Færdselslov ang. traktore
Fra : Kenneth N. Rasmussen

Dato : 31-07-02 22:22

Hejsa NG.

Håber at der er nogen her der kender færdselsloven, bare lidt bedre end jeg
gør

Jeg syntes at kunne huske at traktore der ikke er indregistreret må køre på
offentlig vej, hvis det er til og fra egen mark.

Hvis det er sandt, gælder det så også sådan at samme traktor må køre fra
egen gård, til foderstof og retur ???

Kenneth Rasmussen

Fra : Britta Larsen

Dato : 31-07-02 23:01

"Kenneth N. Rasmussen" <knr@hudii.dk> skrev:

> Hvis det er sandt, gælder det så også sådan at samme traktor må køre fra
> egen gård, til foderstof og retur ???

Så vidt jeg husker nej. Kan ikke lige huske det. mener kun det er det som du
selv skriver at man må.

Britta Larsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-08-02 00:20

"Kenneth N. Rasmussen" <knr@hudii.dk> skrev Wed, 31 Jul 2002 23:21:36
+0200

>Jeg syntes at kunne huske at traktore der ikke er indregistreret må køre på
>offentlig vej, hvis det er til og fra egen mark.

Ja. Men kun til og fra arbejde - ikke transport af varer.

>Hvis det er sandt, gælder det så også sådan at samme traktor må køre fra
>egen gård, til foderstof og retur ???

Nej.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-08-02 09:12

"Kenneth N. Rasmussen" wrote:

> [...]
> offentlig vej, hvis det er til og fra egen mark.
>
> Hvis det er sandt, gælder det så også sådan at samme traktor må køre fra

Der må transporteres egne produkter, til og fra produktionsstedet,
herunder leveres grise på slagteri, køres korn til og fra foderstof m.v.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Kenneth N. Rasmussen

Dato : 01-08-02 09:22

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message

> Der må transporteres egne produkter, til og fra produktionsstedet,
> herunder leveres grise på slagteri, køres korn til og fra foderstof m.v.

Det vil sige at hvis jeg får fikset noget lys, så skulle det være ok at jeg
tøffer til nærmeste foderstof for at købe ind ??
Ville jo gerne have haft en § eller noget at kunne presentere en betjent
for, hvis han skulle være af en anden mening

Kenneth Rasmussen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-08-02 09:50

"Kenneth N. Rasmussen" wrote:

> Ville jo gerne have haft en § eller noget at kunne presentere en betjent
> for, hvis han skulle være af en anden mening

Det vil han være

Men færdselsloven :

Godkendte traktorer

§ 75. En traktor, der tilhører ejeren eller brugeren af en landbrugs-, gartneri- eller skovbrugsejendom, kan endvidere uden registrering anvendes til følgende transporter,
når den er godkendt dertil:
1) transport af arbejdsredskaber mellem dele af en landbrugs-, gartneri- eller skovbrugsejendom, selv om traktoren ikke ved arbejdsredskabernes anvendelse benyttes som
træk- eller drivkraft, og
2) transport af produkter, der hidrører fra eller skal benyttes i en landbrugs-, gartneri- eller skovbrugsvirksomhed, til og fra en sådan ejendom og mellem dele af den.
Traktoren må dog ikke anvendes til samtidig transport af produkter fra flere virksomheder, medmindre disses ejere eller brugere alle er medejere af traktoren. Benzindrevne
traktorer må ikke anvendes ud over en afstand af 10 km fra den pågældende ejendom til transport til industriel brug af produkter, der hidrører fra virksomheden. Sådan
transport kan dog altid ske til nærmeste jernbanestation.

Stk. 2. For traktorer i sameje mellem ejere eller brugere af flere ejendomme kan godkendelse efter stk. 1 ikke meddeles, hvis samejet omfatter mere end 2 traktorer, eller
hvis en af ejerne eller brugerne foruden de traktorer, der er i sameje, ejer en eller flere andre traktorer.

Stk. 3. Justitsministeren fastsætter bestemmelser om godkendelse efter stk. 1.

Fra : Kenneth N. Rasmussen

Dato : 01-08-02 10:07

> Det vil han være
>
> Men færdselsloven :
>
> Godkendte traktorer

Tak
sådan noget jeg ledte efter.....men hvornår er en traktor godkendt ??

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-08-02 10:51

"Kenneth N. Rasmussen" wrote:

> sådan noget jeg ledte efter.....men hvornår er en traktor godkendt ??

Skulle fremgå af denne .

bekendtgørelse nr. 530, maj 1996 om indretning og udstyr for traktorer.

Men du må selv hente den på www.retsinfo.dk,
da den er helt overbelastet nu.

Fra : Kenneth N. Rasmussen

Dato : 01-08-02 11:22

> Skulle fremgå af denne .
>
> bekendtgørelse nr. 530, maj 1996 om indretning og udstyr for traktorer.
>
> Men du må selv hente den på www.retsinfo.dk,
> da den er helt overbelastet nu.

har læst den, der står ikke hvordan jeg får den godkendt ?? (prøver at ringe
til et motor kontor)

der var lidt jeg ikke forstod:
§ 29. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. oktober 1996, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. § 18, stk. 1, nr. 2, om bremser træder dog først i kraft:

a.. 1) den 1. oktober 1997, såfremt påhængsvognens/påhængsvognenes samlede
faktiske vægt er over 20.000 kg,
b.. 2) den 1. oktober 1999, såfremt påhængsvognens/påhængsvognenes samlede
faktiske vægt er over 8.000 kg og højst 20.000 kg, og
c.. 3) den 1. oktober 2001, såfremt påhængsvognens/påhængsvognenes samlede
faktiske vægt højst er 8.000 kg.
Betyder det at § 18 stk. 1, nr 2 ikke gælder hvis vognens vægt er under 8000
kg ???

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-08-02 11:29

"Kenneth N. Rasmussen" wrote:

> [...]
> faktiske vægt højst er 8.000 kg.
> Betyder det at § 18 stk. 1, nr 2 ikke gælder hvis vognens vægt er under 8000

Nu arbejder jeg til daglig med skat og driftsøkonomi, men dermed også
med at læse offentlige skrivelser.

Så det nævnte afsnit er svjh en beskrivelse af gennemførelsen af
nye skærpede krav til bremsers udformning.
Og idag gælder de for alle, uanset vægt.

Fra : Kenneth N. Rasmussen

Dato : 01-08-02 11:45

Jeg takker for den gode rådgivning, blev detsvære stoppet af kravet til
styrtbøjle, det har jeg ikke og de kræver en original (skulle være umulig at
skaffe, ifølge et traktor museum jeg kontaktede)

Men ellers var det rart at kunne fortælle den unge dame på motorkontoret
hvad der stod hvor

Kenneth Rasmussen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-08-02 13:08

"Kenneth N. Rasmussen" <knr@hudii.dk> skrev Thu, 1 Aug 2002 12:45:13
+0200

>Jeg takker for den gode rådgivning, blev detsvære stoppet af kravet til
>styrtbøjle, det har jeg ikke

I så fald må du faktisk ikke engang bruge den til markarbejde, men kun
lejlighedsvis til lettere transportopgaver på din egen mark.

>Men ellers var det rart at kunne fortælle den unge dame på motorkontoret
>hvad der stod hvor

Mon ikke nærmere i har snakket forbi hinanden mht. de tre muligheder:
indregistreret, godkendt og ikke-godkendt.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-08-02 13:08

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev Thu, 01 Aug 2002
10:11:38 +0200

>Der må transporteres egne produkter, til og fra produktionsstedet,
>herunder leveres grise på slagteri, køres korn til og fra foderstof m.v.

Forudsat den er godtkendt og forsynet med den særlige traktor
nummerplade.

--
mvh, A:\Feldborg