Lejebolig.Net
Fra : Henrik Kure

Dato : 01-08-02 10:32

Hej,

Som så mange andre boligsøgende i København, har jeg tilmeldt mig
Lejebolig.net og betalt 449,- for et års abonnement. Da jeg betalte, var det
en klar forudsætning, at jeg kunne få pengene tilbage når året var gået,
hvis IKKE jeg havde fundet en lejlighed - underforstået gennem
Lejebolig.net - sådan som de reklamerer med.

På tilmeldingssiden [1]er følgende information:

"(...) Der ydes ikke returret på ydelsen. (...) Du har mulighed for at
benytte vores garanti, og få dine penge retur, hvis du ikke finder en bolig
i løbet af dit medlemsskab."

Der står ikke noget med, at man i fb. med betaling vedkender sig at have
læst de nærmere betingelser. Havde der gjort det, havde jeg naturligvis som
jurastuderende kigget dem igennem. Faktisk skal man lede længe for at finde
de præcise betingelser - og det var kun ved et tilfælde, at jeg ca. en måned
efter betaling så betingelserne [2]. Heraf fremgår det bl.a.

"Finder du ikke en bolig, får du alle pengene tilbage. Garantien kan du
bruge efter et års medlemsskab af Lejebolig.Nets service, da vi betinger os
at have et år til at finde en bolig til dig. Du skal i så tilfælde indsende
et bevis på at du ikke er flyttet i mellemtiden. Kontakt os pr. email, og vi
vil fremsende en formular, du skal udfylde og sende til os. Finder du en
bolig inden et år ad anden vej, kan du ikke anvende garantien, da vi
betinger os at få et år til at finde en bolig til dig. Du skal endvidere
være aktivt søgende under dit medlemsskab, dvs. logge ind mindst en gang
hver 14. dag for at kunne gøre brug af garantien efter 1 år."

Er det ikke dét, man på godt dansk kalder bondefangeri? Da jeg boede i et
tidsbegrænset lejemål, oprettede jeg mig for at finde en ny bolig, og da
dette ikke lykkedes ved lejemålets udløb, måtte jeg flytte hjem til mine
forældre. Bang - så kan jeg altså ikke bruge garantien ifølge Lejebolig.Nets
betingelser.

Lejebolig.Nets lejligheder er så dyre, at man faktisk skal være
færdigudklækket advokat for at have en chance for at betale dem. Men man kan
ikke se priserne før man er tilmeldt, så det havde jeg i sagens natur ingen
mulighed for at vide.

Men kan de virkelig drive forretning på dén måde? Jeg mener - de kan da ikke
bare efterfølgende diske op med en række betingelser, uden at man har
vedkendt sig dem ved aftalens indgåelse? Året er ikke gået endnu, og jeg er
da også stadig aktiv boligsøgende på siden. Jeg mener dog stadig, at jeg har
ret til at få mine penge tilbage efter et år, hvis ikke jeg har fundet en
lejlighed gennem Lejebolig.Net - jeg troede det lidt var konceptet?

[1] Tilmeldingssiden:
http://www.lejebolig.net/opret.asp

[2] Betingelserne:
http://www.lejebolig.net/bet.asp

På forhånd tak for nogle konstruktive svar!

Med venlig hilsen
Henrik Kure

Fra : Morgan Jones

Dato : 01-08-02 11:46

> Er det ikke dét, man på godt dansk kalder >bondefangeri? Da jeg boede i et

Jo og du er bonden. Læs altid betingelserne.

/morgan :)

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 01-08-02 12:35

"Henrik Kure" <mail@henrikkure.dk> wrote in message
> [...]
indsende
> et bevis på at du ikke er flyttet i mellemtiden.

Netop denne formulering gør jo servicen helt uanvendelig for folk i
opsagt lejemål. De vil jo i sagens natur altid være flyttet om end det
nogle gange er til venner og bekendte eller forældre (eller på gaden).
Men derfor har de jo ikke fået en bolig.

Har du prøvet at snakke med firmaet?

Hilsen
Uffe