Kristendommen og Alkoholger?
Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 02-08-02 13:45

Hvordan burde man forholde sig til alkohol når man lever som et kristen
menneske?

Mvh Stig

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 02-08-02 13:53

d. 02/08/02 14:44 skrev Stig Nørgaard Jepsen på stigen@mail.dk i artiklen
aidul1$ah4$1@sunsite.dk:

> Hvordan burde man forholde sig til alkohol når man lever som et kristen
> menneske?

Mådeholdent.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 03-08-02 01:13

> Mådeholdent.

Ja, det er jo også min holdning til emnet. Men jeg synes bare man ser mange
kristne, der ikke altid har et mådeholdent forhold til alkohol. Og det er så
især nok unge...
Men jeg forstår da nok også mange af dem... Jeg tror f.eks. ikke at der er
så nemt at slippe helskindet igennem gymnasiet hvad angår mådeholdenhed og
alkohol.

Hvad mener i om det?

Mvh Stig

Fra : Mr. D

Dato : 03-08-02 14:49

Stig Nørgaard Jepsen <stigen@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d4b1f31$0$43746$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Men jeg forstår da nok også mange af dem... Jeg tror f.eks. ikke at der er
> så nemt at slippe helskindet igennem gymnasiet hvad angår mådeholdenhed og
> alkohol.

Det er ikke altid nemt at være kristen i det hele taget i et sekulært
samfund, unge og alkohol behøver man ikke gøre mere ud af end så meget
andet.

Mr. D

Fra : TBC

Dato : 02-08-02 14:56

"Stig Nørgaard Jepsen" <stigen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan burde man forholde sig til alkohol når man lever som et
> kristen menneske?

Forholdende sig med fryd, uden kompromitering af en god kristen samvittighed
vil jeg mene.

Det er interresant at Jesus første mirakel bestod i at forvandle vand til
vin, og at bibelen taler om "vin der fryder det dødelige menneskes hjerte"

Det misbrug af alkohol der ikke er anbefalesesværdig og forenligt med den
kristne livsførelse (eller andre fornuftige måder at leve livet på for den
sags skyld) er beskrevet meget malerisk i Ord 23:29-33. Det kan man jo så
f.eks sammenholde med hvad der står om Skader på kroppen under alkohol på
http://www.psyknet.dk/Forside/Misbrug/skader_på_kroppen.htm

....Alkohol kan ved overdrevent misbrug føre til fysike og psykiske sygdom
og/eller ligefrem skader. Dertil kommer tilbøjelig hos den umådeholdent
fulde til at optræde voldsomt, tale højrøstet og te sig latterligt, måske
til skade for ham selv og andre og evt. hvad man står for. - Sammenhod blot
det med hvad den kristne snarere skulle arbejde på - at frembringe og
opdyrke åndens frugter. - Ga 5:19-24

Altså et berigende og frydefuldt forhold til alkohol, uden at det er til
skade for andre eller en selv, vil mit bud lyde.

TBC
Torben Bojer Christensen

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 03-08-02 01:17

> Forholdende sig med fryd, uden kompromitering af en god kristen
samvittighed
> vil jeg mene.

Ja, det lyder jo meget godt :) Men er det nemt?

> [...]
blot
> det med hvad den kristne snarere skulle arbejde på - at frembringe og

De to steder må jeg lige kigge når jeg engang vågner igen efter en god nats
søvn :)

> Altså et berigende og frydefuldt forhold til alkohol, uden at det er til
> skade for andre eller en selv, vil mit bud lyde.

Men kan det ikke være en meget svær balancegang at gå... Det er jo også igen
individuelt hvad man lige synes der er ikke er til skade for andre end en
selv... eller hvad?

Mvh Stig

Fra : TBC

Dato : 03-08-02 13:18

> samvittighed
>
> Ja, det lyder jo meget godt :) Men er det nemt?

Kommer vel an på hvordan man individuelt selv er skruet sammen, og hvem man
er sammen med. Virkningen af alkohol er meget afhængig af, hvilken
sindsstemning personen befinder sig i inden indtagelsen, og hvilke
omgivelser og situation den foregår i. Under alle omstændigheder er
alkohol, som så meget andet med til at man nemmere slipper hæmningerne.
Nogle har har en tendens til af blive voldelige og aggresive når de drikker,
for sådanne er det måske ikke nemt (hvis de har altså overhovedet har
samvitighedskvalerne at tage hensyn til)

> Men kan det ikke være en meget svær balancegang at gå...

Kan det være, men det er individuelt hvor besværligt man har det.

> Det er jo også igen
> individuelt hvad man lige synes der er ikke er til skade for andre end en
> selv... eller hvad?

Jo, men nu er det sådan at man heldigvis kun bærer sin egen ansvarsbyrde
Gerninger er en ting, brug af tungen en anden, begge dele kan forvolde andre
skade.

TBC
Torben Bojer Christensen

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 03-08-02 13:33

d. 03/08/02 14:18 skrev TBC på -sutmin@2night.dk i artiklen
XRP29.2118$G3.170913@news010.worldonline.dk:

> Under alle omstændigheder er
> alkohol, som så meget andet med til at man nemmere slipper hæmningerne.

Måske - eller slippe en udadvendt facade.

> Nogle har har en tendens til af blive voldelige og aggresive når de drikker,
> for sådanne er det måske ikke nemt (hvis de har altså overhovedet har
> samvitighedskvalerne at tage hensyn til)

Nogle har en tendens til at blive voldelige og aggressive i ædru tilstand,
mens andre har en tendens til at falde i søvn, når de bliver berusende.

> Kan det være, men det er individuelt hvor besværligt man har det.

Ja. Det gælder sådan set i alle livets forhold.

Paulus var anderledes markant i sine synspunkter, som han skrev til
Galaterne i kap. 6 v. 19-21: Kødets gerninger er velkendte: utugt, urenhed,
udsvævelse, afgudsdyrkelse, trolddom, fjendskaber, kiv, misundelse,
hidsighed, selviskhed, splid, kliker, nid, drukkenskab, svir og mere af
samme slags. Jeg siger jer på forhånd, som jeg har sagt før, at de, der
giver sig af med den slags, ikke skal arve Guds rige.

Jeg er nok ikke den eneste, der er glad for, det er Jesus og ikke Paulus,
der bestemmer, hvem der skal arve Guds rige.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : TBC

Dato : 03-08-02 15:32

"Boerge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ja. Det gælder sådan set i alle livets forhold.

Nemmelig ! ...en god pointe. Der blev stillet et spørgsmål der var umguligt
at besvare med relation til enhver

> [...]
>
> Jeg er nok ikke den eneste, der er glad for, det er Jesus og ikke Paulus,
> der bestemmer, hvem der skal arve Guds rige.

Jeg henviste faktisk selv til skriftstedet, i triltro til at ikke ville
blive misforstået hvad det var jeg ville vise.
I Romerbrevet 13:13 er der iøvrigt nævnt noget lignende. Ud fra helhelden af
hvad det er Paulus omtaler og beskriver det i kontekst med (øvrige kødets
lyster) mener jeg nu ikke han er så "slem" igen, og helt i tråd med hvad det
er det egentligt handler om: "De ufrugtbare gerninger som hører mørket til",
eller som han også selv andet sted benævner "skamløse gerninger"

Mange kan sagtens have gode oplevelser med alkohol der "fryder hjertet" uden
at det er "drukkenskab" og "svir", eller fører til skamløse gerninger til
skade for en selv eller andre.

TBC
Torben Bojer Christensen

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 03-08-02 17:03

d. 03/08/02 16:31 skrev TBC på -sutmin@2night.dk i artiklen
6PR29.2477$G3.182542@news010.worldonline.dk:

> Jeg henviste faktisk selv til skriftstedet, i triltro til at ikke ville
> blive misforstået hvad det var jeg ville vise.

OK. Det bemærkede jeg ikke.

Det største problem med det nævnte skriftsted er, at det kan fortolkes så
restriktivt, at man i realiteten kommer til at leve i Helvede på jorden,
hvor alt det, der gør det jordiske liv værd at leve, bliver forbudt. Det er
præcis, hvad der skete i meget religiøse hjem tidligere. Man kan sige, at
man nemt kommer til at glemme de efterfølgende vers, der handler om åndens
frugter.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 05-08-02 12:09

Boerge Rahbech Jensen med adressen <brahbech@post8.tele.dk> skrev :

> Jeg er nok ikke den eneste, der er glad for, det er Jesus og ikke
> Paulus, der bestemmer, hvem der skal arve Guds rige.

Læs altid Pulus med et gran salt jvf. Peters anbefaling i 2. Peter
3,15-17:

og agter vor Herres Langmodighed for Frelse; ligesom også vor elskede
Broder Paulus efter den ham givne Visdom har skrevet til eder, som han
også gør i alle sine Breve, når han i dem taler om disse Ting;
i dem findes der Ting, vanskelige at forstå, som de ukyndige og
ubefæstede fordreje, ligesom også de øvrige Skrifter, til deres egen
Undergang.

Lars Erik Bryld
5 aug AD 2002
Indvielsen af Santa Maria Maggiore

Fra : Mr. D

Dato : 10-08-02 16:16

Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:8st39.51$CG3.1341@news.get2net.dk...

> [...]
> i dem findes der Ting, vanskelige at forstå, som de ukyndige og
> ubefæstede fordreje, ligesom også de øvrige Skrifter, til deres egen

Her er ingen opfordring til at læse Paulus med et gran salt, kun til, idet
vi læaser Paulus, at tage vor egen evne til at forstå dybden af hans
åbenbarelser med et gran salt

mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 11-08-02 12:57

Mr. D med adressen <s-griis@post5.tele.dk> skrev :

> [...]
til,
> idet vi læaser Paulus, at tage vor egen evne til at forstå dybden af

Helt enig

Du skal ikke læse hvad jeg skriver, du skal læse hvad jeg mener

Lars Erik Bryld
11 aug AD 2002
Skt. Klara

Fra : Mr. D

Dato : 11-08-02 20:56

Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ius59.44$S02.964@news.get2net.dk...

> Du skal ikke læse hvad jeg skriver, du skal læse hvad jeg mener

Nåeh ja. Det er så længe siden, jeg har skrevet i denne gruppe, at jeg
næsten har glemt spillereglerne

Mr. D

Simon griis
www.amen.nu

Fra : Bo Warming

Dato : 03-08-02 14:54

"TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in message news:XRP29.2118> Gerninger er en
ting, brug af tungen en anden, begge dele kan forvolde andre
> skade.

Med sprut er det som med sex - ikke alle magter friheden
------------------------

Frigørelse ctr troskab

Er man opdraget til troskab, fx via forældrenes eksempel, så gør man klogt i
at give det udgangspunkt en chance.

Skolelærere og medier præker til pigerne, at de skal kaste sig i armene på
en forhåndenværende fremmed, for kærlighed er alt og man skal leve i nuet.

Men kærlighed er bedst, når den gror ud af venskab og ikke af tilfældig,
uigennemtænkt, kortsigtet forelskelse.

Jesus ord om at "hvis man skilles og gifter sig igen, begår man
ægteskabsbrud" , var rimelige i den tids fattige samfund. Uden troskab, blev
børn ikke forsørget.

Men idag har vi råd til "seriel monogami" og for nogle er den ret
problemfri.

For andre er tidens moral-relativisme og promiskuitet

kaotisk og forvirrende og fuld af nederlag.Fx fordi de ikke endnu er
parat til den.

De kan have gavn af den gammeldags troskab som et "fyrtårn" og for dem er
Moses H en god prædikant.

At vise respekt for frivillig, ulønnet prædiken-indsats, der forherliger
troskab, er ikke i strid med at man som jeg finder alskens leg, porno,
luderbesøg, sæddonor-fornyelse som et værdifuldt supplement til de gamle
dyders system (bl.a. for fri ånder som jeg selv - mine børn der er
begyndere, ville jeg aldrig foreslå livsstil som min, før de har oplevet
forældreskabets lykke (eller vedr mine sønner, har givet op i det rotteræs)

--

Bo Warming
Bjelkes Alle 46

Fra : Mr. D

Dato : 03-08-02 14:56

Stig Nørgaard Jepsen <stigen@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d4b2029$0$43640$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Men kan det ikke være en meget svær balancegang at gå... Det er jo også
igen
> individuelt hvad man lige synes der er ikke er til skade for andre end en
> selv... eller hvad?

Jeg forstår ikke, at du som kristen har ønske om at balancere i dette
spørgsmål? Hvad er det, der er så spændende, at nogle kristne taler om
balancegang i forhold til alkohool? Hvorfor så stor energi på at udforske
dette grænseområde, hvis det ikke er fordi, man rent faktisk i virkeligheden
er ret interesseret i det, der tilbydes på den anden side af grænsen?
Hvorfor udforske grænserne ud mod verdens tilbud, lastens huler og
menneskets almene fordærvelse? Hvorfor stille sig selv spørgsmålet om, hvor
langt ud, man kan gå, uden at gøre køb på sin samvittighed og sit kristne
navn? Hvorfor ikke i stedet udforske grænserne ind mod den åndelige verden
og åbenbarelsen om Kristi kærlighed og samfundet med gud, og spørge, hvor
langt man kan gå i den retning, uden at miste hovedet og fodfæstet?

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 03-08-02 17:03

d. 03/08/02 15:55 skrev Mr. D på s-griis@post5.tele.dk i artiklen
3d4be4d3$0$72754$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> er ret interesseret i det, der tilbydes på den anden side af grænsen?
> Hvorfor udforske grænserne ud mod verdens tilbud, lastens huler og

Det kunne jo skyldes et ønske om at blive forarget og fordømme andre for
selv at fremstå som bedre end dem. Det svarer til, at der næppe er værre
modstandere af rygning end tidligere rygere.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 04-08-02 00:05

> Det kunne jo skyldes et ønske om at blive forarget og fordømme andre for
> selv at fremstå som bedre end dem.

Det må du meget gerne uddybe.

Mvh Stig

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 03-08-02 23:19

> [...]
> og åbenbarelsen om Kristi kærlighed og samfundet med gud, og spørge, hvor
> langt man kan gå i den retning, uden at miste hovedet og fodfæstet?

Beklager at jeg ikke lige har været her til at deltage i diskussionen igen
før nu.

You see... det er faktisk nok lidt den vej jeg gerne vil.
Mit eneste problem med alkohol er mine venners forhold til alkohol. Jeg har
taget den fornuftsbeslutning (fornuftig eller ej?), at jeg vil betragte
alkohol som et nydelsesmiddel og ikke som et rusmiddel. Dvs. at når jeg
drikker alkohol, så er det ikke for at blive påvirket af det. Måske er der
nogle ting jeg ikke oplever som andre oplever. Men til fester synes jeg tit
jeg har det lige så sjovt som de andre... og ja.. hvis jeg ikke lige er i
fest humør den dag... så er det bare ærgerligt.
Mine bekymringer er først og fremmest for den yngere generation af unge -
både kristne og ikke-kristne...
Vennerne fra min egen generation (22-26årige) har efterhånden heldigvis ikke
længere et liv, hvor man i samme grad meget ofte bliver konfronteret med
alkohol, som de unge gør idag.
Jeg ville ønske at alkohol ikke er noget man behøver for at holde en sjov
fest... men jeg er lidt halvskræmt af de ting jeg hører fra ret unge
teenagere idag.

Min påstand er, at unge kristne der har en afholdenheds-holdning til alkohol
fra hjemmet, kan få en hård tur igennem uddannelses-systemet, værne-pligten
og på arbejdet. Det synes jeg lidt er erfarring efterhånden...

Jeg synes selv jeg er kommet igennem på den anden side med min holdning i
behold, men jeg føler at flere af mine kammerater med samme holdninger i
løbet af årene er blevet bøjet mere og mere...

Hey måske er det bare mig der har et problem. Måske burde jeg slet ikke
bekymre mig?

Mvh Stig

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 04-08-02 07:30

d. 04/08/02 0:19 skrev Stig Nørgaard Jepsen på stigen@mail.dk i artiklen
3d4c55fe$0$78165$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Min påstand er, at unge kristne der har en afholdenheds-holdning til alkohol
> fra hjemmet, kan få en hård tur igennem uddannelses-systemet, værne-pligten
> og på arbejdet. Det synes jeg lidt er erfarring efterhånden...

Det er også min opfattelse, og det gælder for så vidt også for os på 35-50
år.

> Hey måske er det bare mig der har et problem. Måske burde jeg slet ikke
> bekymre mig?

Der er god grund til at være bekymret, men behovet for alkohol og andre
rusmidler er efter min bedste overbevisning kun et symptom på, at der er
noget alvorligt galt med vort moderne, vestlige samfund. For mig at se er
det store problem den evige stræben efter det perfekte, som vi aldrig vil
nå, i hvert fald ikke før Jesu genkomst. Rusmidlerne tillader os at glemme
at det, der ikke er perfekt for en stund, hvor vi så kan lade, som om alt er
perfekt. Et andet problem er den evige søgen efter opmærksomhed og
bekræftelse på, at vi er gode nok, selvom vi knap nok til tillade os et hvil
endsige søvn, hvis vi fortsat vil være gode nok. Efterhånden er det blevet
optimalt, hvis vi altid mærker adenalinet i kroppen, mens perioder med hvile
og ro betragtes som unødig spildtid.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Vidal

Dato : 04-08-02 08:40

> Der er god grund til at være bekymret, men behovet for alkohol og andre
> rusmidler er efter min bedste overbevisning kun et symptom på, at der er
> noget alvorligt galt med vort moderne, vestlige samfund.

Som du påpegede det med IM, har alkohol spillet en negativ
rolle for kristendommen i Danmark. Men ikke desto mindre
mener jeg, alkoholdiskussionen er off-topic i denne gruppe.

I kristendommen er alkohol noget positivt, det kan ikke
diskuteres. Man kan naturligvis diskutere den enkeltes
forhold til alkohol, men det må høre hjemme i en anden
gruppe.

Hvis alkohol var skadeligt for mennesker, havde Jesus
valgt en anden substans til nadveren, måske saftevand
eller the. Men det gjorde han ikke. Alt tyder på Jesus
selv drak vin, også for nydelse.

Alkohol er ikke suspekt i kristelig henseende. Alkohol
er Guds gave til mennesket.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 04-08-02 09:04

d. 04/08/02 9:40 skrev Vidal på vidall@mail.dk i artiklen
3d4cdc44$0$72787$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Som du påpegede det med IM, har alkohol spillet en negativ
> rolle for kristendommen i Danmark. Men ikke desto mindre
> mener jeg, alkoholdiskussionen er off-topic i denne gruppe.

Det er de bagvedliggende grunde til brugen af rusmidler til gengæld ikke, og
det er dét, jeg prøver at sige.

Det store problem er, hvad vi prøver at flygte fra. Det er min opfattelse,
det er Jesu kærlighedsbud og vores behov for Jesu frelse, vi prøver at
flygte fra. Vi moderne mennesker vil jo gerne kunne gøre alting selv og
opfatte det som vores egen skyld, hvis vi har nogen begrænsninger.

> I kristendommen er alkohol noget positivt, det kan ikke
> diskuteres.

Jo. Alkohol har slet intet med kristendommen at gøre. Det er bare noget, der
hører til livet på jorden. Det har hverken positiv eller negativ betydning
for kristendommen i sig selv.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Mr. D

Dato : 03-08-02 14:48

Stig Nørgaard Jepsen <stigen@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aidul1$ah4$1@sunsite.dk...
> Hvordan burde man forholde sig til alkohol når man lever som et kristen
> menneske?

Som det første må man lære sig at udtale ordet korrekt. Man siger som
kristen ikke "alkohål", som det vanligst siges, men derimod med et meget
rundt "o" som "alkohool", i hvilket man tydeliggør, at man er i sit liv og
væsen er aldeles fremmed over for begrebet og dets hele substans.

mr. D

Simon Griis

Fra : Vidal

Dato : 03-08-02 20:06

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> rundt "o" som "alkohool", i hvilket man tydeliggør, at man er i sit liv og
> væsen er aldeles fremmed over for begrebet og dets hele substans.

Ja, jeg tror, jeg må bedrøve dig med, at Jesus nok
sagde "alkohål" og ikke 'alkohool'. Alt tyder på
at nævnte substans var en del af hans liv og væsen,
så meget at han gjorde vinen til sit blod. Andre kan
nok bedre end jeg, forklare, hvorledes jøderne på
Jesus' tid så på blodet og således sætte dette i det
rette perspektiv.

Vin er en del af kristendommen-

Der er ikke noget godt ved alkoholisme, det er ikke
godt for mennesker at være afhængig af noget stof,
men at være det, gør ikke nogen til hverken større
eller mindre syndere end andre.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : arc@na

Dato : 04-08-02 16:06

"Vidal" <vidall@mail.dk> wrote in

> Ja, jeg tror, jeg må bedrøve dig med, at Jesus nok
> sagde "alkohål" og ikke 'alkohool'. Alt tyder på

Han sagde næppe nogen af delene - Yeschwa ben-Yussuf talte
old-aramæisk, og Al'Kohol er et arabisk udtryk, som betyder "det
bedste" eller "essens".

arc@na

Fra : Vidal

Dato : 04-08-02 17:23

"arc@na" <boss@nsa.gov> skrev i en meddelelse
> "Vidal" <vidall@mail.dk> wrote in

> Han sagde næppe nogen af delene - Yeschwa ben-Yussuf talte
> old-aramæisk, og Al'Kohol er et arabisk udtryk, som betyder "det
> bedste" eller "essens".

He, he, nå for søren. Jeg troede, han talte dansk. Men jeg
hører, du er klogere end de fleste, så det er jo godt, vi har
dig her til at korrigere fejlene.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : arc@na

Dato : 04-08-02 22:03

> du er klogere end de fleste, så det er jo godt, vi har
> dig her til at korrigere fejlene.

De bli' lige hunderede krroner, dak.

arc@na

Fra : arc@na

Dato : 04-08-02 16:02

"Stig Nørgaard Jepsen" <stigen@mail.dk> wrote in

> Hvordan burde man forholde sig til alkohol når man lever som et kristen
> menneske?

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvem den Alko-Holger du skriver om i
subject-linjen er? Er det formanden for socialistisk folkeparti?

arc@na