Fradrag for tab
Fra : Nobore

Dato : 01-08-02 23:29

Hey

jeg har som medejer af et firma tabt min investerede kapital på 75.000
kroner. Jeg ejede 10 % af aktierne og arbejdede i firmaet. men kapitalen er
tabt ved en omstruturering, hvor jeg ikke kunne backe op med flere penge.
Firm,aet går ikke konkurs, men alle er blevet bedt om at indskyde flere
penge, det kunne jeg ikke og er derfor ude.

Kan jeg nu fradrage dette tab i min indtægt på nogen måde. Jeg er
lønmodtager med en løn på 800.000 kroner årligt. Jeg ejer også et selskab
(APS) selv, men kan jeg fratrække det den vej i modregning af overskud ??

Hjælp

Jan

Fra : twitt

Dato : 07-08-02 08:24

Hej

Du skal i første omgang være opmærksom på, om du i det hele taget har
tabt nogle pengen på nuværende tidspunkt. Hvis du stadig har den
oprindelige ejerandel, har du nemlig ikke tabt dine penge, før selskabet
er blevet endelig opløst. Du må jo stadig eje en hvis procentdel af
selskabet, hvis du ikke har solgt de aktier du havde før
omstruktureringen, men din andel af selskabet er sikkert blevet
reduceret.

Eksempel:
Aktiekapital før omstruktureringen 750.000 kr.
Ejerandel 75.000 kr. = 10%
Aktiekapital efter omstruktureringen 3.000.000 kr.
Ejerandel 75.000 kr. = 2,5%

Hvis du på en eller anden måde alligevel har konstateret et tab, vil
reglerne for fradrag være de samme som hvis du sælger aktierne. Det er
reglerne for "unoterede aktier" i modsætning til "børsnoterede aktier".

Beskatningen afhænger af om du har ejet aktierne over eller under 3 år.

Hvis ejertiden er under 3 år, kan tabet ikke fratrækkes i indkomsten,
men kan de næste 5 år fratrækkes i andre fortjenester på aktier ejet
under 3 år.

Hvis ejertiden er over 3 år vil tabet skulle fratrækkes i
aktieindkomsten. Kort fortalt vil en negativ skat på 28% af 39.700 kr.
og 43% af resten blive modregnet i de andre skatter du har betalt i
løbet af året. Hvis tabet er 75.000 kr. vil der altså blive modregnet
26.295 kr. i skatten.

http://www.kandu.dk/