Svejsning på stel?
Fra : G-MC

Dato : 31-07-02 22:20

Hej NG

Er der nogen der kender reglerne for svejsning i stel?
Er det overhovedet tilladt?
Jeg har hørt rygter om at man godt må svejse gamle Harley stel så de kan
bære en evo motor, bare det er en certificeret svejser? Gælder det så også
gamle japanere?
Jeg håber at nogen kan svare mig, da jeg har vilde planer til vinter!!

MCH Jeppe

Fra : Henrik

Dato : 01-08-02 07:21

Hej Jeppe !

Jeg er nysgerig - hvad er det for et projekt du har gang i ?

mvh, Henrik

Fra : G-MC

Dato : 01-08-02 20:41

Det er en Yamaha TX750 stel, der har fået monteret en XS motor.. Og nu skal
skidtet grov choppes/sænkes osv..
Mch Jeppe (TX/XS 650 der vidst nok har fået et par svejsninger xtra

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 03-08-02 00:12

"G-MC" <g-mc@sletwanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der kender reglerne for svejsning i stel?

Jepper, tror jeg nok

> Er det overhovedet tilladt?

Nej tror jeg ikke...medmindre producenten har lavet en vejledning til
forstærkning af et potentielt svagtstel.
Men uden en officiel vejledning (som kan forevises ved syn) er det ikke
tilladt.
ydermere skal man sikkert også kunne påvise at det er lavet af en
autoriseret svejser (formoder jeg)

Dette er svaret jeg fik efter forespørgsel på en revne i min gamle
bagsvninger:

Generelt må der ikke svejses på hjulførende dele, og en bagsvinger på en
motorcykel er en hjulførende del.
Hvis motorcykelfabrikanten har en reparationsanvisning på din beskrevede
fejl kan den naturligvis bruges, blot det dokumenters ved synet, at
reparationen er udført i henhold til denne.

jeg fandt en del foreskrifter på nettet....her er de (tror jeg nok) du
må selv lige kigge efter om der er andre regler for selve stellet:
http://www.fstyr.dk/Fagomraader/krav/SBI.html

--
Jacob