/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Trækker en sv650s 1G?
Fra : Michael Kristensen


Dato : 03-08-02 10:06

Trækker en sv650s 1G, d.v.s. det samme som tyngdekraften trækker nedaf?

Tyngdeaccelerationen er på vores breddegrader 9.82 m/s^2 = 35.35 km/t*s.

Så er spørgsmålet:

Kan SVeren gå fra 0-35 km/t på 1 sekund?

mvh - Michael Kristensen (sv650s)



 
 
Jørgen Winther (03-08-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen Winther


Dato : 03-08-02 10:19


"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> wrote in message
news:aig6dc$of6$1@sunsite.dk...
> Kan SVeren gå fra 0-35 km/t på 1 sekund?

Hvis du kører den ud over en kant...

--
Jørgen



Thomas Hjort (03-08-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Hjort


Dato : 03-08-02 10:19


"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:aig6dc$of6$1@sunsite.dk...
> Trækker en sv650s 1G, d.v.s. det samme som tyngdekraften trækker nedaf?
>
> Tyngdeaccelerationen er på vores breddegrader 9.82 m/s^2 = 35.35 km/t*s.
>
> Så er spørgsmålet:
>
> Kan SVeren gå fra 0-35 km/t på 1 sekund?
>
> mvh - Michael Kristensen (sv650s)

Jeg tror nærmere at du skulle sige fra 35-70 eller fra 70-105.
Jeg tror ikke den kan gå fra 0-35 på et sekund.

Mvh Thomas



Michael Kristensen (03-08-2002)
Kommentar
Fra : Michael Kristensen


Dato : 03-08-02 12:10


> Jeg tror nærmere at du skulle sige fra 35-70 eller fra 70-105.
> Jeg tror ikke den kan gå fra 0-35 på et sekund.

Da den energi der skal tilføres motorcyklen for at øge hastigheden vokser
som v^2 burde accelerationen være kraftigst ved lave hastigheder.



Jens E Jensen (03-08-2002)
Kommentar
Fra : Jens E Jensen


Dato : 03-08-02 10:51

jeg kan ikke få den ligning til at give menning... udledning savnes ???



"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> wrote in message
news:aig6dc$of6$1@sunsite.dk...
> Trækker en sv650s 1G, d.v.s. det samme som tyngdekraften trækker nedaf?
>
> Tyngdeaccelerationen er på vores breddegrader 9.82 m/s^2 = 35.35 km/t*s.
>
> Så er spørgsmålet:
>
> Kan SVeren gå fra 0-35 km/t på 1 sekund?
>
> mvh - Michael Kristensen (sv650s)
>
>



Christian H (03-08-2002)
Kommentar
Fra : Christian H


Dato : 03-08-02 11:15


"Jens E Jensen" <wer@wert.com> wrote in message
news:3d4ba6b5$0$235$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> jeg kan ikke få den ligning til at give menning... udledning savnes ???

v = a * t
v = 9,82m/s^2 * 1s = 9,82m/s
9.82*60*60/1000 = 35,35 km/t

mvh
Christian H



Jens E Jensen (03-08-2002)
Kommentar
Fra : Jens E Jensen


Dato : 03-08-02 11:25

tak


"Christian H" <ch@gimpSPAMHAM.dk> wrote in message
news:m2O29.2061$HY3.644021@newsc.telia.net...
>
> "Jens E Jensen" <wer@wert.com> wrote in message
> news:3d4ba6b5$0$235$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > jeg kan ikke få den ligning til at give menning... udledning savnes ???
>
> v = a * t
> v = 9,82m/s^2 * 1s = 9,82m/s
> 9.82*60*60/1000 = 35,35 km/t
>
> mvh
> Christian H
>
>



Kenneth Sørensen (03-08-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 03-08-02 12:07

> > jeg kan ikke få den ligning til at give menning... udledning savnes
???
>
> v = a * t
> v = 9,82m/s^2 * 1s = 9,82m/s
> 9.82*60*60/1000 = 35,35 km/t
>
> mvh
> Christian H
>

og ud af det kan man så yderligere udlede.

t = v/a

...vi sætter v = 27.78 m/s (100 km/t)

t = (27.78 m/s)/(9.82 m/s^2)

...to m/s går ud mod hinanden. og tilbage har vi..

t = 27.78s/9,82 = 2.82 s

Ergo, kan din cykel klare 0-100 på 2.82 sek, har du slået
tyngdekraften...

Kenneth
R1




Michael Kristensen (03-08-2002)
Kommentar
Fra : Michael Kristensen


Dato : 03-08-02 12:08


> Ergo, kan din cykel klare 0-100 på 2.82 sek, har du slået
> tyngdekraften...

Det kan en SV ikke, da 0-100 km/t er 3.8. Men 0-50 burde gå hurtigere end
50-100.



Kenneth Sørensen (03-08-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 03-08-02 12:34


"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> wrote in message
news:aigdir$i8f$1@sunsite.dk...
>
> > Ergo, kan din cykel klare 0-100 på 2.82 sek, har du slået
> > tyngdekraften...
>
> Det kan en SV ikke, da 0-100 km/t er 3.8. Men 0-50 burde gå hurtigere
end
> 50-100.
>
hmm... måske, måske ikke.

Luftmodstand er sæføli større ved 100 end ved 50, men kontrollen er
bedre ved 100 end ved 50..så deeeet...I dunno.

Kenneth S




Michael Kristensen (03-08-2002)
Kommentar
Fra : Michael Kristensen


Dato : 03-08-02 13:42


> hmm... måske, måske ikke.
>
> Luftmodstand er sæføli større ved 100 end ved 50, men kontrollen er
> bedre ved 100 end ved 50..så deeeet...I dunno.

Det er ikke bare luftmodstanden jeg tænker på her, selvom den også betyder
noget. Det er motorcyklens kinetiske energi

E = 0.5 x masse x v^2

E (50 km/t) = 0.5 x 169 kg. x (13.89 m/s)^2 = 16301 Joule
E (100 km/t) = 0.5 x 169 kg. x (27.78 m/s)^2 = 65211 Joule.

Så hvis man havde en motor, der konstant ydede 20 hk = 14720 watt = 14720
Joule ville

0-50 km/t tage 16301 J / 14720 J/s = 1.1 sekunder
50-100 km/t (65211 J - 16301 J) / 14720 J/s tage 3.3 sekunder

mvh - Michael Kristensen sv650s



Kenneth Sørensen (03-08-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 03-08-02 14:18

>
> E = 0.5 x masse x v^2
>
> E (50 km/t) = 0.5 x 169 kg. x (13.89 m/s)^2 = 16301 Joule
> E (100 km/t) = 0.5 x 169 kg. x (27.78 m/s)^2 = 65211 Joule.
>
> Så hvis man havde en motor, der konstant ydede 20 hk = 14720 watt =
14720
> Joule ville
>
> 0-50 km/t tage 16301 J / 14720 J/s = 1.1 sekunder
> 50-100 km/t (65211 J - 16301 J) / 14720 J/s tage 3.3 sekunder
>

Ja, ved højhastighedsnedbremsninger bliver man mindet lidt om den
'opsparede' kraft inertien har gemt til en

...det er rigtigt, men praktikken viser jo at man på en standard cykel
kan have store problemer med at overføre samtlige heste ved 25-50 km/t.
(Med 20 heste er det måske muligt

Jeg tror derimod man skal bruge den praktiske 'menneskelige' G-måling
for at finde G-punktet (heh, kunne ikke lade være), altså der hvor man
mærker det største sug i maven, og det tror jeg ligger noget højere.
Hvis jeg skulle gætte, og det er jo det vi gør, vil jeg tro på
G-påvirkningen er størst ved 60-70 km/t, udelukkende baseret på
'mave-følelsen'

...men er man 2.82 sek vil man gennemsnitligt blive påvirket med 1 G, i
praksis vil man jo være væsentligt over og under 1 G undervejs i
forløbet. Umiddelbart vil jeg da tro en SV650 på et tidspunkt i
accelerationen rammer 1 G, selvom det tager den 3-4 sekunder at nå 100.

Kenneth
R1



Christian Knudsen (03-08-2002)
Kommentar
Fra : Christian Knudsen


Dato : 03-08-02 13:43

> > v = a * t
> > v = 9,82m/s^2 * 1s = 9,82m/s
> > 9.82*60*60/1000 = 35,35 km/t
> >
> > mvh
> > Christian H
> >
>
> og ud af det kan man så yderligere udlede.
>
> t = v/a
>
> ..vi sætter v = 27.78 m/s (100 km/t)
>
> t = (27.78 m/s)/(9.82 m/s^2)
>
> ..to m/s går ud mod hinanden. og tilbage har vi..
>
> t = 27.78s/9,82 = 2.82 s
>
> Ergo, kan din cykel klare 0-100 på 2.82 sek, har du slået
> tyngdekraften...
>
> Kenneth
> R1
>
>
Det er jo selvfølgelig under den forudsætning, at der er konstant
accelerationen, hvilket jo ikke er tilfældet. Hvis vi regner med, at acc
ikke er konstant, men at den er kraftigst til at starte med, og så aftager,
som fartvinden bliver større (farten øges), må det betyde, at en mc der går
fra 0-100 på 2.82 sek, rent faktisk trækker over en G, til at starte med, og
under en G til slut. Hvis vi fører den viden videre, er det faktisk ikke
nødvendigt for en mc at acc fra 0-100 på 2.82 sek, for at trække en G. Det
vil en mc der klarer spurten på 3 sek, også efter min mening kunne trække en
G, under de optimale omstændigheder. Om så SV650S'eren med sine 3.8 (iflg mc
revyen), på et eller andet tidspunkt når over en G i lateral acc, ved jeg
ikke. Der vil det nok være nemmest at montere en computer der kan måle sådan
noget....
Et opslag i MC-Touring Nyt 9/99 fortæller mig at den går fra 0-60 på 1.7 sek
(målt med fører på 169cm og 63kg). Disse tal skal måske tages med en gran
salt, men hvis de passer, betyder det, at den gennemsnitlige acc fra 0-60 er
lig med 0.998 G, hvilket nok kommer over 1 G på et givet tidspunkt mellem de
0 og 60 km/t, udfra ovenstående argument.
I samme test, er spurten fra 0-100 opgivet til 3.2 sek, hvilket giver en
gennemsnitlig acc på 0.88 G.
Hvis vi bruger de 3.8 sek, som mc revyen holder sig til, så giver det 0.74
G.

mvmch
christian



Kenneth Sørensen (03-08-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 03-08-02 13:51

> >
> > Ergo, kan din cykel klare 0-100 på 2.82 sek, har du slået
> > tyngdekraften...
> >
> > Kenneth
> > R1
> >
> >
> Det er jo selvfølgelig under den forudsætning, at der er konstant
> accelerationen, hvilket jo ikke er tilfældet.
>

Det er sæføli rigtigt, men kan du klare 2.82s er du i hvert fald på den
sikre side

Kenneth
R1



Armand (03-08-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-08-02 22:50


Michael Kristensen <mbk112@hotmail.com> skrev i en
news:aig6dc$of6$1@sunsite.dk...
> Trækker en sv650s 1G, d.v.s. det samme som tyngdekraften trækker
> nedaf?
> Så er spørgsmålet:
> Kan SVeren gå fra 0-35 km/t på 1 sekund?

Til trøst (måske), kan den bremse med 1G

--
Armand.





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408649
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste