Race-sikkerhed on/off-public-roads.
Fra : Mickey

Dato : 01-08-02 14:09

Hej NG.

Nu har jeg fulgt lidt med i snakken om den desværre alt for tidlige
bortgang af Jørund - og om alle de indlæg der har været skrevet, som
følge af sikkerheden - eller mangel på samme på netop "Ringen".

Jeg har været med en del gange til Roadracing, som official både i
..dk, .no, .se, og .fi - og har derved fået en del indtryk af de
sikkerhedsting, som pågår - eller halter efter.

Som mange har været inde på tidligere, så har der været meget
opstandelse i de små hjem, der ligger nær de danske
sikkerhedsgodkendte baner. Næ nej, søndagskaffen er ødelagt - og
straks må man klage til Hr. Ministeren.
Men ak nej - når Hr. LilleLeif går sammen med Sussie og slår
græsplænen, så lyder det af natur, fordi man går op i sin hobby -
haven..
Spøg til side - der hvor jeg vil hen, er (specielt) den danske
holdning.

Til RR-arrangementer har jeg oplevet total ukompentente personer være
svingdommere, der sender sine medhjælpere ud i svinget, og samtidig
melder tilbage til Stregen, at "Alt er klar!". Når der så smutter en
pilot af banen, og efter at være styrtet over stok og sten - vel at
mærke baglæns, så man kan holde øje med de andre piloter - og den
elendige svingdommer, der står og ruller det gule flag sammen igen....

Når så man får vækket piloten, så rejser han sig op, og dingler 4
gange rundt om sig selv, og insisterer på, at han kan få lov at køre
videre - på sin smadrede kværn med alverdens løstsiddende dele.

Her er det så, at jeg begynder at råbe vagt i gevær.
Ikke kun de arrangerende grupper bør tage mere dels i ansvaret - men
så sandelig også piloterne selv.

Efter hvad jeg har forstået på alle indlæggene, gik Jørund ufattelig
meget op i køresikkerheden - fra hans side, i det mindste. Det er også
fint nok - problemet er bare, at hvis der vitterlig på Ringen ikke
forefindes official, til at holde piloterne i ørerne - eller virkelig
yde førstehjælpen, når de har brug for det - så ser det temmelig skidt
ud.

I den tid jeg boede i Finland i år, var jeg på Alastaro-banen flere
gange - og det blev kun til kiggeri, efter den første runde.
Jeg turde sq ikke! køre med. Og sikkerhed? Blah, vi er i Finland -
finnere er vistnok hjerneskadede (efter min egen underlige mening), så
det betyder intet alligevel.
Der starter måske 50 mand til start i alt - men det er en flydende
start, så når man er færdig med kaffen, kører man blot ned på banen og
spiller Klør Konge - uden at der er nogen form for Streg, til at
korrigere indslusningen på banen.
Ude i svingene stritter man bare af fadet som en anden prut, og får
lov at ligge.
Total ansvarsløst. "Kører man galt, er det ens egen skyld, og må sq så
selv skaffe hjælp... hvis man kan!" lød svaret, da jeg spurgte en af
de lokale, om hvad man gjorde ved styrt....

Tilbage til vores egen verden.
Første gang race jeg var med til for alvor - i marken og i svingene -
var på Sviestad-banen.
Her var der en gut, der smuttede i svinget, og endte med at ligge
bomstille - lige midt på asfalten. Ikke så skidesmart, når der efter
et sving på en bakketop, hvor man faktisk ikke har en jordisk chance
for at se noget som helst.
Piloten var væk i kort tid, men begyndte så at råbe og skrige om
hjælp. Og mig som official kunne blot stå på den anden side af
asfalten, og vente på at kunne komme over banen, fordi de andre
piloter ikke gad at nedsætte farten trods det gule bevægelige flag.

Kommunikationsbrist, min uerfarenhed og alligevel en hurtig indsats
fra en modig samarit reddede løbet - og blev desværre ikke flaget af,
før lang tid efter at piloterne havde kørt igennem samme sving
adskillige gange, og stadig undrede sig over at ambulancen holdt der -
blev løbet stoppet.

Det jeg vil frem til her, med mit indlæg er, at også piloterne må lære
at respektere de regler, og de anvisninger der bliver sat frem.

Jeg husker Rittig's indlæg for nogle dage siden omkring noget løb han
havde været med til at arrangere - og hvor ca halvdelen af deltagerne
mødte op med ulovlige udstødninger, trods det havde været meldt ud
flere gange, og tids nok.
Bagefter står folk uforstående overfor, at baneejeren sagde nej til at
udlåne/-leje banen den efterfølgende gang til samme gruppe.

Hvor svært kan det være at forstå?

Man kan jo ikke blive ved med at fortsætte på "Jamen det går nok" "Det
skal de sige ja til, når det er os, selv om det er ulovligt" "Pyt nu
med den sikkerhed, vi vil ha' det sjovt"

Nogle gange må man sige til sig selv, at nu må det vist være på tyde
at gøre noget ved de "banditter" der altid forsøger at springe
over, hvor gærdet er lavest....

Reglerne findes - også for hvad der skal ske, hvis de brydes.

Spørgsmålet er bare:
Hvem har The Balls til at udføre det i praksis?
-Ikke DMU/Sport?
-Ikke Piloterne?

/Morten C.
-Der stadig gerne vil med til RR - og måske engang køre det selv, når
det er sikkert nok.

Fra : Michael K. S.

Dato : 01-08-02 14:35

On 1 Aug 2002 06:09:12 -0700, news@my4ever.dk (Mickey) wrote:

>Jeg har været med en del gange til Roadracing, som official både i
>.dk, .no, .se, og .fi - og har derved fået en del indtryk af de
>sikkerhedsting, som pågår - eller halter efter.

Du rejser en del spørgsmål og til de fleste er der kun at sige at du
har ret,men hvad er alternativet (at der ikke bliver kørt).I sidste
ende er det os selv der vælger om sikkerheden ved et givet
arrangement er god nok til at vi vil deltage,men du har ret i at der
er en del ting der kunne forbedres.

> [...]
>mærke baglæns, så man kan holde øje med de andre piloter - og den
>elendige svingdommer, der står og ruller det gule flag sammen igen....

Der skal immervæk være mindst en person med G-licens på hver post,det
smutter desværre af og til og det er uheldigt,problemet er bare at det
i forvejen kan være umåde vanskeligt at få nok folk til de
arbjedsopgaver,det er jo frivillige som højst bliver aflønnet med lidt
mad og transporttilskud.Så jow du har ret,men hvad er alternativet
,jeg har også oplevet inkompetente svingdommere,omvendt også
oplevet nogle der reagerede både hurtigt og korrekt.

>Når så man får vækket piloten, så rejser han sig op, og dingler 4
>gange rundt om sig selv, og insisterer på, at han kan få lov at køre
>videre - på sin smadrede kværn med alverdens løstsiddende dele.

Som svingdommer skal man bare holde på sit og følge sine
instinkter,det er ret sikkert at de har mere overblik over situationen
end en adrenalinpumpet pilot der lige er steget af og vil fortsætte på
sin brændende ( ) skævstellede,olielækkende og dobbeltpunkterede
racer ....og skulle det ikke være tilfældet er skaden til at overse.

>Her er det så, at jeg begynder at råbe vagt i gevær.
>Ikke kun de arrangerende grupper bør tage mere dels i ansvaret - men
>så sandelig også piloterne selv.

Ja !

-M

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-08-02 23:34

"Mickey" <news@my4ever.dk> skrev i en meddelelse

> Her er det så, at jeg begynder at råbe vagt i gevær.
> Ikke kun de arrangerende grupper bør tage mere dels i ansvaret - men
> så sandelig også piloterne selv.

Det er nok ikke de samme arrangementer vi frekventerer, for jeg synes ikke
rigtig jeg kan genkende din beskrivelse.
Min oplevelse (som kører fra motocross baner og endurospor i DK og SE og som
tilskuer til alle typer motorsport i DK, SE, DE) er slet ikke at der er
noget galt hos officials og løbsledelser, de klarer opgaven fremragende.
Okay, kørere træder jævnligt noget ved siden af, især mht. støj, respekten
for gule flag og tiltaleformen når officials ikke vil lade dem fortsætte
løbet, men det er til at gøre noget ved.

> [...]
> asfalten, og vente på at kunne komme over banen, fordi de andre
> piloter ikke gad at nedsætte farten trods det gule bevægelige flag.

Ja, selvfølgelig må vi opdrage kørerne til at respektere de gule flag, og
derfor står der også i official foldere (som kan downloades fra fx.
www.enduro.dk) at official blot skal notere numre på de kørere der ikke
respekterer flagene, tidspunkt og sted, og så udelukkes de fra videre
deltagelse i løbet.

Men herfra og så til total sikkerhed er stadig langt. Jeg har selv oplevet
at ryge bagover over et hop, og ligge meget immobil lige efter hoppet. Det
er en ubehagelig oplevelse at ligge helt ubeskyttet der hvor andre kørere
lander! Under LC-Cup i foråret på min lokale bane (Dall) hvor jeg var
sving-official oplevede vi en kører tage starten, og så gå forover på første
hop (som er banens største). Uanset at official på hoppet fægtede med flaget
det bedste de kunne, så nåede alle de øvrige 35 kørere i luften - og ned
igen - uden at kunne nå at reagere.
Race ER farligt, og det vil aldrig kunne blive helt sikkert. Alt mit ævleri
om Ringen handler om at jeg synes det er helt urimeligt at opfatte Ringen
som et sted man kan køre som var man til en trackday. At jage omgangstider
på ringen, eller bare at prøve at køre stærkt der, og så tale om sikkerhed
synes jeg er lidt tåbeligt. Jeg er ikke faldskærmsudspringer, og jeg ved
godt at faldskærmsudspring er en ret farlig sport, men der er nu stadig ret
stor forskel på hvor farligt det er at hoppe ud af en flyver afhængig af om
man har faldskærm på eller ej.

> Nogle gange må man sige til sig selv, at nu må det vist være på tyde
> at gøre noget ved de "banditter" der altid forsøger at springe
> over, hvor gærdet er lavest....

Og tro mig, det sker også jævnligt. Jeg har ihvertfald oplevet det flere
gange i min motocross karriere, og nu også i enduro.

> Spørgsmålet er bare:
> Hvem har The Balls til at udføre det i praksis?
> -Ikke DMU/Sport?
> -Ikke Piloterne?

Njah, det kræver nogle gange lidt balls, det er sørme rigtigt nok. Derfor er
jeg mest til at initiativerne kommer fra de ledende instanser og ikke så
meget fra kørerne, for alle skal jo kunne tale sammen bagefter.

Rittig