Længden?
Fra : TH

Dato : 01-08-02 18:38

Davs,

Hvad er den praktisk forskel på 70cm og 76 cm haglbøsse?

?

/TH

Fra : john hansen

Dato : 01-08-02 22:47

Hej,

Nu mener du vel ikke cal.12/70 og 12/76???

Ellers vil jeg mene at der ikke er nogen væsenlig forskel, ud over længden!!

Venligst
John Hansen

Fra : TH

Dato : 02-08-02 08:07

Hej,

> Nu mener du vel ikke cal.12/70 og 12/76???
>
> Ellers vil jeg mene at der ikke er nogen væsenlig forskel, ud over
længden!!

Æh..altså hvis du har 2 haglbøsser. 1 med længden 70 og 1 med længden 76.
Hvad er så den praktiske (Skydemæssige) forskel?

Sådan som jeg har forstået det er det vel også det samme som 12/70 og 12/76.
Altså Kaliber 12 og længden 70. Eller er det misforstået?

/TH

Fra : Peter Weis

Dato : 02-08-02 08:36

"TH" <th@cogito.dk> wrote in message
> [...]
og 12/76.
> Altså Kaliber 12 og længden 70. Eller er det misforstået?

Det er misforstået

12/70 og 12/76 betyder at kammerlængden er hhv 70mm og 76mm (magnum).
Der er kort sagt forskel på hvor lange patroner du kan afskyde. Lange
patroner kan indeholde større ladninger en korte patroner. Det har
muligvis betydning på havjagt, hvor skudholdene ofte er lange. På den
meste landjagt betyder haglladningen nok mest for rekylets størrelse.

70cm og 76cm lange løb, betyder noget for hvordan våbenet er at
håndtere. Det lange løb vil måske virker som en let trangboring i
forhold til det kortere løb. Det vil i hvertfald være tungere, og
tyngdepunktet vil ligge længere fremme end hvad tilfældet er med det
korte løb. Specielt på skovjagt kan et langt løb være lidt sværere at
svinge til skud uden at komme i karambolage med grene og kviste.

mvh
Peter

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 01-08-02 23:04

"TH" <th@cogito.dk> wrote in news:3d4971ff$0$73504
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk in dk.fritid.jagt:

> Davs,
>
> Hvad er den praktisk forskel på 70cm og 76 cm haglbøsse?

Den vil have et lidt andet balancepunkt. Den lange vil ligge lidt tungere i
den hånd der er fremme på geværet. Hvad man fortrækker er en smagssag.

mvh.

       Søren Hjelholt

Fra : TH

Dato : 02-08-02 08:05

Hej,

> Den vil have et lidt andet balancepunkt. Den lange vil ligge lidt tungere
> den hånd der er fremme på geværet. Hvad man fortrækker er en smagssag.

Men der er altså ingen fordele ved enten den ene eller den anden model?
Sådan rent "skydemæssigt"...

/TH

Fra : J Nielsen

Dato : 02-08-02 22:23

On Fri, 2 Aug 2002 09:04:32 +0200, "TH" <th@cogito.dk> wrote:

>Men der er altså ingen fordele ved enten den ene eller den anden model?
>Sådan rent "skydemæssigt"...

Som det blev nævnt er forskellen ofte en smagssag. Moden skifter også
indenfor haglbøsser. Selv startede jeg med at skyde skeet med 66 cm
løbslængde. I dag bruger jeg 76 cm til flugtskydning og almindelig jagt.
Sidste år brugte jeg en gammel 81 cm Stevens s/s på hav- og strandjagt med
godt resultat. Et langt løb giver et dejligt roligt sving samt en væsentlig
reduktion af mundingsknaldet. Til gengæld kan det være lidt uhåndterligt
i et due- eller krageskjul.

Med hensyn til anslagsenergien har løbslængden ingen praktisk betydning,
heller ikke hvad haglspredning angår.

I øvrigt; hvis man bruger udskiftelige chokes vil en løbslængde på 70 cm
ofte føles som om geværet havde et 76 cm løb pga. den ekstra vægt ved
mundingen.
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : TH

Dato : 02-08-02 08:23

Hej,

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 04-08-02 13:35

> Hej,
>
> Men der er altså ingen fordele ved enten den ene eller den anden model?
> Sådan rent "skydemæssigt"...

Det længere løb giver en bedre "pointability", dvs. evne til at "pege". Det
er den eneste forskel der er. Om denne forskel giver nogen forskel i
træfsikkerhed er nok yderst tvivlsomt.

mvh
Kim Frederiksen