Dårlig aftræk i skorsten
Fra : Hans-Jørgen Lorentze~

Dato : 03-08-02 09:19

Vi har dårlig aftræk i vores skorsten, hvilket medfører at når vi åbner
lugen i vores brændeovn, så slår røgen ud i stuen.
Er der nogen der kender en løsning på sådan et problem. Jeg tænker mest på,
om man kan købe en eller anden tingest, til at montere oven på skorstenen,
som kan sætte gang i aftrækket.

Venlig hilsen
Hans-Jørgen Lorentzen

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 03-08-02 09:20

"Hans-Jørgen Lorentzen" <hjl@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
på,
> om man kan købe en eller anden tingest, til at montere oven på skorstenen,

Vi har købt en "snurretop" som sættes direkte oven på skorstenen
(stålskorsten), det hjalp hos os. Den drives rundt ved hjælp af vinden, og
virker formentlig både vindafvisende, samtidig med, at den skaber noget træk
i skorstenen.

Hvis det er helt galt, kan man købe en elektrisk suger, som også monteres
oven på skorstenen.

Vi købte "snurretoppen" hos et pejsefirma i Hillerød for ca. 2300,-

mvh
Bendt Rasmussen

Fra : Torbenth

Dato : 03-08-02 15:33

Hans-Jørgen Lorentzen skrev i meddelelsen
<3d4b90dd$0$78206$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Vi har dårlig aftræk i vores skorsten, hvilket medfører at når vi åbner
>lugen i vores brændeovn, så slår røgen ud i stuen.

Hej.

Er det en muret skorsten og ovnen tilsluttet med et knærør?
I så fald kan det være at bøsningen og røret ikke slutter tæt. Dermed får
skorstenen falsk luft og du får problemet du omtaler.

Mvh.
Torben

Fra : Hans-Jørgen Lorentze~

Dato : 03-08-02 16:45

"Torbenth" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> I så fald kan det være at bøsningen og røret ikke slutter tæt. Dermed får
> skorstenen falsk luft og du får problemet du omtaler.

Ja det en muret skorsten men uden knærør. Brændeovnen er en pejseindsats, så
skorstenen går lige ned i det ene hjørne af ovnen.

Mvh.
Hans-Jørgen Lorentzen

Fra : Torbenth

Dato : 03-08-02 18:57

Hans-Jørgen Lorentzen skrev i meddelelsen
<3d4bf954$0$78159$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Ja det en muret skorsten men uden knærør. Brændeovnen er en pejseindsats,

>skorstenen går lige ned i det ene hjørne af ovnen.

Hej.

Er det en hjemmelavet pejseindsats. Hvor stor er den?
Hvornår i fyringsprocessen kommer røgindslaget?
Hvor meget brænde bruger du ad gangen?
Der er mange ting der kan have indvirkning på røgen.
Men din skorsten bliver ikke varm nok så den kan suge røgen op.
Det er ikke en ubetinget fordel at tvangssuge røgen.
Hvis røggasserne ikke forbrændes pga. alt for lav temperatur kan du risikere
løbesod i skorstenen ved tvangssugning.
Men prøv at fortælle lidt mere om problemet og
pejseindsatsen/fyringsmetoden.

Mvh.
Torben

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-08-02 23:27

Torbenth <torbenth@it.dk> skrev i en news:aih5e7$26ik$1@news.cybercity.dk...

> [...]
risikere
> løbesod i skorstenen ved tvangssugning.
> Men prøv at fortælle lidt mere om problemet og

Eller få de alliker til at bo et andet sted.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans-Jørgen Lorentze~

Dato : 06-08-02 18:30

> [...]
> så
> >

> Hej.
>
> Er det en hjemmelavet pejseindsats. Hvor stor er den?
Højde: 40 cm
Bredde: 60 cm
Dybde: 40 cm

> Hvornår i fyringsprocessen kommer røgindslaget?
Hele tiden.

> Hvor meget brænde bruger du ad gangen?
Ca. 5-7 stykker kløvet brænde

> [...]
> Det er ikke en ubetinget fordel at tvangssuge røgen.
> Hvis røggasserne ikke forbrændes pga. alt for lav temperatur kan du
Jeg går fra at temperaturen er høj nok da ovnen er brændt helt ren indeni.

> Men prøv at fortælle lidt mere om problemet og
> pejseindsatsen/fyringsmetoden.
Oven er en hjemmelavet konvektionsovn. Der er tre luftspjælde. Den ene giver
luft ind under askeristen, de to andre giver luft direkte ind i
forbrændingskammeret.
Jeg tror selv at den manglende aftræk skyldes at vores grund ligger lidt
lavere end vores naboer, og samtidig er der nogen store træer som giver læ.

Mvh.
Hans-Jørgen Lorentzen

Fra : Torbenth

Dato : 06-08-02 20:51

Hans-Jørgen Lorentzen skrev i meddelelsen
<3d500727$0$43668$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>"Torbenth" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse

klip

>Hele tiden.

>Ca. 5-7 stykker kløvet brænde

Prøv at nøjes med brænde lige under skorstensmundingen.
Med en bredde på 60 cm kan det være at skorstenen ikke kan suge røggasserne
ordenligt fra modsatte side og især ikke hvis toppladen i ovnen er vandret.
Den bør være lavere modsat skorstensmundingen så røggasserne ledes hen mod
skorstenen.
Er skorstenen foret med f.eks. isokern.
Det kunne måske hjælpe med en pibe på skorstenen. En halv meter kan gøre
hele forskellen.

>Jeg tror selv at den manglende aftræk skyldes at vores grund ligger lidt
>lavere end vores naboer, og samtidig er der nogen store træer som giver læ.

Det kan også være en årsag/årsagen.
Men der burde ikke komme røg ud i stuen hvis der kun er glødende træ i
kammeret.

Mvh.
Torben