vi prøve hvordan det virker ??


"Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ajbsg5$14aa$1@news.cybercity.dk...
>
> "rimsoh" <hosmir@tdcadsl.dk> wrote in message
> news:3d596e58$0$88364$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > husk venligst at når man "linker" til en *.asp side vil der ske følgene:
> > Refresh rathen er 0 ( tror jeg nok det hedder ) dvs. du kommer til
siden,
> > som så opdaterer og du havner på forsiden.
> > Så man kan ikke bare klikke på linket og vupti så er du der!!
>
> Det er det rene sludder. Hvis man blot inkluderer hele linket burde der
ikke
> være noget problem - medmindre man skal henvises dertil af et formular.
>
> Man kan dog ikke tage højde for at programmøren har ladet hjernen blive
> hjemme den dag han lavede siden...så fejl kan opstå.
>
> (jeg har udviklet ASP i ca. 5 år)
>
>



Ole (13-08-2002)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 13-08-02 21:57

Som du selv skriver:
ja kan man ikke andet ? kan man jo altid kveolerer eller ordkløve.

>husk venligst at når man "linker" til en *.asp side vil der ske følgene:
>Refresh rathen er 0 ( tror jeg nok det hedder ) dvs. du kommer til siden,
>som så opdaterer og du havner på forsiden.
>Så man kan ikke bare klikke på linket og vupti så er du der!!

>mich




Claus Tersgov (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 12-08-02 23:13


"Betina, Silje og Jens" <mananura@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Når reglen er lavet om til 40 Bt, er det ikke et udtryk for at man må
sejle
> større skibe, det er blot et udtryk for at man måler anderledes... Bt er
> ikke det samme som Brt

Det er altså noget vrøvl...

Det er stadig maksimalt 20 bt..det er der ikke ændret på.

Claus



Henning Rasmussen (13-08-2002)
Kommentar
Fra : Henning Rasmussen


Dato : 13-08-02 21:10


"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:aj9btg$1ihn$1@news.cybercity.dk...
>
> "Betina, Silje og Jens" <mananura@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse
>
> > Når reglen er lavet om til 40 Bt, er det ikke et udtryk for at man må
> sejle
> > større skibe, det er blot et udtryk for at man måler anderledes... Bt er
> > ikke det samme som Brt
>
> Det er altså noget vrøvl...
>
> Det er stadig maksimalt 20 bt..det er der ikke ændret på.
>
> Claus

Havhav.

Hvis denne tråd handler om bemandingsregler er der noget der bliver lavet
om.
http://www.sailing.dk/tursejlads/tonnagegraense.pdf


--
Med sejlerhilsen _/) _/) _/)
Henning




Ole (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 12-08-02 22:09


>Lige et relevant link :
>http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw1356.asp
>/Ole

Hovsa den smuttede !
Søg på "bruttotons"
/Ole



Betina, Silje og Jen~ (07-08-2002)
Kommentar
Fra : Betina, Silje og Jen~


Dato : 07-08-02 13:37


"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ailsn6$24np$1@news.cybercity.dk...
>
> "Svend Overgaard" <svendovergaard@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> > Jeg har fået logget otte måneder i min søfartsbog som matros (er det nok
> at
> > det kun er som matros eller skal det være som skipper?) og logger seks
> > måneder mere til næste år.,
>
> De danske regler er, at du skal have logget 24 måneder, og heraf skal de
18
> være med vagthold. Desuden skal du naturligvis have søfartsskolernes
> duelighedsbevis.Din yachtskipper giver dig i denne relation absolut ingen
> kompetance. Den er fuldstændig ubrugelig, fordi den kun er beregnet til at
> føre et lystfarføj, den kan ikke bruges til erhvervessejlads. Ring
eventuelt
> til søfartsstyrelsen, de ved besked.
>
> > til at sejle med tre elever. Den er registreret til 19,9 BRT (jeg ved
ikke
> > hvad den tidligere ejer har gjort, for den vejer i virkeligheden 35BRT).
>
> Det lyder underligt, at et erhvervsfartøj er blevet vejet ned...
> Er du sikker på, at fartøjet ikke er registreret som projektskib, som der
er
> helt andre regler for?
>
> Når man vejer et fartøj ned, er det for at det kan komme under grænsen på
20
> tons, som er det maksimum, en lystsejler må sejle uden skipper eksamen.
Brt
> er et rummål, og reglerne er ret indviklede, f.eks. måles maskinrum ikke
> med. Hvis maskinen så står i salonen og man piller motorkassen af, kan man
i
> princippet kalde hele salonen for maskinrum og på den måde kan forholdsvis
> store både vejes ned.
>
> Jeg ved ikke hvad ideen skulle være ved at nedveje et erhvervsfartøj,
eller
> om det overhovedet er muligt. Du kan spørge din skipper, hvilken
> klassecificering, skibet har. Hvis det må sejle med passagere offshore
kunne
> det være LLoyds 100A.
>
> Claus
>
>
>
> Der er en lang tradition for at måle erhvervsfartøjer ned under 20 Brt,
det giver store fordele for skibsrederen i forbindelse med bl.a. havnepenge
og bemanding. Bemandingen på et erhvervsfartøj afgøres i bemandingsnævnet
som i høj grad kigger på størrelsen i Brt (nu Gt eller Bt). De foretager en
individuel vurdering af hvert enkelt skib.

Brt er en noget abstrakt størrelse for de fleste, men det er som det rigtigt
er skrevet, et rummål inden i skibet. Det er interessant at der måles fra
inderkanten af spanterne i de malepligtige rum, i den forbindelse har man
set handelsskibe med enormt 'tykke' spanter....

Yachtskippereksamen er fin til sejlads med charterbåde under visse flag.

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med din forretning, og skal undlade at
gøre mig klog på din kompetence i den sammenhæng. Du er sikkert selv i stand
til at vurdere om dine evner rækker. Husk regel 2 om godt sømandskab, så går
det nok...

Enhver er sin egen lykkes smed.

Med venlig hilsen

Jens Lundgaard



Claus Tersgov (08-08-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 08-08-02 10:10


"Betina, Silje og Jens" <mananura@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse


> Yachtskippereksamen er fin til sejlads med charterbåde under visse flag.

Jeg tvivler altså på, at et udelukkende teoretisk aftenkursus kan give
adgang til at drive erhvervssejlads på oceanerne . Hvilke flag skulle det
være?

> Enhver er sin egen lykkes smed.

Enig, men det burde nu ikke være tilfældet, hvor man påtager sig ansvaret
for andre menneskers liv..

Claus



Ole (08-08-2002)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 08-08-02 12:42

> Enhver er sin egen lykkes smed.

I dette tilfælde burde det være : " Enhver er sin egen cykels smed"

Ole




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste