Batteri der aflader??
Fra : Brian

Dato : 02-08-02 07:46

Nu er Honda-Pigen ellers ved at være i perfekt top-stand. Og så opdager jeg
desværre at hun står og taber pusten. Jeg har haft en til at måle lidt og
det viser sig at hun står og aflader med ca. 0.3 Volt. Det lyder af meget,
og bevirker at efter en dags tid, er der ikke ret meget strøm på.
Ham der målte mente at det var en diode i ensretteren der kunne gøre det, så
mit spørgsmål er:
Hvad kan man gøre ved det?
Skal der en ny ensretter på eller kan man nøjes med at rense den ?

Alle gode råd modtages med Kyshånd.

Hilsen
Brian og Honda-pigen.
(Snart med 1000 Km på Klokken)

:\\ Honda CB 550 F Super Sport

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 02-08-02 08:54

Brian <Brian@haarh.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d4a2a60$0$188$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]

> :\\ Honda CB 550 F Super Sport
>
> Jeg løb selv ind i det samme problem da jeg igår opdagede at min BMW står
aflader da der løber ca. 5 Volt fra batteriet/akkumulatoren. så jeg skal ud
og lede idag, og netop som en af de første ting undersøge om den er gal med
ensretteren. Og hvis det er det må jeg for BMWéns vedkommende købe en ny,
for den kan der ikke pilles ved.

Mvh Gert Thorgersen

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 02-08-02 12:31

"Brian" <Brian@haarh.net> wrote in message
> [...]
> desværre at hun står og taber pusten. Jeg har haft en til at måle lidt og
> det viser sig at hun står og aflader med ca. 0.3 Volt.

hmm, mener du ikke ampere? Ellers er jeg ikke med.

> [...]

> mit spørgsmål er:
> Hvad kan man gøre ved det?
> Skal der en ny ensretter på eller kan man nøjes med at rense den ?

Jeg tror typisk ensrettere er lukkede komponenter, som man ikke kan gøre
noget ved.
mvh
Anders O

Fra : Brian

Dato : 02-08-02 12:54

"[8260]Anders Olesen"
<9822@NuHaaberJegIkkeDerErNogenDerHarEtDomaeneDerHedderSaadanHer.e.iha.dk>
skrev i en meddelelse news:3d4a6c85$0$241$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> "Brian" <Brian@haarh.net> wrote in message
> jeg
>
> hmm, mener du ikke ampere? Ellers er jeg ikke med.

Synes nu han sagde Volt... men.. måske Amp. I know not.. er ikke så stærk i
EL.

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 02-08-02 15:26

skrev i en nyhedsmeddelelse:3d4a6c85$0$241$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
> Anders O
>
> Jeg gjorde vel den fejl at måle i volt, målt i ampere fik jeg det i morges
til 1 microAmp.,
men samtidig må jeg også konkludere at der er noget galt med voltmeteret for
da jeg tog det andet jeg har viste de 0 volt. Mit problem er at jeg stadig
ikke har fundet en forklaring på hvorfor motorcyklens akkumulator (er et
batteri) var total flad tirsdag morgen efter ikke at have kørt siden lørdag;
jeg kan ikke forstille mig at jeg skulle have glemt at slukke lyset. Jeg
tror at jeg de følgende dage vil måle batteriet og se om spændingen falder
nævneværdigt fra dag til dag når den står stille over flere dage pga dårligt
vejr.
Mvh Gert Thorgersen

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 02-08-02 15:56

> [...]
> tror at jeg de følgende dage vil måle batteriet og se om spændingen falder
> nævneværdigt fra dag til dag når den står stille over flere dage pga

måler du rigtigt, altså spænding parallelt og strøm serielt? Jeg bliver sgu
lidt nervøs, det lyder som om folk roder lidt rundt i blinde med deres
multimetre. Måler man forkert (eksempelvis strøm parallelt) kan man uden
problemer tage livet af batteriet og give sig selv en ordentlig
forskrækkelse.
Mvh
Anders O

Fra : Steen Holmgaard

Dato : 02-08-02 17:09

> [...]
> multimetre. Måler man forkert (eksempelvis strøm parallelt) kan man uden
> problemer tage livet af batteriet og give sig selv en ordentlig

Sikringen i multimeteret går til de evige sikrings marker og såfremt men
ikke har den lille kædestrammer eksamen i brug af disse ellers udemærkede
instrumenter, kan det være svært at forstå at der er 0 V på akumulatoren

Steno
GL1100
CB750 1976 (dejlig tøs)

Fra : Armand

Dato : 02-08-02 22:26

> [...]
> mit spørgsmål er:
> Hvad kan man gøre ved det?
> Skal der en ny ensretter på eller kan man nøjes med at rense den ?

Prøv lige at afmontere ledningerne på batteriet i et par dage, og se
hvorvidt at der ikke også er strømtab altimens - i så fald er det
batteriet der ikke kan holde på strømmen!

Hvis der er en decideret afladning i ledningsnettet, er det simpelt at
afmontere ét komponent (á: ensretteren!) af gangen, for derved at erfare
ved hvilket komponent at afledningen ophører!

Kan man bruge et multimeter, og er afladningen målelig dermed er sagen
hurtigt klaret, hvorimod det kan tage uger uden!

--
Armand.

Fra : Brian

Dato : 02-08-02 23:39

> [...]
>
> Kan man bruge et multimeter, og er afladningen målelig dermed er sagen
> hurtigt klaret, hvorimod det kan tage uger uden!

Det gjorde vi forresten... og det viste sig at Ensretteren åd ca. 0,2 Volt.

Brian

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 02-08-02 23:47

> Det gjorde vi forresten... og det viste sig at Ensretteren åd ca. 0,2
Volt.

> Brian

Nu kommer de grimme volt igen
Altså: Hvis der går en strøm gennem ensretteren, når der ikke er tænding på
cyklen, er der noget galt et eller andet sted (men ikke nødvendigvis
ensretteren vil jeg mene). Er der derimod spænding over ensretteren er der
jo ikke nødvendigvis noget galt i det.
mvh
Anders O

Fra : Brian

Dato : 03-08-02 00:46

skrev i en meddelelse news:3d4b0af9$0$260$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> [...]

> cyklen, er der noget galt et eller andet sted (men ikke nødvendigvis
> ensretteren vil jeg mene). Er der derimod spænding over ensretteren er der

Nå ja.. måske AMP. Sorry.
Men.. hvad kan det så være??
Og.. hvordan kan man teste??

Brian

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 03-08-02 17:10

> på
> >

> Nå ja.. måske AMP. Sorry.

sådan er det jo heller ikke ment, det er bare svært at hjælpe, hvis man
bliver i tvivl om hvad der er målt.

> Men.. hvad kan det så være??

Aner det ikke

> Og.. hvordan kan man teste??

Jeg ville gøre sådan her:
uden tænding på mc måles spænding(volt) over batteriet. Denne skal gerne
være mindst 12,8V for et vedligeholdelsesfrit batteri, der er fuldt opladet.
Er det ikke vedligeholdesfrit batteri du har, kender jeg ikke
spændingsniveauerne. Et for lavt spændingsniveau vil for mig indikere enten
et defekt batteri eller nogle problemer med ladesystemet.

måling af spænding:

--<Multimeter>--
| |
--<batteri>------
| |
--<mc>----------

Herefter sættes multimetret til at måle strøm (amp, husk at flytte ledningen
i multimetret), og den ene af batteriets ledninger fjernes. Multimetret
sættes så ind i serie mellem mc og batteri. Her skal helst ikke gå nogen
strøm, da dette netop vil være tegn på en eller anden form for afladning af
batteriet.

måling af strøm:

--<batteri>---<Multimeter>--
| |
--<mc>----------------------

Jeg håber det bragte lidt klarhed over tingene.

Mvh
Anders O

Fra : Brian

Dato : 03-08-02 20:08

skrev i en meddelelse news:3d4bffbd$0$386$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> [...]
> | |

> Jeg håber det bragte lidt klarhed over tingene.

For at citerer en Jon Larsen:
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan"
*GG*

Nej.. der hjalp da lidt... nu skal jeg bare ud og finde en måletingest.. :)

Tak for hjælpen... Skal nok komme videre..
Brian