Kartoffelmos i ovn
Fra : Kitti Egevang

Dato : 31-07-02 23:52

Hejsa Gruppe

Jeg står og skal have gæster i weekenden.
Vi skal have forret, og bagefter sammen kogt ret med kartoffelmos.
Nu ville jeg jo gerne lave mosen i forvejen, kan jeg så sætte den i ovnen
mens vi spiser forret?
Eller bliver den så kedelig?
Please giv et råd )

Kitti.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-08-02 08:02

"Kitti Egevang" <kitti@sletdettemail4us.dk> writes:

> [...]
> Vi skal have forret, og bagefter sammen kogt ret med kartoffelmos.
> Nu ville jeg jo gerne lave mosen i forvejen, kan jeg så sætte den i ovnen

Du kan sagtens lave kartoffelmosen i forvejen og så bage den i ovnen,
mens I spiser forret. Personligt syntes jeg at det smager bedre end
"bare" kartoffelmos.

Nogle laver små kartoffelmostoppe, andre breder det bare ud i et fad
og andre igen kombinerer det med en bund af kartoffelmos, som de
dekorerer med små sprøjtede toppe.

Hvis det passer med den sammekogte ret, kan man også lige vende noget
revet ost i lige inden man fordeler det i fadet, det giver en god smag
og en flot overflade.

Nogle drysser også med hakkede mandler, men det kommer vel igen an på
hvad der er i den sammenkogte ret.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Henrik

Dato : 01-08-02 08:07

Næ, det kan sagtens gå....

Du kan jo endda lægge den som låg på gryderetten, og sætte det i
ovnen...Sheppards Pie...style.

Så er mosen let bagt/brunet på toppen, og gryderetten vam.

H.

Fra : Peter Westh

Dato : 01-08-02 10:15

> [...]

>Vi skal have forret, og bagefter sammen kogt ret med kartoffelmos.
>Nu ville jeg jo gerne lave mosen i forvejen, kan jeg så sætte den i ovnen

Det kan du sagtens. Smør fadet godt, og drys mosen med rasp eller en
blanding af ost og rasp, og kom nogle smørklatter på. Bag til den er
gylden. Går glimrende til gryderetter. Uhm.

/Peter

Fra : Rømer

Dato : 01-08-02 10:31

Du kan også røre et par æg i mosen - det gør skorpen sprød - og kan i lide
(og tåle) nødder så er en håndfuld hakkede hasselnødder heller ikke af
vejen.
Eller en smule stegte bacontern - bare som pynt!
Og kan man lide selleri, giver en halv knold, der koges sammen med
kartoflerne og moses med, en dejlig pikant smag.

Lidt revet muskatnød i mosen er også dejligt

Fra : Gerner

Dato : 01-08-02 12:58

On Thu, 1 Aug 2002 00:51:50 +0200, "Kitti Egevang" <kitti@sletdettemail4us.dk>
wrote:

> [...]
>Vi skal have forret, og bagefter sammen kogt ret med kartoffelmos.
>Nu ville jeg jo gerne lave mosen i forvejen, kan jeg så sætte den i ovnen

Jeg vil ikke fremstå som mester i madkultur, så jeg koger blot lidt vand og
hælder det i en skål med kartoffelmos pulver, rører lidt rundt og så er der
kartoffelmos på 5 min.

Man kan også få mospulver som der skal mælk og smør i, men så tager det for lang
tid.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Rømer

Dato : 01-08-02 13:58

> Jeg vil ikke fremstå som mester i madkultur,

Det er der bestemt heller ingen fare for!
Kartoffelmospulver?

Pulvermos har efter min mening adskillige fejl - tankesættet bag, smagen,
prisen...
Vi taler om en ret med ganske få ingredienser - en ret man næsten ikke kan
ødelægge - jo, bevares, med pulver - men ellers...

Det er jo næsten en synd!

Fra : Kitti Egevang

Dato : 01-08-02 21:50

Tusind tak til jer alle
Jeg tror jeg har lidt at vælge mellem nu......
Men jeg tror nu nok at jeg springer pulveret over

Kitti.

Fra : Esben

Dato : 02-08-02 18:22

"Kitti Egevang" <kitti@sletdettemail4us.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vi skal have forret, og bagefter sammen kogt ret med kartoffelmos.
> Nu ville jeg jo gerne lave mosen i forvejen, kan jeg så sætte den i

Det kan du sagtens - pisk evt. nogen æggehvider stive og vend dem i
mosen før den kommer i ovnen.

--
Esben

Fra : ram2

Dato : 07-08-02 08:24

"Kitti Egevang" skrev d. 31-07-02 23:52 dette indlæg :
> [...]
> Vi skal have forret, og bagefter sammen kogt ret med kartoffelmos.
> Nu ville jeg jo gerne lave mosen i forvejen, kan jeg så sætte den i

Du putter kartoffelmosen i et ildfast fad, som du lige har smurt lidt i
bunden og siderne. Ind i ovnen med den på 200 gr. i en ½ times tid. Den
bliver lækker gyldenbrun på overfladen, og bestemt ikke kedelig.
Hilsen
Ram2

http://www.kandu.dk/