Hvornår kan man sone ?
Fra : Lasse Madsen

Dato : 02-08-02 17:18

Hej ...

Jeg sad og tænkte på hvor surt det ville være at (feks) få en fart bøde ...
og så hvor "fedt" det ville være at sone den af med gratis kost og logi på
"hotel" med bad, tv osv...

Kan man sone alle straffe/bøder af eller er det kun de "hårde" sager ?

m.v.h.
l. madsen

Fra : B. Sørensen

Dato : 02-08-02 17:25

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> wrote

> Jeg sad og tænkte på hvor surt det ville være at (feks) få en fart bøde ...
> og så hvor "fedt" det ville være at sone den af med gratis kost og logi på
> "hotel" med bad, tv osv...

Ja det ville sikkert være rigtig sjovt, specielt i badet.... ~sæben-falder-på-gulvet-lyd~

> Kan man sone alle straffe/bøder af eller er det kun de "hårde" sager ?

Jeg fik engang en bøde på ~3000 kr. som jeg kunne vælge at "sidde af" på 10 dage, så jo, det må gælde over hele linien.

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 02-08-02 17:43

> [...]
> Jeg fik engang en bøde på ~3000 kr. som jeg kunne vælge at "sidde af" på 10 dage, så jo, det må gælde over hele linien.

Tabte du sæben, siden du ved hvad der sker ;)

mvh
Johan

Fra : B. Sørensen

Dato : 02-08-02 17:57

"Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> wrote

> Tabte du sæben, siden du ved hvad der sker ;)

Hehe, nej jeg har nu aldrig været på en af disse "spontane smutture til Mallorca" ;)
I øvrigt gik håndsæbe da vist også af mode for mange år siden.

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 03-08-02 11:19

10 dage, så jo, det må gælde over hele linien<<

Jeg fik for 5 år siden en bøde på 800 kr, der senere, i retten, blev nedsat
til 400 kr. Der fik jeg valget at sidde dem af på 2 dage (Tirsdag morgen til
torsdag eftermiddag)
VH Pernille

Fra : Lasse Madsen

Dato : 03-08-02 15:58

> [...]
nedsat
> til 400 kr. Der fik jeg valget at sidde dem af på 2 dage (Tirsdag morgen

Ok !

Men gælder det også for færdsels forsegelser så som at køre uden hjælm på mc
.... køre forhurtigt osv... ?

m.v.h.
l. madsen

Fra : Jeppe Møller

Dato : 03-08-02 16:18

B. > Jeg fik engang en bøde på ~3000 kr. som jeg kunne vælge at "sidde af"
på 10 dage, så jo, det må gælde over hele linien.

'
Kan man så betale sig ud af alle fængselsstraffe?
a 300kr pr. dag
Hvornår må man brumme og hvornår kan man summe?

Fra : Jakob Paikin

Dato : 03-08-02 16:20

On Sat, 3 Aug 2002 17:18:06 +0200, "Jeppe Møller"
<jeppem@groenjord.dk> wrote:

>Kan man så betale sig ud af alle fængselsstraffe?

Nej.

P.S. Bemærk at ovenstående ikke er egentlig juridisk rådgivning.

Ovenstående indlæg er i øvrigt min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.
--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine.

Fra : Jeppe Møller

Dato : 03-08-02 16:39

Nej- ok, det var jeg med på, men hvor (og hvorfor) går grænsen?

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:15tnkukl9ekg7h3flvdkiqne9hopmqulb2@4ax.com...

Fra : Jakob Paikin

Dato : 03-08-02 16:43

On Sat, 3 Aug 2002 17:39:05 +0200, "Jeppe Møller"
<jeppem@groenjord.dk> wrote:

>Nej- ok, det var jeg med på, men hvor (og hvorfor) går grænsen?

Domme om bødestraf indeholder bestemmelse om en forvandlingsstraf, jf.
straffelovens § 54.

At der findes kun forvandlingsstraffe FRA bøde og TIL fængsel, men
ikke den anden vej, skyldes givetvis, at det ville være stødende hvis
en domfældt i et alvorligt forhold[1] kunne betale sig fra en
fængselsstraf, der jo en væsentligt mere belastende sanktion end
betaling af et pengebeløb.

[1] Kun forhold af en vis betydelig grovhed giver fængselsstraf.