Svar: Fugle og ris
Fra : Ole Ryolf

Dato : 03-08-02 13:46

Hej

Da min hustru og jeg i sin tid blev gift opfordrede præsten os til at anmode
gæsterne om at kaste fuglefrø efter os i stedet for ris.
Grunden skulle være at fuglene dør af at spise risene - det er noget med at
de hæver eller gærer i maven på dem.

Desvære ser man kun meget, meget sjældent at man ikke bruger ris.
Jeg kan ikke bekræfte om det er korrekt, det med at fuglene ikke kan tåle
risene, men jeg har dog hørt det nævnt mere end denne ene gang, så noget er
der nok om snakken.

M.v.h.
Ole

Fra : Finn

Dato : 03-08-02 14:35

"Ole Ryolf" <oleryolf@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> risene, men jeg har dog hørt det nævnt mere end denne ene gang, så noget

Ja den hører man tit ligesom de andre vandrerhistorier der findes.

Fuglene kan sagtens tåle ris og frø og korn.

Finn

Fra : berbeck

Dato : 03-08-02 16:24

"Finn" <cartman@hansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >
> Ja den hører man tit ligesom de andre vandrerhistorier der findes.
>
> Fuglene kan sagtens tåle ris og frø og korn.

Som det ses af mit første svar troede jeg også på den med, at fuglene dør,
det er så åbenbart løgn. Men jeg har et par andre argumenter for at bruge
fuglefø i stedet for ris. Jeg har selv arbejdet som kirketjener i 4 år og
skullet feje meget ris væk fra fliserne udenfor kirken. Det er selvfølgelig
OK, men jeg kan godt fortælle jer, at udtrådte ris i regnvejr er meget meget
glatte, det er fuglefrø ikke, og selv i tørvejr kan ris i stor mængder være
glatte at færdes på, fordi de triller under fødderne på en. Det er ikke rart
at se bruden være ved at falde i ris, og selvfølgelig heller ikke alle
bryllupsgæsterne.

Så min opfordring lyder: brug fuglefrø.

Hilsen Else

Fra : Finn

Dato : 03-08-02 19:50

"berbeck" <berbeck@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
rart
> at se bruden være ved at falde i ris, og selvfølgelig heller ikke alle

Jeg var heldig at være ved en kirke som havde ral udenfor døren, så det var
bare
lige en tur med riven så var de væk og fuglene nød og sidde og pikke i
rallet efter risene.

Finn

Fra : Per Olsen

Dato : 03-08-02 23:09

Det er meget bedre at bruge mønter, helst 20,- ´ere. Så er der slet ingen
der skal feje bagefter, de forsvinder nok af sig selv...

Per.