eZiText vs T9 Text Input
Fra : Lars

Dato : 01-08-02 06:48

Hej,

Er der nogen der kan fortælle mig hvad forskellen er på eZiText
(Ericsson R600) og T9 (Ericsson T200)?

Fra : Stoffer

Dato : 01-08-02 21:23

M.h.t. T200, ved du noget om hvornår den kommer og hvad den ca. kommer til
at koste.

Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 01-08-02 21:25

"Lars" <lars.nordentoft@dxd.ericsson.se> wrote in message
> Hej,
>
> Er der nogen der kan fortælle mig hvad forskellen er på eZiText
> (Ericsson R600) og T9 (Ericsson T200)?

eZiText er enten utviklet i Kina, eller med kinesiske tegn som bakgrunn.

Systemet foreslår ord hele veien, i den forstand at det forelår hele ord.
Dermed kan man velge ordet før det er ferdigskrevet. Mener å ha lest at
systemet også tar hensyn til hvor mye ordet er brukt, når det foreslår.

I T9 er det ikke sånn. I den norske T9-ordboken foreslås artikkelen "et" når
jeg vil ha pronomenet "du". Om jeg bruker ordet "du" oftere enn "et", endrer
ikke noe.

Alt i alt er kanskje T9 mer å foretrekke, men det går nok mye på hva man er
vent med.

Bladet "Mobil" har en sammenligning av 3 ulike ordbøker i sitt augustnummer.
Det gjelder den svenske utgaven. Mobil utgis også på dansk, uten at jeg vil
gå god for at samme artikkel også er med i den danske utgaven..

Mvh

Thorolv Valentinsen

Fra : Lars Kongsdal

Dato : 01-08-02 22:53

"Lars" <lars.nordentoft@dxd.ericsson.se> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der kan fortælle mig hvad forskellen er på eZiText
> (Ericsson R600) og T9 (Ericsson T200)?

Skillnaden jämfört med T9 är främst att Ezitext kan gissa ord redan innan
man skrivit klart alla bokstäver. Systemet rangordnar även orden som
föreslås så att ord som användaren använder ofta prioriteras. Därmed har
Ezitext som system mycket gemensamt med Motorolas konkurrerande system Itap.

- Många säger att Ezitext är sämre än T9, men det håller vi inte med om,
säger Per Alksten som är produktmarknadschef på Sony Ericsson.

Ezitext har länge levererat textigenkänningssystem till Ericssons telefoner
för den kinesiska marknaden berättar Sylvain Lejeune på Zi Corporation,
företaget bakom Ezitext.

Det kinesiska språket består av flera tusen tecken och ställer höga krav på
textinmatning i mobiltelefonen. I R600 kan Ezitext fullfölja ord innan de är
färdigskrivna och i kommande versioner kan programvaran även fullfölja hela
meningar, säger Sylvain Lejeune.

Det största problemet är att man inte kan mata in egna ord i ordlistan, som
man kan med T9. Dessutom verkar ordlistan vara gjord efter något
gammalsvenskt lexikon. Ordet "har" finns inte, till exempel. Däremot
"haver". Och det finns inga namn med överhuvudtaget. Att skriva ett SMS med
R600 blir med andra ord mycket ineffektivare, än om den hade haft T9.

Læst på www.mobil.se

L@rs