Luthers adventister :o)
Fra : Erik L

Dato : 01-08-02 22:52

Hvordan kan man gennemlæse Bibelen og så komme til et resultat, hvor
Lutheraner og Adventister er èt ???

http://www.adventist.no/files/Samtaler%20mellom%20lutheranere%20og%20adventi
ster.htm

Mens lutheranere følger den samme praksis som flertallet av kristne kirker
ved å døpe spedbarn, har adventistene konsekvent holdt fast på troendes dåp
ved neddykkelse. Vår teologiske uenighet med hensyn til dåpen følger i
hovedsak de større interkonfesjonelle debatter angående forskjellen mellom
disse to kristne dåps-tradisjoner (Se Baptists and Lutherans in
Conversation, Geneva: LWF 1990). I dag er vi oppmerksom på at både barnedåp
og troendes dåp har lange røtter og er etablerte tradisjoner innenfor større
kristne kirkesamfunn. Lutheranere anerkjenner at det i Det nye testamente
ikke er noen klare henvisninger til at barn blir døpt. Mens adventister
ikke godtar barnedåp, anerkjenner de at det er en gammel og utbredt praksis
i kristenheten.

Vi er enige om at dåp aldri kan skilles fra tro. Selv om vi holder fast på
forskjellige dåpsmåter, er vi enige om at dåpen må ledsages av tro.
Lutheranere kan hevde at dåpen er "gyldig, selv om troen ikke kommer til"
(Luther, Store katekisme, IV, 53), likevel må dåpen lede til tro hvis den
skal ha effekt; adventister lærer at troen må komme før dåpen.

Lutherske bekjennelsesskrifter fordømmer forskjellige "anabaptistiske"
(gjendøper-) skikker. Av grunner som er fremlagt i andre samtaler der
Lutheranere har tatt del (Se Baptists and Lutherans in Conversation), kan de
fleste av disse fordømmelsene ikke anvendes på vår tids kristne menigheter
som praktiserer troendes dåp. CA 9 gjelder formelt disse kirkene, men selv
her anerkjenner lutheranere i vår tid at i et sekularisert samfunn minner
troendes dåp tradisjonelle kristne kirker om deres forpliktelse til å knytte
sammen dåp og personlig tro.

Det er hjemmestrikket kristendom så det vil noget!!

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-08-02 22:58

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Det er hjemmestrikket kristendom så det vil noget!!

Hvad er det der helt præcist, efter din opfattelse, er hjemmestrikket
kristendom så det vil noget?

Prøv for en enkelt gangs skyld at svare seriøst og præcist, i stedet
for, som sædvanligt, blot at fremføre vilde og udokumenterede
påstande!

"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-084.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk

Fra : Erik L

Dato : 01-08-02 23:15

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Prøv for en enkelt gangs skyld at svare seriøst og præcist, i stedet
> for, som sædvanligt, blot at fremføre vilde og udokumenterede

Gider du læse du læse mit indslager helt igennem, finder du to dåbs
modsætninger, som dog i deres store forskellighed kan acceptered i en
kirkelig aftale mellem Lutheraner og Adventister.

Hvordan kan du Andreas falk som er så Bibeltro, tro på at Adventisternes
troens dåb som den sande dåb og så acceptere barnedåb ligestillet dermed.

Er det ikke en problem ??

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-08-02 23:17

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> [...]
>
> Hvordan kan du Andreas falk som er så Bibeltro, tro på at
> Adventisternes troens dåb som den sande dåb og så acceptere

Det er jo heller ikke det, der står, hvis du ellers gad læse og gjorde
dig en smule umage for også at forstå det der står!

Fra : Erik L

Dato : 01-08-02 23:37

> "Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo heller ikke det, der står, hvis du ellers gad læse og gjorde
> dig en smule umage for også at forstå det der står!

Det stor der klart og tydeligt sort på hvidt,

Citat;
[...]

Ved at acceptere barnedåben har Adventisterne også fået status som kristne
og må ikke længere kaldes en sekt af Lutheraner.

Du er blevet nu Lutheraner og din Bibeltro er nu tvetydigt, kære Andreas

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-08-02 23:39

> [...]

> Ved at acceptere barnedåben har Adventisterne også fået status som
> kristne og må ikke længere kaldes en sekt af Lutheraner.

Der står ingen steder at adventisterne accepterer barnedåben. Der
står klart og tydeligt, at adventisterne lærer at troen må komme FØR
dåben!

> Du er blevet nu Lutheraner og din Bibeltro er nu tvetydigt, kære
> Andreas

Hold op med dine løgnagtige påstande på et bevidst falskt grundlag!

Fra : Jan-Erik

Dato : 02-08-02 21:40

klip..
> [...]
> og må ikke længere kaldes en sekt af Lutheraner.
> Du er blevet nu Lutheraner og din Bibeltro er nu tvetydigt, kære Andreas

Hvorhenne står der at adventisterne accepterer barnedåben?
Du er da langt ude...

/J-E

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-08-02 21:43

"Jan-Erik" <j-e@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[ klip.. ]

> Hvorhenne står der at adventisterne accepterer barnedåben?
> Du er da langt ude...

Jamen det er bare et sædvanlige med Erik Larsen, han lyver, han
fordrejer og han forvansker alt hvad han hører og læser! - Det er
muligt at alt dette hænger sammen med den meget specielle form af
kristendommen han har fået konstrueret sig!

Fra : Erik L

Dato : 02-08-02 23:08

> [...]
> muligt at alt dette hænger sammen med den meget specielle form af
> kristendommen han har fået konstrueret sig!

Min kære Lutheraner; Hvorfor forhandler Adventisterne med Lutheranerne, hvis
det ikke er for at blive enige om en fældes forståelse af evangeliet og for
at Adventist-sekten kan blive godkendt som Kristne ???

I de senere årtier har ledere i LWF og SDA møtt hverandre regelmessig i
møter for sekretærene i Christian World Communions. Som et resultat av
disse kontakter, og også fordi adventistene erkjenner sin arv fra
reformasjonen, oppstod tanken om et felles teologisk samtaleforum med det
formål å oppnå en bedre gjensidig forståelse. Dette forslaget ble godtatt i
1993 av adventistenes generalkonferens og LWF Council.

Dette samtaleforum møttes i Darmstadt, Tyskland 1.-5. november 1994 og
definerte følgende som sin målsetting:

Å oppnå bedre gjensidig forståelse,

å bryte ned feilaktige generaliseringer,

å klarlegge grunnlaget for tro og lære,

å klarlegge områder med virkelige og antatte uoverensstemmelser.

Erik L

Fra : Jan-Erik

Dato : 03-08-02 12:07

> [...]
for
> at Adventist-sekten kan blive godkendt som Kristne ???

Har du overhovedet læst det hele igennem? Selv hvis du har, så tvivler jeg
på at du overhovedet har forsøgt at forstå det.
Hvorhenne står der at Lutheranere og Adventister vil finde en fælles
forståelse af evangeliet - og at de vil blive eet, som du beskriver det i
det første indlæg?

Prøv lige at læse dine egne citater igennem en gang til... Jeg har ladet det
stå nederst i denne post :)

Jan-Erik

Fra : Erik L

Dato : 03-08-02 19:42

> [...]
> det første indlæg?
>
> Prøv lige at læse dine egne citater igennem en gang til... Jeg har ladet

Det er ikke nødvendigt, jeg har læst hvad Fældesskabet indeholder og
foremålet er nedenunder og ikke komenteret fra din side.

Fra : Erik L

Dato : 02-08-02 23:07

Fra : Erik L

Dato : 02-08-02 22:59

"Jan-Erik" <j-e@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> klip..
>
> Hvorhenne står der at adventisterne accepterer barnedåben?
> Du er da langt ude...

Forhandlingerne er at imødekomme hverandres tro, og for at bryde murene ned
omkring alle de ting der hidtil har skildt dem af, også dåbens forskellighed
er, som indslager viser, langt fra hverandres tro, men skal accepteres af
begge parter på en eller anden måde og den måde finder man, for fældesskabet
skyld,

Måske er det ikke skrevet lige med de ord, men hvad formål har
forhandlingerne elles????

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-08-02 15:04

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Måske er det ikke skrevet lige med de ord, men
> hvad formål har forhandlingerne elles????

Formålet er først og fremmest at fjerne gensidige misforståelser og
fordomme, samt at nå frem til gensidig respekt og forståelse af
hinandens synspunkter - hvilket langt fra er det samme som at ville
opnå enighed om et fælles ståsted rent læremæssigt!

Som Jan-Erik (hvis religiøse ståsted jeg iøvrigt slet ikke kender)
iøvrigt også gør opmærksom på, så er det snart på tide at du lader
være med at fordreje og forvnanske det du læser, og på den måde lyve
andre mennesker meninger og holdninger på, som de ikke har!

Og hvis jeg, og adventisterne, skal gøres til lutheraner, som du
kalder dem og mig, så må du da mindst være okkult spiritist dybt
inspireret af newage og østens religioner!

Fra : Erik L

Dato : 03-08-02 19:39

> [...]
> kalder dem og mig, så må du da mindst være okkult spiritist dybt
> inspireret af newage og østens religioner!

Nu er jeg ikke tilhænger af alle de aftaler Luteranerne laver med alle andre
kirker og sekter, fordi jeg mener ikke man kan gå på nogen form for kompromi
med Guds ord for at komme hverander "ved".

Men du er da total afsporet fra virklighedens verden, min Økumeniske ven!
når du ikke kan læse og forstå dit eget kirkesamfunds forhandlinger med
Lutheranerne er at forlade Jeres hidtidige tro for i samarbejde med
Lutheranerne, at lave en fældes tro hvori I kan acceptere hverandre.

Citat fra Jeres overenskomstforhandlingerne;

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-08-02 19:58

> Nu er jeg ikke tilhænger af alle de aftaler Luteranerne laver
> med alle andre kirker og sekter, fordi jeg mener ikke man
> kan gå på nogen form for kompromi med Guds ord for at
> komme hverander "ved".

Her er der jo heller tale om at lave noget kompromis. Læs dog teksten
mand, og sæt dig ind i hvad den virkelig siger! - Hvor i teksten står
noget om at man vil frem til et kompromis?

> Men du er da total afsporet fra virklighedens verden, min
> Økumeniske ven!

Jeg er aldeles slet ikke økumenisk på nogen som helst måde! - Så hold
venligst dine løgnagtige vilde beskyldninger for dig selv! - Og prøv
for en gangs skyld at opføre dig som om du var kristen!

> [...]
> med Lutheranerne er at forlade Jeres hidtidige tro for i samarbejde
> med Lutheranerne, at lave en fældes tro hvori I kan acceptere

Mit eget kirkesamfund? Jeg vidste ikke at jeg havde et kirkesamfund.
Og du er jo også totalt ignorant for at jeg her i gruppen flere gange
har gjort opmærksom på at jeg havde forladt det omtalte trossamfund! -
Men fakta og kendsgerninger tager du jo ikke spor hensyn til, når dit
eneste formål er at lyve om andre. Hvornår holder du op med det! -
Sker det først den dag du lærer Jesus at kende og overgiver dig til
ham?

Hvad er det egentlig der står i den tekst som du nu har spildt så
megen plads på at citere så mange gange uden overhovedet selv at
forstå og fatte hvad der står, - men lad mig så her gentage nogle
ganske få ord fra det du citerede:

> [...]
> erkjenner sin arv fra reformasjonen, oppstod tanken om et felles
> teologisk samtaleforum med det formål å oppnå en bedre gjensidig

Hvad er det der står her? Kan du læse og fatte hvad der står om
*FORMÅLET* med dette samtaleforum? - Men for din skyld skal jeg da
lige præcisere, at der står: "Med det formål at opnå en bedre gensidig
forståelse". Ved du hvad "bedre gensidig forståelse" er for en
størrelse?

Og hvilken målsætning belv defineret?

Lad mig også der citere:

> "At opnå bedre gensidig forståelse.
> At nedbryde fejlagtige generalsieringer.
> At klarlægge grundlaget for tro og lære.
> At klarlægge områder med virkelige
> og formodede uoverensstemmelse."

Dette har intet med økumeni at gøre, - dette har med gensidig
forståelse, respekt og tolerance at gøre! Og det er noget som alle
kristne kan gå ind for, - hvis man altså ER kristen og ikke bare
kalder sig for kristen og lyver alle mulige andre alt muligt på mod
bedre vidende!