afløb i kloak
Fra : Lars Schmidt

Dato : 01-08-02 09:51

hej

Jeg er ved at opføre en garage. Ja, dvs. sammen med nogle murer. Fundamentet
er støbt, men inden vi trækker cement udover har jeg et spørgsmål omkring
kloak.

Jeg kan forstå, at hvis man laver en afløb inde i garagen, skal der være en
benzin- og olieudskiller koblet på - selvom afløbet kun er beregnet til at
tage smeltet sne fra bilen. Men er det meget omstændigt med sådan en
benzinudskiller. Jeg mener, hvor stor er den, og hvad er det præsist, og
hvad koster det???

Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Lars

Fra : Henrik Bonde

Dato : 01-08-02 11:30

On Thu, 1 Aug 2002 10:51:25 +0200, "Lars Schmidt"
<lars.schmidt@mailme.dk> wrote:

>Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Jeg tror ikke du skal ha' olieudskiller fra en garage til et par
biler, medmindre du planlægger en eller anden fast installation til
autoreperation (grav, lift, ect)

Der er krav om udskiller ved:
Tankanlæg
Større garageanlæg
Autoværksteder
Vaskehaller
Og andre steder der er åbenlys risiko for olie og benzinspild.

En olieudskiller er iøvrigt en klaringstank med et konstant
vædskeindhold.
Ind og udløb er ført under vandoverfladen så der dannes en vandfase,
hvor olie og benzin kan stige op, og tømmes med slamsuger.
Der er også en sump, hvor tungere dele kan lægge sig indtil tømning
En typisk størrelse er 1m i diameter og 2 - 3m dyb

(lidt ubehjælpelig skitse)
.............. .............terræn
ind___ | | ___ud
\| |/
|__|

Det er bedst at undgå udskilleren hvis det er muligt, da etableringen
af den ikke er den eneste udgift.
Alle udskillere skal meldes til kommunen, og mange kommuner forlanger
at ejeren er tilmeldt en tømningsordning, hos et slamsugerfirma der
kan håndtere farligt gods.

Mit bedste råd er, at henvende på din lokale teknisk forvaltning, da
reglerne om hvornår der forlanges udskiller, sikkert er forskellige
fra kommune til kommune.

Mvh
Henrik Bonde

Fra : Hobbyzonen

Dato : 04-08-02 06:36

Hej Lars

Det er ikke rigtigt at afløbet fra garagen skal passere en olieudskiller,
med mindre garragen er så stor at der kan parkeres mere end 20 biler.
Afløbet skal blot føres til spildevandskloaken. Endelig ikke til regnvand.
Du kan med fordel lade vandet passere en sandfangsbrønd.
En olieudskiller koster fra 15000kr og op efter.

mvh Finn

Lars Schmidt <lars.schmidt@mailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d48f68e$0$1705$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...