Nu er han i gang igen den mand *suk*
Fra : Chingachgook

Dato : 31-07-02 21:47

Hvor går grænsen mellem at ville bruge sin ret til at demonstrere og at
fremprovokere optøjer?
Selvfølgelig tænker undertegnede på Moses Hansen. Han vil lave en
demonstration på Nørrebro (Kbh) med titlen "Nørrebro tilhører Jesus og er
ikke til salg" (*fnis*), se:
http://www1.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=62412

Manden er nærmest berygtet for at starte noget som (jeg fristes næsten til
at sige: "i følge planen") udvikler sig til nogle voldelige sammenstød....
Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvornår grænsen mellem det at
demonstrere og det at provokere til volf/sammenstød går?

På forhånd tak
--
//Chingachgook
Remove the "!" in my mail adr. to reply

Fra : Andy

Dato : 31-07-02 23:29

> Hvor går grænsen mellem at ville bruge sin ret til at demonstrere og at
> fremprovokere optøjer?

Interessant spørgsmål, idet du forudsætter at der er en grænse.

> Selvfølgelig tænker undertegnede på Moses Hansen. Han vil lave en
> demonstration på Nørrebro (Kbh) med titlen "Nørrebro tilhører Jesus og er
> [...]

Og! Der har været et hav af demonstrationer på nørrebro... Den pågældende er
kun interessant fordi man imødeser en kraftig reaktion fra herboende
religiøse mindretal.

> [...]
> Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvornår grænsen mellem det at
> demonstrere og det at provokere til volf/sammenstød går?

Det er som at sige at en kvinde som bliver voldtaget selv er skyld i det
fordi hun har bevæget sig ud på gaden ved højlys dag.

Hvis der bliver optøjer er det næppe hans skyld, men derimod diverse grupper
af politiske og religiøse mindretal som føler at udøvelse af en
grundlovssikret ret er i grundlæggende modsætning til deres religion eller
politiske holdninger.

Der er noget grundlæggende galt i et samfund når folk ikke tør sige deres
mening af angst for represalier... Under besættelsen var det tyskerne man
var bange for, men hvem er det man er bange for idag? Det kan ikke være
rigtigt at man skal være jaget vildt hvis man udøver sine grundlovssikrede
rettigheder.

Andy