JPG-filer er pludselig blevet ulæselige. (~
Fra : Per

Dato : 01-08-02 13:11

Hvorfor er en del af mine digitale fotos pludseligt blev ulæselige?

Jeg har gennem det sidste år optaget en sværm billeder i jpg format med et
Canon G1.

De er løbende blevet dowloadet til min PC (Windows 2000 sp 2) hvor de er
gemt i "original-mapper" og kopier derfra er blevet hevet frem og trukket
gennem et billedbehandlingsprogram. Jeg har hovedsageligt udført en
Autolevels i ACD Photo Enchance som følger med ACDSee 3.1 eller Auto Balance
i Ms Photo Editor fordi G1 ofte laver billederne for dunkle. Nogle gange har
de også fået lidt på skarpheden. Jeg har efterfølgende gemt dem med
Progressive encoding sat til og Optimize Huffmann encoding. Alt har fungeret
fint. (Ms PhotoDraw v.2 og HP Photosmart har også været benyttet)

Nu er der pludselig nogle af billederne som hverken kan ses som Tumbnails i
NT Explorer eller åbnes med ACDsee, Ms Photo Editor, Ms PhotoDraw v.2 eller
Canon Zoombrowser. Cirka halvdelen af de behandlede billeder er blevet
ulæselige medens kun knap hver tiende af originalerne er ulæselige.

Mærkeligt nok er der nogle af de handlede billeder, der nu ikke kan ses mere
fra NT Explorer, som ses fint fra Sent Items i OE. (Jeg har sendt en masse
billeder videre til folk jeg har været på skiferie eller studenterjubilæum
med)

Den eneste forandring på systemet som jeg lige kan komme i tanker om er de
løbende opdateringer af Windows 2000.

Kan nogen genkende problemet og evt. sige de magiske ord?

Mvh

Per Holm

Fra : Jesper

Dato : 01-08-02 13:23

"Per" <lt_pilfeltFjerndette@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> løbende opdateringer af Windows 2000.
>
> Kan nogen genkende problemet og evt. sige de magiske ord?

Er filerne blevet omdøbt (evt. med en ny fil endelse) ? Jeg havde en
kammerat der mistede alle sine billeder pga. den gamle "I love you" virus -
den omdøber alle jpg filer og ødelægger indholdet.
Kører du med antivirus program?

mvh
Jesper

Fra : Per

Dato : 01-08-02 13:38

"Jesper" <jesper.hansen2@e-box.dk> wrote in message

> [...]
virus -
> den omdøber alle jpg filer og ødelægger indholdet.

Tak for ideen, men nej, så enkelt er det ikke. Endelsen er uændret. Det
mystiske består også i at kun nogle billedfiler i en mappe er blevet
ulæselige meden andre vises uændret. Dette er uden korrellation til om filen
er read-only eller ej.

Jeg bruger Dr. Solomon v4.5.0.541 med virus definition 4.0.4173

Per

PS: Din citat teknik. Husk kun at citere det som du direkte svarer på, så er
usenet nemmest at arbejde med.

Fra : Christian Vandsø

Dato : 01-08-02 14:00

On 1 Aug 2002 13:37:34 +0100, "Per" <lt_pilfeltFjerndette@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>mystiske består også i at kun nogle billedfiler i en mappe er blevet
>ulæselige meden andre vises uændret. Dette er uden korrellation til om filen

Prøv at smide et af de ulæselige billeder i dk.binaer (eller på en
webside og smid et link her i gruppen).

/Christian

--
sub BROOTHAL::TIESCALAR{ bless \my $child =>"BOFH"};$_='5O1v3v5y9)1b7u2q4x1i0e3u2"3S9n5w7s6&7o7h8k1l6k3u3/';s/(.)(.)/pack('C',ord($2)-$1)/eg; tr/A-Za-z/N-ZA-Mn-za-m/;chop and pop or shift and die or tie my $shoe=>qq 'BROOTHAL';tr/A-Za-z/N-ZA-Mn-za-m/;print;

Fra : Per

Dato : 02-08-02 00:01

"Christian Vandsø" <christian@fabel.invalid> wrote in message
> Prøv at smide et af de ulæselige billeder i dk.binaer (eller på en
> webside og smid et link her i gruppen).
>
> /Christian

Er gjort. Håber at du kan finde det:
Newsgroups: dk.binaer

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 01-08-02 13:21

"Per" <lt_pilfeltFjerndette@hotmail.com> wrote in message

> Kan nogen genkende problemet og evt. sige de magiske ord?
>
> Mvh
>
> Per Holm

Er der ikke noget med I LOVE YOU virussen roder med ens .jpg filer ?
Bare en tanke...

--
Magnus Pedersen

Fra : Martin Østerberg

Dato : 01-08-02 14:43

On 1 Aug 2002 13:10:42 +0100 skrev "Per"
<lt_pilfeltFjerndette@hotmail.com> .

>Kan nogen genkende problemet og evt. sige de magiske ord?

Virus...

Prøv at chekke om du har virus på din maskine. Der er virus der
'smadrer' billedfiler, og som du siger, dem der er 'pakket' ind i dit
mail program er ikke berørt. Har jeg ret, har jeg en ekstra lille
kedelig ting at sige...du kan ikke genoprette dine billeder, men du
har nu 2 valg...find din backup eller tag det som en mand...(hulk)

Martin

Fra : Edmund

Dato : 01-08-02 17:09

Per skrev:

> Hvorfor er en del af mine digitale fotos pludseligt blev ulæselige?

Hvis du med ulæselige mener grimme, så har du måske fået ændret din
skærmopløsning fra 32/24 bit til 16 bit
--
Mvh Edmund

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-08-02 17:24

Har du et opdateret antivirus program kørende. Et par viruser
ødelægger billeder.

Fra : pre

Dato : 01-08-02 18:38

Det kan være ændringer i *.jpeg formatet, men en sandsynlig "løsning" er
at installere det både gratis og formidable program IrfanView, som kan
hentes her
http://www.irfanview.com/
Husk at få alle PlugIns med, de er også gratis og gør det muligt at
kikke/håndtere et utal af formater.

© pre 2002

Fra : Anders Lund

Dato : 01-08-02 19:37

Per <lt_pilfeltFjerndette@hotmail.com> wrote:

> Hvorfor er en del af mine digitale fotos pludseligt blev ulæselige?

[cut]

> Kan nogen genkende problemet og evt. sige de magiske ord?

Jeg havde en gang en harddisk (1,2 GB Quantum eller Maxtor mener jeg), som
havde den uheldige egenskab, kan den ændrede nogle af mine filer. Det lod
sige vise ved at nogle af programmer som ikke fungerede, fejl i lyd, billed
og multimedia filer. Det mest tydelige eksempel var et Word dokument, som
var blevet ændret.

Jeg tvivler dog at det er det samme problem du har, da nutidens harddiske er
meget bedere end for 7-8 år siden (eller hvornår det nu var). Men en
mulighed er det dog.
Tror forresten at det var et varme problem med den harddisk.

--
Anders Lund - spam2002q3@andersonline.dk
OE-QuoteFix - http://jump.to/oe-quotefix

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 01-08-02 21:44

> [...]
> løbende opdateringer af Windows 2000.
>
> Kan nogen genkende problemet og evt. sige de magiske ord?

Umiddelbart synes jeg det lyder som om, at du har fået virus. Flere virus
varianter er bl.a. kendt for at destruere bl.a. jpg filer i stort antal.
Så jeg ville nok først og fremmest lige få scannet, inden alt er gået tabt.
Gå evt. ind på
www.avirus.dk
Der kan man hente 2 programme gratis. Jeg vil anbefale F-prot, som skal
pakkes ud på 2 disketter, hvorefter man booter på disk 1 og følger
anvisningerne (på dansk). Fordelen er, at når man booter på disketten, så
aktiverer man ikke den evt. virus, mens man scanner og sletter m.m.

Kurt

Fra : Per

Dato : 02-08-02 01:35

"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> wrote in message

> [...]
> varianter er bl.a. kendt for at destruere bl.a. jpg filer i stort antal.
> Så jeg ville nok først og fremmest lige få scannet, inden alt er gået

Tak for hintet. F-Prot kan desværre ikke håndtere NTFS partitioner og jeg
har ikke andet.

Mvh Per

Fra : dion

Dato : 01-08-02 23:44

Sidste år brugte jeg samme system som dig, dog med andre digitalkamera. Jeg har
engang oplevet noget lignende. Se hvad jeg skrev i min dagbog over mit computerliv:
"251001: jeg opdager at 8 jpgbilleder fra 99 (J's bryllup) er overskrevet med
javakode, 8K i hver. Jeg sletter helt."

Du kunne også åbne dine syge Jpg i notepad eller ultraedit for at se hvad de har i
maven.
Men for mit vedk. førte det ikke til nogen opklaring. jeg er langt fra nogen nørd.
Som råd kan jeg kun sige: skynd dig at save dem du endnu har adgang til i din
emailsamling.

Nu bruger jeg XP samt ACDsee4 og Fotocanvas istedet for MSfotoeditor. Nul problem
indtil videre.

Paul

getpaul-at-get2net.dk

--------------------
original message from lt_pilfeltFjerndette@hotmail.com

Fra : N/A

Dato : 02-08-02 10:24

Fra : N/A

Dato : 02-08-02 10:24

Fra : Per

Dato : 02-08-02 10:24

"----OR----" <ororbit@sonofon.dk> wrote in message

> Det er det 2. da også! Hvem er Padre Padrone?

Du har svaret i dk.binaer som kun er beregnet til at bringe filerne. Vi
fortsætter i dk.fritid.foto

Jeg kan kun se det første billede. Det andet vises kun som en firkant med et
rødt kryds i OE og forsøg på at åbne det, får Ms Photo Editor til at svare
"Can't determine type"

Hvad har du af system og programmer siden du kan se begge billeder? Når jeg
med Notepad sammenligner indholdet i synlige billede og de andre, ser jeg en
tydelig forskel, hvilket kunne type på at der enten er sket en overskrivning
med garbage indhold eller at det billedet er gemt med en særlig kodning som
pludselig ikke er forståelige mere?

Spørgsmålet om Padre Padrone forstår jeg ikke. Hvor har du det navn fra?

Mvh Per

Fra : ----OR----

Dato : 02-08-02 12:14

> [...]
> "Can't determine type"
>
> Hvad har du af system og programmer siden du kan se begge billeder?

Win XP Pro, ACDSee. 1. billede er som du siger et regulært billede, 2.
billede er en stor samling af thumbnails, helt nøjagtig 1142 stk.

Fra : Per

Dato : 02-08-02 15:31

> et

> Win XP Pro, ACDSee. 1. billede er som du siger et regulært billede, 2.
> billede er en stor samling af thumbnails, helt nøjagtig 1142 stk.

Tak skal du have. Det var da et svar der kan bruges til noget. Så er
spørgsmålet hvordan er jeg kommet så galt af sted?

Men du mener altså af jeg burde kunne åbne billede 2 med ACDSee og se på
disse tumbnails?
Jeg kigger på det når jeg kommer hjem fra ferie.

Med venlig hilsen

Per

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-02 08:32

> [...]
> disse tumbnails?
> Jeg kigger på det når jeg kommer hjem fra ferie.

Jeg har faktisk oplevet samme problem 1 gang med jpg filer som efter et pr
mdr ikke har kunnet åbnes af noget program (inkl. de programmer som er
foreslået i gruppen). Billederne er taget med et Canon G1 og bruger Xp-Pro
samt kortlæser. Nogle af billederne men ikke alle har været en tur i ACDSee.
Problemet blev aldrig løst og der har ikke været noget siden. En Google
søgning gav ingenting men det er på en måde "rart" at andre har haft samme
problem.
Venlig hilsen
Kurt

Fra : ----OR----

Dato : 03-08-02 19:15

> [...]
> søgning gav ingenting men det er på en måde "rart" at andre har haft samme

ACDSee har drillet mig een gang. Alle programmer blev sammankædet med
ACDSee, selv Explorer. En afinstallering af ACDSee hjalp intet, men
genindlæsning af XP måtte til for at løse problemet. Så fejlen kan nemt
hidrøre fra ACDSee. Fejlen opstod efter at have brugt en XP-inkompatibel
twaindriver.

Fra : max

Dato : 03-08-02 21:48

> [...]
> genindlæsning af XP måtte til for at løse problemet. Så fejlen kan nemt
> hidrøre fra ACDSee. Fejlen opstod efter at have brugt en XP-inkompatibel

acdsee driller mig hver dag - men som du beskriver det er det
vel twaindriveren der har drillet dig.. det burde være muligt at
fjerne "sammenkædningen" uden hverken at afinstallere eller
geninstallere, hvis man er kommet til at sætte acdsee til at åbne
alle medie filer... mht. ulæselige jpg filer, har det tit hjulpet at
omdøbe filerne.. hvorfor det er sådan ved jeg ikke..
mvh max

Fra : Ole Rosted

Dato : 03-08-02 22:13

On Sat, 3 Aug 2002 22:47:44 +0200, "max" <maxarte@hotmail.com> wrote:

> [...]
>fjerne "sammenkædningen" uden hverken at afinstallere eller
>geninstallere, hvis man er kommet til at sætte acdsee til at åbne

I min ACDsee sker det i Tools | File associations

vh. Ole Rosted

Fra : Mads Leth

Dato : 02-08-02 11:01

Hvordan ulæselige?
Kan du se filerne ligger på hard-disken?
Har de deres rigtige størrelse (i KB)?
Har du tjekket din Hard disk for fejl, inklusiv et surface scan?

Mads

Fra : Per

Dato : 02-08-02 15:25

"Mads Leth" <email@email.dk> wrote in message
> Hvordan ulæselige?
> Kan du se filerne ligger på hard-disken?
> Har de deres rigtige størrelse (i KB)?
> Har du tjekket din Hard disk for fejl, inklusiv et surface scan?

Med ulæselige mener jeg at de ikke kan åbnes således at man ser billeder af
folk på skiferie i Hintertux i uge 27.

Jeg kan godt se filerne på hardisken.

Jeg har ikke checket deres rigtige størrelser op mod originalerne for hver
gang man har et billede åbnet med en billedbehandler og gemmer den igen som
jpg med et eller andet sæt mere eller mindre defaultede settings, så får
filen jo en anden størrelse og jeg kan selvfølgelig ikke huske de
oprindelige størrelser af de billedfiler som er blevet ødelagte.

Jeg har ikke prøvet at checke harddisken men det gør jeg om en uge når jeg
kommer hjem fra ferie igen.

Jeg havde heldigvis de originale filer fra kameraet liggende på CF-kortene
endnu og de er nu brændt over på en CD. Så de render i hvert fald ingen
steder. Så er det bare hele arbejdet med omdøbe til filnavne med
optagelsestidspunkt i og opretning af farve og lys forhold på nogle af dem
som skal laves om. Men ud af ca 150 billeder er det kun en halv snes stykker
som det er gået galt for. Men jeg kunne jo bare have taget backup i tide....

Mvh Per

Fra : Peter Loumann

Dato : 02-08-02 16:09

> [...]

>jpg med et eller andet sæt mere eller mindre defaultede settings, så får

Hmm - kun hvis du gemmer dem igen, f.eks. efter redigering eller under
et andet navn. Så det er en dårlig idé! Billeder, der skal redigeres,
bør først gemmes i et tabsfrit format, f.eks. png. Omdøbe dem kan man
uden at åbne dem og og uden kvalitetstab i en filhåndterer, f.eks.
Stifinder.

Hvis du blot åbner dem i en viewer, ændrer de ikke størrelse og taber
ikke kvalitet.

--
hilsen pl
se mine fotos

Fra : pre

Dato : 02-08-02 18:29

Supplerende så burde jeg ha´set det med det samme, for det som efter al
sandsynlighed har gjort sig gældende er det faktum at JPEG (alle
udgaver) er et komprimeringsprogram, endda et af dem der betegnes som
"lossy", som komprimerer ved at smide data væk. Det værste er så, at
hver gang du henter en fil frem og derefter gemmer i samme format så
vil JPEG konstant forsøge at komprimere (og fjerne data) igen.
Udgangspunktet for en første komprimering er ofte 80%, og så kan du selv
regne ned.

Der er en god oversigt i Ms´s KB artikel: Q272399 (Guidelines for
selecting graphics...). En senere nyhed er at MS har akcepteret .PNG som
et integreret format i Office.