Er der nogen der ved hvordan man trækker f~
Fra : Lars Hansen

Dato : 02-08-02 13:58

Hej!
Jeg håber er der nogle der kan hjælpe mig.
Jeg vil lave et lille enkelt program i Java eller c++, der skal kunne
omdøbe nogle af de snart tusindvis af billedfiler fra mit digital
kamera.
Filerne får nogle intetsigende navne som DSCN0134.JPG og programmet
skal så omdøbe til f.eks. Første-skoledag001.JPG,
Første-skoledag002.JPG osv.
Det er meningen at man skal i, en mappe i windows, kunne finde og
markerer de billeder der hører sammen og de skal så omdøbes.
Problemet er at den parameter som windows sender med, der indeholder
oplysninger om de markerede filer, den kan jeg ikke dekode.-
Er der nogen der ved hvordan man trækker filnavnene ud af den ene
parameter?
måske er det en kædet liste af en slags for jeg kan få det første
filnavn.

Lars

Fra : Martin Møller Bæk

Dato : 02-08-02 15:57

Hej Lars

Lars Hansen wrote:

> [...]

> Det er meningen at man skal i, en mappe i windows, kunne finde og
> markerer de billeder der hører sammen og de skal så omdøbes.

Hvis du bruger JFileChooser til at få fat i en 'File'.
Det er uhyre nemt. I klassen File kan du bruge metoden
renameTo(File fil) til at omdøbe med.

> Lars

Mvh.
Martin Møller Bæk

Fra : Lars Hansen

Dato : 02-08-02 16:51

On Fri, 02 Aug 2002 16:56:51 +0200, Martin
=?ISO-8859-1?Q?M=F8ller=20B=E6k?= <martin@nospam.aflame.dk> wrote:

Hej Martin!

Ja jeg kan bruge JFileChooser til inde i programmet at vælge filerne,
nem jeg syntes det var smart at kunne vælge filerne fra windows
mappen, hvor man kan se hvad der er på billederne, når man så
højreklikker på de markerede filer skal der være et punkt i menuen,
f.eks. "Omdøb i ......" og så starter programmet op.

Lars

Fra : Martin Møller Bæk

Dato : 02-08-02 18:08

Lars Hansen wrote:

> [...]
> højreklikker på de markerede filer skal der være et punkt i menuen,
> f.eks. "Omdøb i ......" og så starter programmet op.

ja, så ved jeg ikke hvordan man gør.

Martin

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 02-08-02 18:26

On Fri, 02 Aug 2002 17:50:46 +0200, Lars Hansen wrote:

> [...]
> hvor man kan se hvad der er på billederne, når man så højreklikker på de
> markerede filer skal der være et punkt i menuen, f.eks. "Omdøb i ......"

Så har det vel ikke noget med Java at gøre. Jeg vil tro at den slags
ændringer kræver adgang til sourcecoden til Windows, men jeg ved det ikke
(jeg bruger ikke den slags).

Martin
--
"Science is like sex: sometimes something useful comes out, but that is
not the reason we are doing it"

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 10-08-02 03:25

"Lars Hansen" <atik@post9.tele.dk> skrev:
> [...]
> er på billederne, når man så højreklikker på de markerede
> filer skal der være et punkt i menuen, f.eks. "Omdøb

Jeg mener det er i registreringsdatabasen (regedit) man
kan lave et ekstra menupunkt i windows og så selv
binde et program til dette punkt.
Jeg mener jeg så det i dk.edb.system.ms-windows
under et eller andet emne ellers prøv at søg i
dk.edb.system.ms-windows.server eller
dk.edb.internet.software

Mvh.
Mikael
- Der også vil lede ;)

Fra : Beelze

Dato : 04-08-02 13:45

Kig i api'et til windows... Lån en bog eller to om MFC (Microsoft Foundation
Classes tror jeg nok), eller kig i MSDN på www.microsoft.com. Der ligger
metodekald til næsten alle funktioner i windows... (en god ting hvis du
ville skrive det i C++)

Johnni N. Jørgensen
Mysundevej 6, lejl. 170
9900 Frederikshavn
"Der findes kun 10 slags mennesker i verden...
....Dem som forstår binær, og dem som ikke gør..."