Fugle og bryllupsris
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 01-08-02 18:52

Måske er dette ikke stedet at spørge, men jeg håber alligevel, at
nogle kan svare.

Jeg har hørt, at fuglene ikke kan tåle at spise risene (grødris)
som gæsterne ofte smidder efter brudeparret. Er der noget om
snakket eller er det en skrøne?

Lisbet

Fra : berbeck

Dato : 01-08-02 19:21

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@flexcom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har hørt, at fuglene ikke kan tåle at spise risene (grødris)
> som gæsterne ofte smidder efter brudeparret. Er der noget om

Der er noget om snakken - det er noget med, at risene udvider sig i maven på
de stakkels fugle, så de kan dø af det.
Jeg har netop selv lavet alternative "risposer" til min søns bryllup, jeg
købte simpelthen en pose vildtfugleblanding - det fungerede helt fint.
Hilsen Else.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-08-02 19:23

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@flexcom.dk> writes:

> Jeg har hørt, at fuglene ikke kan tåle at spise risene (grødris)
> som gæsterne ofte smidder efter brudeparret. Er der noget om
> snakket eller er det en skrøne?

Hvis man ligger ris i blød i vand udvider de sig. Det er nok det folk
tænker på. Jeg kan da også sagtens forestille mig en stakkels gråspurv
med ondt i maven fordi den har spist for meget ris. Ris har også den
bivirkning at de støver, så en sort jakke kan ligne en der har været i
melkamp.

Man kan alternativt bruge solsikkekerner, sesam eller andre
fuglefrø. Oprindeligt har man i Danmark brugt almindeligt
korn. Risene/kornene er et symbol på frugtbarhed, så alt hvad der kan
gro er i den forstand fint.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Mette Svangren

Dato : 01-08-02 19:41

Lars Thomsen Nielsen wrote:
:: Måske er dette ikke stedet at spørge, men jeg håber alligevel, at
:: nogle kan svare.
::
[...]

Spørgsmålet er bl.a. behandlet i seneste nr. af Woman Wedding. Jeg citerer:

"Woman har undersøgt sagen og spurgt både Dyrenes Beskyttelse og Dansk
Ornitologisk Forening. Fra begge parter lyder det, at de kære små fjerkræ
ikke tager skade af riskornene. Foreningerne har også hørt rygterne om, at
risene skulle svulme op i maven på fuglene og give dem dødelig forstoppelse,
men det har intet på sig. Fugle er indrettede til at spise hårde korn og
frø, og når det endda kun er i det begrænsede omfang som riskorn ved et
bryllup, er der intet at bekymre sig om."

Samme svar har jeg fået af en biolog, så til mit eget bryllup i overmorgen
skal der bruges ris! Men jeg troede faktisk også i mange år, at det var
sandt, men det er vist efterhånden en vandrehistorie blandt brude, snarere
end veldokumenteret viden.

MVH Mette

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 01-08-02 21:09

"Mette Svangren" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
det var
> sandt, men det er vist efterhånden en vandrehistorie blandt

Tak for svaret og held og lykke med det forstående bryllup.

Lisbet

Fra : Ivar

Dato : 01-08-02 22:37

Mette Svangren skrev:

> Foreningerne har også hørt rygterne om, at
> risene skulle svulme op i maven på fuglene og give dem dødelig forstoppelse,
> men det har intet på sig.

Prøv at tænke på hvor meget fx. havre udvider sig når det bliver vådt.
Hvis fugle ikke kunne tåle en sådan udvidelse, ville der ligge døde
fugle overalt på en kornmark.

Ivar

Fra : N/A

Dato : 04-08-02 16:38