Fjen indvendig mur
Fra : OK

Dato : 03-08-02 09:38

Jeg har købt et ældre hus, hvor jeg godt kunne tænke mig at fjerne muren i
mellem stue og køkken. Er der nogen måde hvorpå jeg kan se om det er noget
der skal understøttes eller ikke.

Ole

Fra : Mx42100

Dato : 03-08-02 10:43

Det fremgår af dine egne tegniger over huset. Et godt råd er dog at du spørger hos Bygningsinspektoratet, så er du nemlig helt sikker.

/Bjarne

Fra : NoBrain [dk]

Dato : 03-08-02 19:49

> Jeg har købt et ældre hus, hvor jeg godt kunne tænke mig at fjerne muren i
> mellem stue og køkken. Er der nogen måde hvorpå jeg kan se om det er noget
> der skal understøttes eller ikke.

Jeg er IKKE fagmand

men her er mit husråd: Går muren på langs af huset er det en bærende mur.
Går den på tværs af huset burde det ikke være et problem at fjerne den.
Men er du i tvivl så spørg en murermester. Det er nok billigste i det lange
løb

Mvh NoBrain

Fra : Peter C

Dato : 03-08-02 21:35

> men her er mit husråd: Går muren på langs af huset er det en bærende mur.
> Går den på tværs af huset burde det ikke være et problem at fjerne den.

En tværgående mur kan dog godt ha en konstruktionsmæssig "opgave", nemlig
stabiliserende.
Det er ikke til at sige (uden at se huset) om den uden videre kan fjernes,
eller om der evt. skal foretages kompenserende afstivninger/understøtninger.
Hvis man er i tvivl vil jeg anbefale at man kontakter en byggesagkyndig.

MVH Peter C.

Fra : Connor

Dato : 04-08-02 07:58

Hej

Det kommer også an på husets konstruktion. Er det feks. gitterspær der er på
huset kan du for så vidt fjerne alle de indvendige vægge.

http://www.palsgaardgruppen.dk/spaer/spaer.htm

M.v.h

Fra : Martin Christiansen

Dato : 05-08-02 21:51

Connor skrev i meddelelsen
<3d4cd085$0$89515$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Hej
>
>Det kommer også an på husets konstruktion. Er det feks. gitterspær der er

>huset kan du for så vidt fjerne alle de indvendige vægge.

Nej - Det kan man ikke!

Tværvæggene er ofte med til at stabilisere huset medmindre at man opsætter
stålsøjler eller lignende i stedet for. Man kan ikke have en facade på
f.eks. 10-15 meter uden at man har nogle tværgående indervægge til at
stabilisere. En "tommelfingerregel" i dag med nye huse bygget i letbeton
indvendigt og murværk udvendigt er at hvis der ikke mellem 2 vinduesfag er
er en tværgående indervæg skal der opstilles en stålsøjle i hulmuren til at
stabilisere væggen.

Mvh - Martin

Fra : Ole Nielsen

Dato : 05-08-02 11:24

Kravl op på loftet og se efter om spærene hviler på muren.

/Ole N

Fra : arkitekten

Dato : 07-08-02 08:25

"OK" skrev d. 03-08-02 09:38 dette indlæg :
> [...]
muren i
> mellem stue og køkken. Er der nogen måde hvorpå jeg kan se om det er

Kære Ole,
du må for guds skyld ikke foretage dig noget uden at få et rådgivende
firme til at se på sagen.
Jeg tror ikke nogle af forslagsstillerne tiller op, hvis der går noget
galt.
Hvad tror du din forsikring vil sige.
Kommunen er ansvarsløs i sin rådgivning, det er allene dit/din rådgivers
ansvar.
Hilsen Per, arkitekt

http://www.kandu.dk/

Fra : arkitekten

Dato : 07-08-02 08:25

> [...]
muren i
> mellem stue og køkken. Er der nogen måde hvorpå jeg kan se om det er

Ole, kan du tilkendegive, om du har fået min konnentar fra 4.8.
Hilsen Per, arkitekten

http://www.kandu.dk/