Tom kuffert til VIETNAM
Fra : Per Arleth

Dato : 03-08-02 12:08

Visum, pas og forsikringer skal være i orden mindst 1 måned før rejsen!
Alt findes - og er til halv pris, hvis man prutter tilstrækkeligt. Der
bruges DONG og 1-dollars (ca 7.50 kr og ca. 15000 Dong) i flæng.
En Vietnameser på landet tjener vist kun 40 kr - om måneden. I byerne ca.
1000 kr!
Køb ind på de store markeder, som er en kæmpeoplevelse.
Mange taler rimeligt godt engelsk. Vietnamesisk sprog og skrift er
uforståeligt.
Du skal også huske at Vietnamesere er mindre end os. Bruger du XL skal du
mindst have XXXL! De siger "ÆGÆGÆGN")
Divider Dong med 2 - 50.000 Dong svarer til 25 dkr.
Er lige hjemkommet efter 35 grader og 90 % fugt. En flaske vand til at
børste tænder i eller drikke koster på gaden 4-5.000 Dong og kan ikke
undværes. Stå tidligt op - for det er tidligt mørkt - og du er alligevel
udkørt tidligt om aftenen.
Tag på guidede ture. Det er billigt og betaler sig, da det er svært at finde
rundt!
En strikket bluse er unødvendig! Det lette tøj skiftes mindst 2 gange om
dagen - drivvådt! - uden at være svedigt! (kan efter tørring evt. genbruges
uden gene).
Vasketøj klares på hotellerne eller billigere direkte hos vaskerierne til
halv pris.
Køb postkort billigt på gaden ved hvert enkelt sted og seværdighed - og
fotografer i en uendelighed! Indtrykkene er så mange, at du ellers ikke kan
huske dem.
Film og fremkaldelse er billigt. Købt i en fotoforretning er der ingen
problemer. Billeder på 1 time!
Trafikken er formidabel. 40-km-scootere - over 100 i minuttet! Bagmanden
passer på ham foran. Skal du over gaden skal du blot gå over i sneglefart
med jævn hastighed. Der sker aldrig noget. De fiser blot uden om dig, så du
i begyndelsen får gåsehud og strittende hår. (For 2 år siden var det så at
sige kun cykler!!!!)
Prøv at køre med en cyklo- eller en knallertfører. Du kan komme langt for 10
eller 20.000 dong (5-10 kr). Men aftal en timepris!!! - ellers bliver du
snydt!

Køb og læs "Turen går til Vietnam" - fås også på biblioteket ((og tag den
med)).
Malariapiller (25 kr) er unødvendige i storbyen - men vaccinationer for en
1-måneds ferie ( 200 kr) er nødvendig!
Kontakt seruminstitutter eller "rejsedoktor. DK"
Undgå at spise salat og bruge isterninger alle steder!

Man er stadig 30-50 år bagefter i Vietnam.
Alle er smilende og venlige. Blot er gadesælger og invalider ofte meget
pågående. Men det må man leve med for at få den store oplevelse, det er at
besøge landet.
Min opfordring er derfor at besøge og støtte landet økonomisk før det er for
sent.

Jeg svarer gerne på spørgsmål - hvis jeg kan!

PAR

Fra : Kevin & Tina

Dato : 03-08-02 15:01

> Fra: "Per Arleth" <parleth@get2net.dk>
> Dato: Sat, 3 Aug 2002 13:07:35 +0200
> Emne: Tom kuffert til VIETNAM
>
> Man er stadig 30-50 år bagefter i Vietnam.
Og hvordan regner du så lige det ud?
VH Kevin

Fra : Jan

Dato : 03-08-02 16:04

> Og hvordan regner du så lige det ud?

Han har været der, og set det måske ??

/Jan

Fra : Kevin & Tina

Dato : 04-08-02 00:54

" We do a lot of surfing here. I like to finish operations early. " (
Lieutenant Colonel Kilgore )
--

> Fra: "Jan" <jan@ingenmail.dk>
> Dato: Sat, 3 Aug 2002 17:04:14 +0200
> Emne: Re: Tom kuffert til VIETNAM

> Han har været der, og set det måske ??
>
> /Jan

Set hvad?
Talt med hvem?
Vietnam er et buddistiek land, de opfatter ikke tid som væsentligt, kan
derfor ikke være bagefter, men hvis han havde talt med nogle ville han vide
at deres tidsregning er ca 500 år forud for vores.
Kan man se tid?

Universlle spørgsmål kræver lidt ydmyghed og det kræver det ogsa at besøge
et af de lande der har lidt mest i det tyvende århundrede.
Hvad tingene koster og om man bliver snydt er uvæsntligt, hvem er det lige
der bliver snydt når d får 2-3 kr for at sy vores løbesko som vi giver 5-800
kr for ,men at involvere sig i de lande man er gæst i og dermed ikke udtale
sig nedladende om dem er væsentligt.

Fra : Jan

Dato : 04-08-02 11:54

> Set hvad?
> Talt med hvem?

Ja, hurtig er du ikke ihvertfald !

> [...]
vide
> at deres tidsregning er ca 500 år forud for vores.

Det er meget muligt, men på så mange andre punkter er der MEGET langt bagud.

> Kan man se tid?

Spar din filosofi-snak til en anden gruppe !

> Universlle spørgsmål kræver lidt ydmyghed og det kræver det ogsa at besøge
> et af de lande der har lidt mest i det tyvende århundrede.

Hmm.....hvad har det med hans rejse at gøre ?

> Hvad tingene koster og om man bliver snydt er uvæsntligt,

Er det ?? Da ikke for hans budget !
Man tager derned i en tro af at tingene koster det de gør, ikke for at blive
snydt.
Desuden, de mennesker der render rundt og snyder andre mangler sgu ingen
penge.
De er bare ude på at tjene flere !

> hvem er det lige der bliver snydt når d får 2-3 kr for at sy vores løbesko
som vi giver 5-800
> kr for

Det er vist ikke turisternes skyld, og det er dem vi snakker om lige nu ?
Bland ikke tingene sammen

> men at involvere sig i de lande man er gæst i og dermed ikke udtale
> sig nedladende om dem er væsentligt.

Nedladende ? Hvis man bliver snydt skal man da tale om det til andre, så de
undgår samme fejl

Fra : Kevin & Tina

Dato : 05-08-02 09:04

> Ja, hurtig er du ikke ihvertfald !
Er det en foudsætning at være hurtig der hvor du færdes, så vil jeg gerne
have at dufinerer hurtig.

> vide
>
> Det er meget muligt, men på så mange andre punkter er der MEGET langt bagud.
Hvilke punkter?
Er du bagud i forhold til de mennekser der har en større bil et større hus,
som sender ders børn på privatskoler, spiser dyrere mad, osv? det er vel
ikke totalt irrelavant at bede om en målestok?

> Spar din filosofi-snak til en anden gruppe !

At diskutere øst-vest, buddisme, og materialisme som dette handler om er
væsntligt i dnne gruppe når det hndler om en tom et eller andet til vietnam,
at det for dig handler om filosofi så snart du ikke rigtig ved hvad du skal
svare er jo ikke mit probloem

> Er det ?? Da ikke for hans budget !

Budgettet er mange alt for lavt, og desuden hvor meget er det lige man
bliver snydt som i kalder det, hvis du havde læst indlægget ville du vide
hvad deres månedsløn.
Alle os andre der rejser i asien og nyder det ved jo udmærket godt at vi
skal betale mere end de lokale og at der er nødt til at være plads i
budgettet til at man lader sig snye for et vist beløb

> Man tager derned i en tro af at tingene koster det de gør, ikke for at blive
> snydt.
Men tingene koster bare ikke det man tror i asien og det gør de ikke for
nogen.
man prutter om priserne.
for eksempel er det sædvane at en med den bedste forsikring påtager sig
skylden i trafikuheld, osv der er simpelthen så mangde grundlæggende
forskelle, bl.a byder de fremmede velkomne og behandler alle lige, noget vi
kunne lære meget af her i vores hønsegård.

> som vi giver 5-800
>
> Det er vist ikke turisternes skyld, og det er dem vi snakker om lige nu ?
> Bland ikke tingene sammen

Tingene hænger sammen, tourister er også politiske aktører der har en
ansvar.
en du mener måske ikke du har indflydelse, og at det betyder noget hvad du
gør og siger.
Desuden taler jeg ikke om skyld, men om hensyn.
VH Kevin

Fra : Jan

Dato : 07-08-02 21:45

> [...]
> som sender ders børn på privatskoler, spiser dyrere mad, osv? det er vel
> ikke totalt irrelavant at bede om en målestok?

Miljø, forurening, sundhed, velfærd f.eks

> [...]
vietnam,
> at det for dig handler om filosofi så snart du ikke rigtig ved hvad du

Jeg svarer bare at jeg ikke vil diskutere filosofi herinde. Det er en
rejsenyhedsgruppe.
Læs http://www.usenet.dk hvis du er i tvivl

> [...]

> Budgettet er mange alt for lavt, og desuden hvor meget er det lige man
> bliver snydt som i kalder det, hvis du havde læst indlægget ville du vide

Det ved jeg udemærket godt !

> Alle os andre der rejser i asien og nyder det ved jo udmærket godt at vi
> skal betale mere end de lokale og at der er nødt til at være plads i
> budgettet til at man lader sig snye for et vist beløb

Hey, ved du nu noget om mig ?
Jeg har skam været der i næsten i et ½ år !

> [...]
blive
> snydt.
> Men tingene koster bare ikke det man tror i asien og det gør de ikke for

I know !

> for eksempel er det sædvane at en med den bedste forsikring påtager sig
> skylden i trafikuheld,

Sgutte hvis turister er indblandet !!

> osv der er simpelthen så mangde grundlæggende
> forskelle, bl.a byder de fremmede velkomne og behandler alle lige, noget
vi
> kunne lære meget af her i vores hønsegård.

DER er jeg så til gengæld enig med dig

> [...]

> Bland ikke tingene sammen

> Tingene hænger sammen, tourister er også politiske aktører der har et

Enig ! Men det er ikke deres skyld at Nike/Adida o.lign. vælger at få deres
ragelse syet i Asien

> Men du mener måske ikke du har indflydelse, og at det betyder noget hvad
du
> gør og siger.

Jo da !
> Desuden taler jeg ikke om skyld, men om hensyn.

Det gør jeg skam også. Men åbenbart fra en anden vinkel end dig

/Jan

Fra : Kevin & Tina

Dato : 08-08-02 07:21

> Fra: "Jan" <jan@ingenmail.dk>

> bagud.
> hus,
>
> Miljø, forurening, sundhed, velfærd f.eks
Hvad er forskellen på disse begreber? Miljø og forurening er vel det samme?
mne at sige at stort set hele verden er bagud med 30 år gundet forurening,
er vel underligt, Uda og europa forurener ubetinget meste derefter japan,
hvis man kigger på kvælstofudledning.
Sundhed er mange ting,, og et enormt svært emne at diskutere mental sundhed
er rent faktisk noget vi i vesten bruger enorme ressourser på, men har
rigtigt svært ved at opnå.

> vietnam,
> skal
>
> Jeg svarer bare at jeg ikke vil diskutere filosofi herinde. Det er en
> [...]
Dert er ikke retningslinjer på usenet der kan hjælpe dig med at
differientere hvad filosofi er.
provokerende ja, Jan jeg er enormt træt af alle de ehnvisninger til usenet
når man bare er uenig, det er ok at være uenig, men hele tiden at tro at man
kan få højere magter til at underbygge ens holdninger er for meget.

> Det ved jeg udemærket godt !

> Hey, ved du nu noget om mig ?
> Jeg har skam været der i næsten i et ½ år !
tag det ikke så personligt
jeg læser bare indlægget mere kritisk end du gør, det er ikke dig og dit
budget der er problemet?
jeg ved jo ikke hvordan du har haft det, du har nogle andre holdninger.
men vi kan jo mødes derude til vinter, jeg rejser ril nov og retunerer med
min familie på et barn på et år og en kone til marts.

> blive
>
> I know !

> Sgutte hvis turister er indblandet !!
For tourister kan det meget vel være en fordel at betale kontant på stedet.
uanset hvilken forsikreing de har, og så få det dækket af deres, så jo for
dem fungerer det også sådan!
Har prøvet det et par gange både i chiang mai og bkk ret morsomt, og i
hvertfald uden de raseriudbrud man ser herhjemme, heldigvis uden personskade

> vi
>
> DER er jeg så til gengæld enig med dig

> Enig ! Men det er ikke deres skyld at Nike/Adida o.lign. vælger at få deres
> ragelse syet i Asien
Det er ikke et spørgsmål om skyld men om at se tingene i en srørre
sammnehæng det er lidt for meget at stenrige europærere bliver harme over at
blive snydt for måske 500 kr i alt på en måned når de dagen efter gå ned og
køber sko til 1000 kr eller endnu værre har et par på imens de ydmyger dem
de handler med.

> du
>
> Jo da !
>
> Det gør jeg skam også. Men åbenbart fra en anden vinkel end dig
> i en
Jeg er ikke lige med?
men jeg er jo også så langsom?
Det er måske det du mener med en anden vinkel?

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 07-08-02 22:21

On Mon, 05 Aug 2002 10:03:37 +0200, Kevin & Tina <kevin.v@mail.dk>
wrote:

>Er du bagud i forhold til de mennekser der har en større bil et større hus,
>som sender ders børn på privatskoler, spiser dyrere mad, osv? det er vel
>ikke totalt irrelavant at bede om en målestok?

Jeg synes at det rimelig indlysende at det er vestlig målestok.

mvh
Anders

Fra : Kevin & Tina

Dato : 08-08-02 11:58

> Emne: Re: Tom kuffert til VIETNAM

> Jeg synes at det rimelig indlysende at det er vestlig målestok.

Præcis.
men hviken målestok er relevant i at asiatisk der fundamentalt er
anderledes?
Og hvpordan kan man sige at nognle er bagud hvis de ikke selv anerkander
endsige forstår målestokken.
VH kevin

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 08-08-02 19:01

On Thu, 08 Aug 2002 12:58:01 +0200, Kevin & Tina <kevin.v@mail.dk>
wrote:

>Præcis.
>men hviken målestok er relevant i at asiatisk der fundamentalt er
>anderledes?
For mig som er opvokset i den vestlige verden vil en vestlig målestok
være det mest relevante

>Og hvpordan kan man sige at nognle er bagud hvis de ikke selv anerkander
>endsige forstår målestokken.

Det er ikke noget problem med mindre at man skal prøve at overbevise
dem om at de bagud (det ville være temmelig uforskammet), hvis man
prøver på det vil de nok pege på at vi er begud på nogle områder målt
med deres målestok. Lad nu være med at overkomplisere det, som du selv
skriver så er asian fundenmental anderledse så hvorfor overhoved prøve
at lave sammeligninger.

mvh
Anders

Fra : Kevin & Tina

Dato : 09-08-02 07:29

> Fra: Anders H. Andersen <aha@remove.spamfilter.dk>

> Lad nu være med at overkomplisere det, som du selv
> skriver så er asian fundenmental anderledse så hvorfor overhoved prøve
> at lave sammeligninger.

Men kan ikke overkomplicere noget.
Enten er det komplekst eller ogå er det ikke.
Det er ikke mig der er problemet her.
Sagen er kulturchuvanistisk, den er startet af en anden, jeg er bare dybt
uenig, og giver udtrkt for dette. Og det er ikke mig der smmenligner jeg gør
netop opmærksom på at det ikke kan lade sig gøre.
men du giver jo udtryk for at det godt kan lade sig gøre.
Jeg mener barte at der ligesom at måle vægt med centimetermål, det kan man
vel også. det siger bare mere om dem der gør det end hvad det vejer.
Og her er det så mennekser det drejer sig om, at måle mennerkser er udtryk
for en urimelig arrogance og et menneksesyn man burde blive hjemme i lille
danmark med.
Da dette er en gruppe for rejser hvor man bl.a diskuterer rejser og
personlige erfariner vælger jeg at give disse videre
De vietnamesere og thailændere jeg taler med er ikke enige i at tid er
lineær, så derfor kan man ikke tale om at være 20-30 år bagud.
Og så nævnte jeg vist lige at man skriver 2550 eller der omkring i thailand
i øjeblikket.
Men hvis du havde læst hele tråden havde du sikkert haft mulighed for at
forstå dette, men gerne en gang til for prins knud for min skyld da.
kevin

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 11-08-02 10:44

On Fri, 09 Aug 2002 08:28:36 +0200, Kevin & Tina <kevin.v@mail.dk>
wrote:

>Men kan ikke overkomplicere noget.
Selvfølgelig kan man det.

>Enten er det komplekst eller ogå er det ikke.
Hvis en problemstilling ikke er kompleks og man behandler den som om
den er kompleks vil man overkomplisere problemet.

> [...]
>netop opmærksom på at det ikke kan lade sig gøre.
>men du giver jo udtryk for at det godt kan lade sig gøre.

På nogen områder kan det sagtens lade sig gøre, på andre områder giver
det ikke mening og en helt overordnet generel sammenligning af to vidt
forsekllige kulutere giver slet ingen mening og kan næsten ikke være
andet end kulturchuvanistisk.

> [...]
>for en urimelig arrogance og et menneksesyn man burde blive hjemme i lille

Helt enig, bortset fra at det netop er folk som bliver hjemme i lille
Danmark som udvikler den slags menneskesyn.

>Da dette er en gruppe for rejser hvor man bl.a diskuterer rejser og
>personlige erfariner vælger jeg at give disse videre

Bliv endlig ved, det ville da være kedligt hvis det eneste der blev
skrevet om var hotellers indretning.

>De vietnamesere og thailændere jeg taler med er ikke enige i at tid er
>lineær, så derfor kan man ikke tale om at være 20-30 år bagud.

Tid er _LINEÆR_ , det du skriver om er opfattelse af tid.
Nå men hvis f.eks. en thailandsk bonde bruger samme redskaber som en
dansk bonde brugte for 70 år siden, så er den thailandske bonde altså
70 år bagud, rent teknologisk og det har altså ikke noget med
kulturchuvanistisk at gøre, det er bare fakta, at det fakta så er
irelevant i nogen sammenhænge, må man jo bare tage højde for.

>Og så nævnte jeg vist lige at man skriver 2550 eller der omkring i thailand
>i øjeblikket.

Hvis jeg ikke husker helt forkert så skriver man 1300 eller deromkring
i mellemøsten, tidsregning jo ikke andet end et antal år fra et eller
andet nulpunkt og kan ikke bruges på nogen måde til at sammenligne
kultur.

>Men hvis du havde læst hele tråden havde du sikkert haft mulighed for at
>forstå dette, men gerne en gang til for prins knud for min skyld da.

Jeg har læst hele tråden og hvis du gjorde det selv engang til ville
du måske se at du ligger alt for meget i en udtalelse om at man 30-50
bagud.

Vi er stort enige så lad os stoppe diskussionen og lad os istedet for
glæde os over verdens mangfoldigehed.

mvh
Anders

Fra : Jan

Dato : 12-08-02 21:33

> Jeg har læst hele tråden og hvis du gjorde det selv engang til ville
> du måske se at du ligger alt for meget i en udtalelse om at man 30-50
> bagud.

:)))))))))))))))))))))))))))))))))

/Jan

Fra : Kevin & Tina

Dato : 15-08-02 13:32

d. 12/08/02 22:32 ytrede Jan på jan@ingenmail.dk i en tvivlsom meddelse:
aj962s$kho$1@sunsite.dk:

> :)))))))))))))))))))))))))))))))))

Tjaaaah Jan
Tilbage til den for dig kendte rolle som ham der er løbet tør for
argumeneter, ikke rigtigt forstår hvad der bliver talt om og derfor bliver
nødt til at grine lidt fjoget af det hele.
Fint for mig, og vel forventeligt.
Dejligt rart ikke? noget du kender og ikke bliver alt for overrasket over.
Venlig og sidste hilsen
kevin

Fra : Jan

Dato : 15-08-02 22:44

> [...]
> Fint for mig, og vel forventeligt.
> Dejligt rart ikke? noget du kender og ikke bliver alt for overrasket over.

GYSSS!!!

Du er en af vores kunder, kan jeg se......jeg skal nok lukke og åbne dit
abbo. lidt for sjov, når jeg keder mig på jobbet :)

/Jan

Fra : Jan

Dato : 15-08-02 22:43

> [...]
> Fint for mig, og vel forventeligt.
> Dejligt rart ikke? noget du kender og ikke bliver alt for overrasket over.

Du er sådan en man griner af når man har haft dig i et telefonrør !

Hold kæft hvor du siger meget lort uden at sige et hak !!

/Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-08-02 07:39

"Kevin & Tina" <kevin.v@mail.dk> wrote in message

> Venlig og sidste hilsen

Mange tak!

Fra : Kevin & Tina

Dato : 15-08-02 13:54

d. 11/08/02 11:44 ytrede Anders H. Andersen på aha@remove.spamfilter.dk i en
tvivlsom meddelse: h3bcluc487mfsdbu98agulfqb6ltdttuad@4ax.com:

> Selvfølgelig kan man det.

men selvfølgelig kan man skrive det, grammatisk er det bare ikke korrekt.

> Helt enig, bortset fra at det netop er folk som bliver hjemme i lille
> Danmark som udvikler den slags menneskesyn.
men så går det jo heller ikke ud over andre, og især ikke andre der ikke er
med på hvad der menes

> Tid er _LINEÆR_ , det du skriver om er opfattelse af tid.
Det de taler om er tid ikke opfattelser af tid deres opfattelse er jo netop
ders tid

lineær kan sagtens skrives som jeg gør her og give mening for mig.

nej tid er ikke nødvendigvis lieær, drømme er nogen gange virkelighed og
omvendt, tid går i stå, tilbage i tiden, regression og så videre, tid er en
kulturel subjektiv oplevelse, som er bestemt af subjektet.
Vi er bare i vores kultur så forhippede på årstal og udregninger også kaldet
naturvidenskab

> [...]
> kulturchuvanistisk at gøre, det er bare fakta, at det fakta så er
> irelevant i nogen sammenhænge, må man jo bare tage højde for.

Ja men teknologisk er ikke den rette måde for at beskrive en udvikling eller
at nogle er bagude.
Det er en kompleks diskussion som bliver for lang her, men bonden er måske
langt forud på mange områder, eksempelvis er det bandlyst at slå børn i de
fleste buddistiske og hinduisktike samfund samtidig med at der er en helt
anden opfattelse af kønnene

> [...]
> i mellemøsten, tidsregning jo ikke andet end et antal år fra et eller
> andet nulpunkt og kan ikke bruges på nogen måde til at sammenligne
det synes jeg giver håb om at du på et tidspunkt får en bedre og mere
nuanceret opfattelse af tid og dermed andre kutures opfattelse af samme.
aboriginals eksepelvis er et smukt eksempel på at tid ikke er lineær, og at
drømme eksisterer iblandt os

> Jeg har læst hele tråden og hvis du gjorde det selv engang til ville
> du måske se at du ligger alt for meget i en udtalelse om at man 30-50
> bagud.
ja men så kan jeg jo ikke forlange mere

> Vi er stort enige så lad os stoppe diskussionen og lad os istedet for
> glæde os over verdens mangfoldigehed.

Vi er langt fra enige så lad os bare stoppe her
Venlig hilsen kevin

Fra : -=:| ZkiiFreak |:=-

Dato : 03-08-02 17:24

Jeg vil lige sige: Det er et af de mest informative og brugbare indlæg, jeg
har set længe. (Ikke en kritik af jer andre, men en ros til Per!)

Jeg ville bare gerne vide hvad du mener med "Tome kuffert til VIETNAM"...
Jeg læser intet om en tom kuffert i dit indlæg! (Dette skal BESTEMT ikke
tages som kritik af dit indlæg, jeg ville bare gerne vide, om du havde
oplevet at miste en kuffert dernede eller hvad?!)

Hilsen

_*_*_*_*_*_*_*_
-=:| ZkiiFreak |:=-
_*_*_*_*_*_*_*_

Fra : Heidi

Dato : 12-08-02 19:17

-=:| ZkiiFreak |:=- wrote:
> [...]
> skal BESTEMT ikke tages som kritik af dit indlæg, jeg ville bare
> gerne vide, om du havde oplevet at miste en kuffert dernede eller

Jeg forstår det sådan, at man bør tage en tom kuffert med derned,
for så at fylde den op med ting man køber dernede. Men det kan da
godt være jeg helt har misforstået det...

--
Mvh. Heidi
Her plejer der med store bogstaver at stå, at svar udbedes

Fra : Per Arleth

Dato : 09-08-02 07:17

Det var dog utroligt, hvad en smule rejseoplysninger kan føre til.
Det befordrer ikke lysten til ligefrem at give oplysninger fra sig fremover,
når NG-en fyldes med efterfølgende unødig snak.

PAR

Per Arleth <parleth@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:yRO29.25$jO1.1184@news.get2net.dk...