hjemmelavet liguster?
Fra : MM

Dato : 03-08-02 12:59

Hej!
Jeg har lige hørt, at man selv kan lave liguster, blot ved at klippe nogle
friske skud af en eksisterende busk og så sætte dem i vand. Er det rigtigt,
og isåfald, skal man så blot sætte dem i en spand med vand og vente, eller
skal man plante dem i jorden med det samme (uden rødder)? Skal de stå
bestemt (sol/skygge) , og hvor lang tid tager det, før der er rødder nok til
at man kan plante dem ud?
Håber endnu engang der er nogen der kan hjælpe *fedte fedte*
Kærlig hilsen Mia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-08-02 13:41

On Sat, 3 Aug 2002 13:59:29 +0200, "MM" <mivse@sol.dkxxx> wrote:

> [...]
>at man kan plante dem ud?
>Håber endnu engang der er nogen der kan hjælpe *fedte fedte*

Om de ligefrem kan slå rod i en spand vand er jeg ikke sikker på - de
fleste planter når nemt at rådne inden de får rod hvis de står i vand.

Men liguster er ret nem. Den kan laves enten ved sommerstiklinger, det
kan godt nåes endnu, men det er lige på det sidste. De kan også laves
med vinterstiklinger, det er endnu alt for tidligt.

Begge metoder kan du læse om her:
<http://www.plantesamleren.dk/artikler/planteformering.asp>

http://www.gartneriet.dk

Fra : H. Olesen

Dato : 03-08-02 13:45

> [...]

>og isåfald, skal man så blot sætte dem i en spand med vand og vente, eller
>skal man plante dem i jorden med det samme (uden rødder)?

Jeg har haft stort held med hjemmelavede ligusterplanter gennem de
sidste par år. Er ved gradvist at udskifte hele hækken.

Jeg har blot klippet friske skud, pillet de nederste blade af og sat
dem direkte i (god) jord.

>Skal de stå
>bestemt (sol/skygge) , og hvor lang tid tager det, før der er rødder nok til
>at man kan plante dem ud?

Tjaaa, mine står hvor der er rimeligt godt med sol, men det er nu
tilfældigt, det er der jeg har plads. Jeg klipper dem omkring dette
tidspunkt og sætter dem i jorden og til næste forår er der en masse
små fine nye lysegrønne blade på.

Sidste års planter venter stadig at blive flyttet til blivende plads
og jeg skal love for at de er blevet rigtigt store de sidste par
måneder.

Så bare se at komme igang. Du har intet at tabe ved det, det værste
der kan ske er, at de ikke bliver til noget, men som nævnt har alle
mine klaret sig fint uden nogen særlig pleje og pasning.

--
Mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk

Fra : MM

Dato : 03-08-02 15:03

---klip
> Jeg har blot klippet friske skud, pillet de nederste blade af og sat
> dem direkte i (god) jord.

Det lyder jo nemt, tak skal du have

Venlig hilsen Mia

Fra : H. Olesen