Udregning af cpr. nummer
Fra : Pedersen

Dato : 01-08-02 13:07

De første 6 cifre er fødselsdato. De sidste fire cifre i cpr-nummeret består
i øjeblikket af to elementer. De første tre cifre er et løbenummer, der
fortløbende tildeles børn, der fødes den pågældende dag. Det sidste ciffer
er et kontrolciffer, der udregnes på baggrund af de ni første tal i
cpr-nummeret. Hvis cifret er lige, tildeles cpr-nummeret en pige, og er det
ulige, tildeles cpr-nummeret en dreng.

Mit spørgsmål er følgende:
Hvordan udregnes det sidste ciffer?
Det kan jo ikke være den store hemmelig når blandt andet dsb personale og
ansatte hos århus sporveje ved hvordan - eller tager jeg helt fejl?

PS.
Hvis der findes en bedre gruppe til dette spørgsmål, så beklager jeg.

Fra : Christian Andersen

Dato : 01-08-02 13:10

http://tom.paamand.dk/cpr.htm

--
..signature

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 01-08-02 13:11

Pedersen <someone@microsoft.com> skrev i artiklen
<qv929.6$1F4.11456559@news.orangenet.dk>...
> Hvordan udregnes det sidste ciffer?

Metoden kaldes modulus-11-kontrol. Her kan du se, hvordan du beregner et
fiktivt CPR-nummer:

<http://191101oes.oes.dk/sw761.asp>