Hvordan er det nu lige med grundvand - en ~
Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 01-08-02 22:59

Hej Gruppe!

Jeg har idag haft en underlig oplevelse ved mit nykøbte sommerhus som ligger
meget tæt på en fjord. Jeg har idag sammen med den tidligere ejer aflæst
målere og da vi skulle aflæse vandmåleren, som er placeret i en lille brønd
ca. 3 meter øst for huset, stod der vand i brønden op til ca. samme niveau
som stuegulvet!! Sådan står det altid sagde exejeren der haft huset i 30 år.
Grunden skråner nedad fra øst mod vest med et fald på et par meter. Jeg
undrede mig meget over vandet, for ifølge fysikkens love skulle mit stuegulv
jo være flydende i mere end en forstand, men det er det ikke! Der er ca ½
meter krybekælder med jordbund (huset står på sokkelsten) under huset og der
er det helt tørt. Jeg tænkte det kunne være regnvand der havde samlet sig i
brønden, men så vil det jo med tiden forsvinde, der er ikke støbt bund i
brønden. Exejeren fastholdt dog at der ALTID er vand i den lille brønd, som
er ca. 70 cm dyb. I bunden af haven mod vest som ligger ca 2 meter under
vandniveauet i brønden, begynder jorden at blive lidt "svampet" og hvis man
graver et hul samler der sig vand, men lidt længere mod øst er haven helt
fin og OK. Hvis vandstanden i fjorden stiger 160 cm. (er sket 2 gange på 30
år) står det aller-vestligste af haven under vand. Idag er vandstanden i
fjorden ca. normal og det har den været i 2 mdr. hvor jeg har kigget på
huset.

Nu har i fået alle de facts jeg kan give og så håber jeg blot at en venlig
sjæl kan forklare mig hvor hulen vandet kommer fra?? Jeg tror ikke på en
utæthed omkring vandmåleren. Kan grundvandet "krybe" op over sit eget niveau
hvis der er en brønd??

Kasper Thor

Remove DELETESPAMFILTER from my email-address if you want to reach me!

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 02-08-02 10:24

On Thu, 1 Aug 2002 23:58:33 +0200, "Kasper Thor Larsen"
<k2r@larsenDELETETHISSPAMFILTER.dk> wrote:

>Kan grundvandet "krybe" op over sit eget niveau
>hvis der er en brønd??

Vand kan ihvertfald godt krybe opad. Prøv blot at holde et lille stykke
avispapir i den ene ende og dyppe den anden ned i et glas vand, så vil du
hurtigt se at vandet kryber opad. Jeg kan ikke lige huske hvad effekten hedder.
Der kan sikkert forekomme noget lignende i grunden. Ex. der er jo ca. 70 cm.
mindre jord til at udøve tryk på jorden under brønden. Hvis der iøvrigt ikke er
langt til grundvandet, er det muligvis nok til at give en signifikant effekt.

Måske et spørgsmål der er værd at poste i dk.videnskab?

Venlig Hilsen/Kind Regards

Kim Kolmorgen
Homepage: http://home19.inet.tele.dk/kimkolmorgen/
Spamprotection: "From" address may change without prior notice. Delivery delays to be expected.

Fra : Nikolaj Vibede

Dato : 02-08-02 11:27

Det hedder kapilær effekten og skyldes vandets overfladespænding.

Nikolaj

Fra : Mogens

Dato : 02-08-02 10:37

> [...]

>utæthed omkring vandmåleren. Kan grundvandet "krybe" op over sit eget niveau

Grundvandet er ikke bare et fladt lag som ligger i en bestemt dybde,
Det følger de forskellige jordlag og kan sagtens "bølge" mange meter
op og ned, selv på ganske korte afstande. Du er simpelthen så heldig
at din brønd ligger på et sted hvor grundvandet ligger meget tæt på
overfladen. Nogle få meter derfra kan det sagtens ligge betydeligt
dybere.

mvh Mogens

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-08-02 23:31

Mogens <moveng@portalen.no> skrev i en

> [...]
> at din brønd ligger på et sted hvor grundvandet ligger meget tæt på
> overfladen. Nogle få meter derfra kan det sagtens ligge betydeligt

Hvis man forestiller sig at det vand der kommer sivende fra højere steder,
møder et tæt lag, f.eks. ler, vil der let kunne opstå et tryk under dette
lag. Gennembryder man dette lag, kan man få en god brønd med højere
vandstand end forventet, eller man kan få en springkilde der ikke kan
standses, og ender med at skylle gården og det hele væk. Det er sket et
enkelt sted, og der er ikke erstatning at få. I mere normale tilfælde får
man sig en artesisk brønd, som det vist ca. hedder, som kan levere vand uden
pumpe.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 03-08-02 01:55

eller man kan få en springkilde der ikke kan
> standses, og ender med at skylle gården og det hele væk.

det lyder søreme ikke rart, men tak for svaret og også tak til jer andre.

Kasper Thor

Fra : Modyar

Dato : 07-08-02 08:24

> [...]
en
> utæthed omkring vandmåleren. Kan grundvandet "krybe" op over sit eget

Hej
Jeg tror ikke det er så mystisk endda. Grundvandet ligger mellem 2 typer
jordlag. Så hvis der er en bakketop eller som i dit tilfælde en skråning
så følger jordlagene og dermed grundvandet overfladen op og ned.

En anden ting; Hvis det er drikkevand og brønden ikke er dybere, ville
det nok være en god ide og få undersøgt vandkvalliteten. Da der er
rimelig stor chance for at der siver overfladevand ned i den.

MVH
Morten

http://www.kandu.dk/