Svamp fra Enebær
Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 02-08-02 10:50

Jeg har en stor gammel Enebær i haven, som jeg har klippet på japansk maner,
og den er meget dekorativ.

Nu kan jeg se at min rødtjørn og et par acere har fået svamp. Jeg ved at
Enebær er vintervært for gitterrust, som om foråret kan angribe Pæretræer,
men er der nogen som ved om Acer og Rødtjørn også angribes af svamp fra
Enebær, for så skal den væk????

mvh

Preben

Fra : Jens Kloster

Dato : 02-08-02 10:44

Jeg hørte i sidste uge Helge Petersen fortælle at enebær kan fungere som
vært for svamp der angriber rødtjørn.
----Så den skulle være god nok - Den er dårlig -

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 02-08-02 21:32

Ja det hørte jeg også, men hvad med Acer, bliver de også smittet???
mvh

Preben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-08-02 23:38

On Fri, 2 Aug 2002 11:50:14 +0200, "Preben Mikkelsen" <oz1dx@image.dk>
wrote:

> [...]
>men er der nogen som ved om Acer og Rødtjørn også angribes af svamp fra

Tjørnerust har værtsskifte med enebær. Så vidt jeg lige ved skader
tjørnerust ikke enebær, men den kan være særdeles slem på tjørn. Især på
rødtjørn.

Acer skulle ikke få noget som har med enebær at gøre.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 03-08-02 09:24

> [...]

> Tjørnerust har værtsskifte med enebær. Så vidt jeg lige ved skader
> tjørnerust ikke enebær, men den kan være særdeles slem på tjørn. Især på

Hvis jeg fjerner Enebæren er der så en chance for at Rødtjørnen kommer sig,
eller er den dødsdømt??
mvh
Preben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-08-02 10:22

On Sat, 3 Aug 2002 10:23:31 +0200, "Preben Mikkelsen" <oz1dx@image.dk>
wrote:

>Hvis jeg fjerner Enebæren er der så en chance for at Rødtjørnen kommer sig,
>eller er den dødsdømt??

Dødsdømt er den næppe før du bestemmer det
Det vil hjælpe at fjerne enebæren, men hvor meget afhænger også af om du
har naboer og om disse har enebær. Der er jo mange slags enebær, f.eks
krybende, så dine naboer kan godt have dem uden at du lige ligger mærke
til det.

Hvis det var mig, så ville jeg starte med at fjerne enebæren og se om
det hjælper.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 03-08-02 18:10

> On Sat, 3 Aug 2002 10:23:31 +0200, "Preben Mikkelsen" <oz1dx@image.dk>
> wrote:

(.............)

> Hvis det var mig, så ville jeg starte med at fjerne enebæren og se om
> det hjælper.

Tak for rådet. Den 20 år gamle Enebær må lade livet i løbet af weekenden,
hvis det da holder op med at regne....(

mvh

Preben

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 03-08-02 00:51

Den 03/08-2002 klokken 00:37, skrev Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk>
i <q92mkukkgdjb99e1b6u80lv8jk7013ojan@4ax.com>:

> Tjørnerust har værtsskifte med enebær. Så vidt jeg lige ved skader
> tjørnerust ikke enebær, men den kan være særdeles slem på tjørn. Især på
> rødtjørn.

Hvad med Contoneaster?
Jeg har flere af disse stående under en temmelig stor rødtjørn. Alle
bladene er blevet rødgule, medens de, der står ca 10 m længere væk er
friske grønne.
Selve rødtjørnen ser ikke angrebet ud, og jeg har ingen enebær. Til
gengæld har jeg haft pære-gitterrust i de sidste 3-4 år.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-08-02 08:06

On Sat, 03 Aug 2002 01:51:18 +0200, Kjeld Nielsen <kjeldn@ddf.dk> wrote:

> [...]
>Selve rødtjørnen ser ikke angrebet ud, og jeg har ingen enebær. Til
>gengæld har jeg haft pære-gitterrust i de sidste 3-4 år.

Mig bekendt er der ikke nogen sygdomme på cotoneaster som har
værtsskifte med tjørn.

Jeg tror mere at dit problem skyldes enten noget med stedet de står,
f.eks kan der måske være mere tørt under tjørnen, eller der kan være
mindre næring. Eller måske er planterne sat på forskellige tidspunkter
og købt forskellige steder? (Eller planteskolen de er købt i har skiftet
leverandør i mellemtiden)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 03-08-02 09:38

Den 03/08-2002 klokken 09:05, skrev Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk>
i <tvvmku0una05nseqb07l4igjog57aom2nf@4ax.com>:

> Mig bekendt er der ikke nogen sygdomme på cotoneaster som har
> værtsskifte med tjørn.

Tak for svaret, det beroliger mig.

> [...]
> mindre næring. Eller måske er planterne sat på forskellige tidspunkter
> og købt forskellige steder? (Eller planteskolen de er købt i har skiftet

Så er det nok tørke. Tanken har da strejfet mig, selv om vi ellers ikke
har manglet vand i år.
Da de står på en skrænt ved en stensætning, er det jo ikke givet, at
vandet er nået ned i dybden. (Rødtjørnen skal jo nok finde det vand, dén
skal bruge).
Contoneasteren stod der allerede, da vi købte huset for 34 år siden.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-08-02 10:21

On Sat, 03 Aug 2002 10:38:29 +0200, Kjeld Nielsen <kjeldn@ddf.dk> wrote:

> [...]
>Da de står på en skrænt ved en stensætning, er det jo ikke givet, at
>vandet er nået ned i dybden. (Rødtjørnen skal jo nok finde det vand, dén

...og på en skrænt tørrer det hurtigt kan jeg forestille mig.

>Contoneasteren stod der allerede, da vi købte huset for 34 år siden.

Så klarer den jo nok også et par år mere

Mange planter som står lidt mere udsat, f.eks får mere vind, mere sol,
mindre vand kan godt gå lidt tidligere i 'efterårsdragt', meeen det er
lige tidligt nok endnu tror jeg. På den anden side er alt jo omtrent 14
dage længere fremme end i et 'normalt' år.

http://www.gartneriet.dk