Stævning
Fra : Kirstine

Dato : 03-08-02 10:42

Hej NG

Jeg har i forbindelse med en kautionssag været nødt til at stævne min eks
kæreste, som skylder mig en del penge. Jeg har fået bevilget fri proces
og har - efter tidligere råd og vejledning fra Jer faktisk - hyret en
yderst kompetent advokat, som tager sig af sagen.

I dag med posten har jeg så modtaget en kopi af den indgivne stævning -
typisk at få den på en lørdag, hvor jeg ikke kan kontakte advokaten. Så i
et forsøg på at stille min nysgerrighed til på mandag, har jeg et par
spørgsmål, som jeg håber I kan svare på.

Min eks bor nu på Fyn, så stævning er indsendt til retten i Assens. Jeg
er selv bosiddende i København, og nu er jeg kommet til at tænke på, om
en sådan sag normalt indebærer, at man skal møde op og vidne eller sådan
noget. Så vidt jeg forstår, er der en rimelig enkel sag : jeg
kautionerede for et banklån, min eks misligholdte afdragsordningen,
banken gjorde kautionen gældende, og nu skylder min eks så mig pengene.
Er dette noget, der ordnes i retten uden, at jeg behøver at være
tilstede? Og hvor lang tid skal jeg regne med, at der går, før der sker
noget? - den fri proces er blevet bevilliget 22.7.02, og stævningen er
indgivet 2.8.02.

Hvis min eks af retten får at vide, at han skal betale mig de penge, og
han så ikke gør det alligevel, hvad er mine muligheder så? Skal jeg så
igennem endnu et langvarigt retsforløb? Kan retten gøre udlæg i hans
værdier til at begynde med, når der nu i sagen er utallige beviser på, at
han ikke kan finde ud af at overholde en afdragsordning?

På forhånd tak for hjælpen
--
Kirstine

*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Jakob Paikin

Dato : 03-08-02 11:22

On Sat, 3 Aug 2002 11:41:34 +0200, Kirstine <minipip@paradis.dk>
wrote:

> [...]
>er selv bosiddende i København, og nu er jeg kommet til at tænke på, om
>en sådan sag normalt indebærer, at man skal møde op og vidne eller sådan

Hvis han gør indsigelse, dvs. hævder at han ikke skylder noget, vil
der komme en egentlig domsforhandling, hvor du formentlig vil være
nødsaget til at afgive partsforklaring.

>Er dette noget, der ordnes i retten uden, at jeg behøver at være
>tilstede?

Hvis din eks ikke reagerer på stævningen: Ja. Ellers: Nej.

Uanset om du mener at sagen er enkel eller ej, har det åbenbart været
nødvendigt med en stævning - det tyder på at din eks ikke mener sagen
er så enkel (eller i hvert fald ikke mener den er enkel på samme
måde).

> Og hvor lang tid skal jeg regne med, at der går, før der sker
>noget?

Først skal stævningen forkyndes for din eks - det kan godt taget noget
tid (afhængig af rettens travlhed). Derefter har han 4 uger til at
svare ("svarskrift"). Svarer han, har din advokat typisk 4 uger til at
skrive sit svar ("replik") - og så skal din eks skrive endnu et svar
("duplik").

Hvis din eks ikke svarer, vil der nok komme en dom i løbet af 1-2
måneder. Svarer han, og skal der egentlig domsforhandling til, kommer
det nok hen engang i efteråret/vinteren.

>Hvis min eks af retten får at vide, at han skal betale mig de penge, og
>han så ikke gør det alligevel, hvad er mine muligheder så? Skal jeg så
>igennem endnu et langvarigt retsforløb?

Desværre ja. Så skal sagen sendes i fogedretten, hvor der kan gøres
udlæg i hans aktiver (hvis han ejer noget) og evt. senere holdes
tvangsauktion.

>Kan retten gøre udlæg i hans værdier til at begynde med,

Nej - ikke ud fra den beskrivelse du giver. I særlige tilfælde kan der
foretages arrest i værdier, men det kræver sikre beviser på at
aktiverne er ved at blive afhændet/flyttet til udlandet el.lign.

P.S. Bemærk at ovenstående IKKE udgør egentlig juridisk rådgivning, idet der kræves nærmere oplysninger.
I sager af betydning anbefales det at søge professionel juridisk bistand.

Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.
--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine.

Fra : Kirstine

Dato : 03-08-02 12:01

In article <9dbnku49ra3pdep64umucjke9blmdn630p@4ax.com>, jp@dklaw.dk
says...
> [...]

> nødvendigt med en stævning - det tyder på at din eks ikke mener sagen
> er så enkel (eller i hvert fald ikke mener den er enkel på samme

Jeg ved, at både banken og min egen advokat har forsøgt at komme i dialog
med ham flere gange - han reagerer simpelthen bare ikke, hverken på breve
eller telefonopringninger. Derfor stævningen...

Hvis nu han gør indsigelser overfor stævningen - og vi derfor skal møde
op i retten...hvad sker der så, hvis han ikke møder op? Vil han kunne
forhale processen på den facon?

> [...]
> svare ("svarskrift"). Svarer han, har din advokat typisk 4 uger til at
> skrive sit svar ("replik") - og så skal din eks skrive endnu et svar

Okay - det var jo en anelse indviklet

> Hvis din eks ikke svarer, vil der nok komme en dom i løbet af 1-2
> måneder. Svarer han, og skal der egentlig domsforhandling til, kommer
> det nok hen engang i efteråret/vinteren.

Nårh - det er jo i virkeligheden ikke så galt så.

> Desværre ja. Så skal sagen sendes i fogedretten, hvor der kan gøres
> udlæg i hans aktiver (hvis han ejer noget) og evt. senere holdes
> tvangsauktion.

Okay. Nu har jeg ikke haft kontakt med ham i nogle år, men hvis han
ellers følger sit kendte mønster, så ejer han ikke en dyt. Hvordan står
jeg så?

> Nej - ikke ud fra den beskrivelse du giver. I særlige tilfælde kan der
> foretages arrest i værdier, men det kræver sikre beviser på at
> aktiverne er ved at blive afhændet/flyttet til udlandet el.lign.

Okay...virker bare så fjollet fra min side af bordet, at man ikke kan se
på, hvordan han ellers har det med at overholde aftaler.

> [...]
>
> Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.

Jeg er glad for din vurdering - og kontakter selvfølgelig min advokat
mandag. Det er bare så svært at nyde weekenden med alle de spørgsmål
ræsende rundt i knolden

Fra : Jakob Paikin

Dato : 03-08-02 12:35

On Sat, 3 Aug 2002 13:01:20 +0200, Kirstine <minipip@paradis.dk>
wrote:

>Hvis nu han gør indsigelser overfor stævningen - og vi derfor skal møde
>op i retten...hvad sker der så, hvis han ikke møder op? Vil han kunne
>forhale processen på den facon?

Nej. Hvis han ikke møder op (eller ikke indsender skriftlige indlæg
inden rettens frist) bliver han som udgangspunkt dømt som udebleven -
dvs. du får fuldt medhold.

>Nårh - det er jo i virkeligheden ikke så galt så.

Dog med forbehold for at jeg intet aner om den pågældende rets
kalender - hvis de har meget travlt, kan der naturligvis gå længere
tid før sagen kommer for.

En anden mulig forsiknelse ligger i forkyndelsen af stævningen - hvis
din eks ikke kan findes (hvis han flytter meget osv.) kan det tage tid
at få sagen igang.

>Okay. Nu har jeg ikke haft kontakt med ham i nogle år, men hvis han
>ellers følger sit kendte mønster, så ejer han ikke en dyt. Hvordan står
>jeg så?

Uden penge

Man kan jo som bekendt ikke klippe håret af en skaldet - lige så lidt
som man kan trække penge ud af en person, der ingen penge har.

Men med en dom kan du de næste tyve år (og længere) "forfølge" dit
krav og på et tidspunkt får ham måske nogle penge du så kan få fat i.

>Jeg er glad for din vurdering - og kontakter selvfølgelig min advokat
>mandag. Det er bare så svært at nyde weekenden med alle de spørgsmål
>ræsende rundt i knolden

Måske jeg skal skære min standard-disclaimer lidt ned i længde...
P.S. Bemærk at ovenstående IKKE udgør egentlig juridisk rådgivning.
I sager af betydning anbefales det at søge professionel juridisk bistand.

Ovenstående indlæg er i øvrigt min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.

Fra : Kirstine

Dato : 03-08-02 15:48

In article <8nfnkus4asibherm41jl5iru6lkqk93mig@4ax.com>, jp@dklaw.dk
says...

> Nej. Hvis han ikke møder op (eller ikke indsender skriftlige indlæg
> inden rettens frist) bliver han som udgangspunkt dømt som udebleven -
> dvs. du får fuldt medhold.

Okay - det er da altid noget.

> Dog med forbehold for at jeg intet aner om den pågældende rets
> kalender - hvis de har meget travlt, kan der naturligvis gå længere
> tid før sagen kommer for.

Ja, det er klart...vil nu godt klage over, at du ikke er synsk

> En anden mulig forsiknelse ligger i forkyndelsen af stævningen - hvis
> din eks ikke kan findes (hvis han flytter meget osv.) kan det tage tid
> at få sagen igang.

Okay.

> Uden penge
>
> Man kan jo som bekendt ikke klippe håret af en skaldet - lige så lidt
> som man kan trække penge ud af en person, der ingen penge har.

Nej, det er jo det.

> Men med en dom kan du de næste tyve år (og længere) "forfølge" dit
> krav og på et tidspunkt får ham måske nogle penge du så kan få fat i.

Det får mig til at overveje, hvordan jeg egentligt gør det. Hvilke
muligheder har jeg - som privat person - for at holde øje med, hvorvidt
han kommer til penge? Eller kan man hyre nogle til at gøre det?

Fra : Jakob Paikin

Dato : 03-08-02 16:22

On Sat, 3 Aug 2002 16:47:56 +0200, Kirstine <minipip@paradis.dk>
wrote:

>Det får mig til at overveje, hvordan jeg egentligt gør det. Hvilke
>muligheder har jeg - som privat person - for at holde øje med, hvorvidt
>han kommer til penge? Eller kan man hyre nogle til at gøre det?

Den fremgangsmåde vi bruger på mit arbejde er, at stille sagen i bero
i f.eks. 2 år. Derefter skrive vi så til skyldneren igen og/eller
sender vedkommende i fogedretten.

Så får vi checket om der skulle være kommet penge til veje.

Jeg har svært ved at se en metode, der automatisk overvåger
situationen - det ville reelt kræve et brud på bankhemmeligheden,
skattevæsnets tavshedspligt og meget andet.

P.S. Bemærk at ovenstående ikke er egentlig juridisk rådgivning.

Fra : Kirstine

Dato : 03-08-02 21:22

In article <s5tnkusllfqomqkh7cm8pli9jrg6lgbkil@4ax.com>, jp@dklaw.dk
says...

> [...]
> sender vedkommende i fogedretten.
>
> Så får vi checket om der skulle være kommet penge til veje.

Som pædagog (du ved, efter sigende et kald og derfor absolut ingen løn at
prale med) bliver jeg helt svedt ved tanken om at skulle have min advokat
på lønningslisten i så lang en periode. Den fri proces gælder vel kun for
selve retssagen? Skal jeg så søge om retshjælp, hver gang min eks skal
tjekkes?

> Jeg har svært ved at se en metode, der automatisk overvåger
> situationen - det ville reelt kræve et brud på bankhemmeligheden,
> skattevæsnets tavshedspligt og meget andet.

Ja, jeg kan sagtens se din pointe - er bare ærgelig over tidligere tiders
fejltagelser.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 03-08-02 22:24

On Sat, 3 Aug 2002 22:22:11 +0200, Kirstine <minipip@paradis.dk>
wrote:

>Som pædagog (du ved, efter sigende et kald og derfor absolut ingen løn at
>prale med) bliver jeg helt svedt ved tanken om at skulle have min advokat
>på lønningslisten i så lang en periode.

At sagen står "stand by" koster ikke noget (i hvert fald ikke hos os).
At advokaten møder i fogedretten koster typisk 4-800 kr. (efter
fogedrettens afgørelse).

>Den fri proces gælder vel kun for
>selve retssagen? Skal jeg så søge om retshjælp, hver gang min eks skal
>tjekkes?

Desværre kan du ikke få fri proces/retshjælp til fogedsager.
Fogedretten kan i særlige tilfælde beskikke en advokat for kreditor,
men det sker mig bekendt sjældent.

Dit største problem er afgiften til fogedretten på 300 kr. hver gang
sagen skal behandles. Jeg mener ikke der er nogen vej uden om den
afgift - men hvis det kun er hvert andet år, er det måske til at
overskue.

Fra : Kirstine

Dato : 04-08-02 15:10

In article <qaiokuc0kl23d52su6q23u5ua13arcctm1@4ax.com>, jp@dklaw.dk
says...

> At sagen står "stand by" koster ikke noget (i hvert fald ikke hos os).

Det føjer jeg lige til listen af ting, der skal afklares med advokaten i
morgen.

> At advokaten møder i fogedretten koster typisk 4-800 kr. (efter
> fogedrettens afgørelse).

Herregud - det overlever jeg jo nok.

> [...]

> sagen skal behandles. Jeg mener ikke der er nogen vej uden om den
> afgift - men hvis det kun er hvert andet år, er det måske til at

Jeg tror lige, at det går

Tusind tak for dine svar - sikke dog en masse, jeg har lært. *S*

Fra : Morgan Jones

Dato : 04-08-02 13:21

Hvor meget drejer det sig om? (ren nysgerrighed)

/morgan

Fra : Kirstine

Dato : 04-08-02 15:12

In article <3d4d1c2e$0$89522$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
mjones@image.dk says...
> Hvor meget drejer det sig om? (ren nysgerrighed)

39.000,-

Fra : Morgan Jones

Dato : 04-08-02 15:17

> 39.000,-