Dræning
Fra : Steeze

Dato : 02-08-02 13:33

Hej alle.

Er der nogen af Jer der har erfaringer med at lægge dræn om et hus? Hvad
ligger prisen på, kan man gøre det selv osv...?

Jeg har en del problemet med krafitg fugt (=læs vand) i kælderen, hver gang
det regner. Jeg kan ikke regne ud om det er en brønd der svømmer over, om
det er regnvand der trænger ind, eller om det er grundvandet.

Nogle gode erfaringer derude?

...Nikolaj

Fra : Helle Skoett

Dato : 02-08-02 21:03

> Er der nogen af Jer der har erfaringer med at lægge dræn om et hus? Hvad
> ligger prisen på, kan man gøre det selv osv...?
>
> ..Nikolaj

hej Nikolaj.
Dræn kan man lægge selv, men det forlyder, at det er meget nemmere,
tidsbesparende og smartere at ringe til et par anlægsgartnere, lade dem
komme med et tilbud, vælge den billigste og få det udført.
god fornøjelse

--
helle s

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 03-08-02 01:00

Den 02/08-2002 klokken 14:33, skrev "Steeze" <niko@get2net.dk> i
<3d4a7b60$0$700$d40e179e@nntp04.dk.telia.net>:

> [...]

> gang det regner. Jeg kan ikke regne ud om det er en brønd der svømmer
> over, om det er regnvand der trænger ind, eller om det er grundvandet.

Viser det sig kun i forbindelse med regnvejr? Og efter hvor lang tid?
Jeg havde selv problemet for nogle år siden. Efter en heldagsregn,
begyndte vandet at sive op ved en ydermur.
Lige udenfor var der en tag-afløbsbrønd. Jeg prøvede så (medens alt var
tørt) at hælde vand i brønden, og kunne på den måde genskabe fejlen.
En opgravning viste så, at det _ikke_ var selve afløbsbrønden, men
derimod en samlebrønd ca. 1½ længere ude fra muren, der var synderen. Et
betonrør var knækket, og vandet havde fundet en vej ind til væggen.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 03-08-02 00:50

Den 02/08-2002 klokken 22:02, skrev "Helle Skoett"
<Helle.Skoettvaek@bt.dk> i <3d4ae525$0$10681$4d4eb98e@news.dk.uu.net>:

> [...]
> tidsbesparende og smartere at ringe til et par anlægsgartnere, lade dem
> komme med et tilbud, vælge den billigste og få det udført. god

Ja, det er et kæmpeprojekt. Samtidig bør man benytte lejligheden til at
lave en udvendig isolering.
Min nabo har lige fået drænet om sit hus. Han var selv "medarbejdende"
sammen med firmaet, der kom med Bobcat og andet maskinel. Han knoklede
alligevel i næsten 2 uger
Jeg ved ikke, hvad det kostede ham. Men iflg. ham selv, ville det have
kostet ca. 130.000 + Moms, hvis han blot havde sagt til firmaet: "Lav det
hele, og bring haven tilbage i samme stand igen".

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Hobbyzonen

Dato : 04-08-02 19:34

Hej

Undersøg i første omgang om tagvandet og øvrigt overfladevand bliver ledt
væk i et system som er tæt.
Og at sandfangsbrønde og tagbrønde er rensede. Det er ofte her problemet
ligger.
At lægge dræn om et hus er rimmeligt omstændeligt. Soklen skal frigraves til
ca 30 cm under kældergulvet
og nå den nu er frigravet er det ikke dumt at give soklen en
tjærebehandling( sokkelasfalt ).
Du finder så det sted hvor det er rimeligt let at angribe regnvandskloaken.
Her placerer du en sandfangsbrønd 315mm pvc 70 liter sandfang også betegnet
rendestensbrønd. Den placerer du så afløbet er 40 cm under gulv. drænindløb
skal være minimum 5 cm højere. Drænslange ligges ca 15 cm fra sokkel med min
3 prommille og max 5 prommille fald mod brønden her er igen 2 muligheder.
Den bedste er alm. dræn som ligger i et 30 cm lag af vaskede sten ikke
større end 32 mm. Den anden er dræn pakket med geotextil eller kokusmåtte.
Det skal lige nævnes at sten ved den første løsning også skal pakkes i
geotextil.
Det skal dog lige nævnes at såfremt det skal værre lovligt skal det udførres
af en aut kloakmester
Dat blev en værre smørre så meld tilbage hvis jeg ikke har forklaret mig
rigtigt.

mvh Finn

Steeze <niko@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d4a7b60$0$700$d40e179e@nntp04.dk.telia.net...