Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad kostede det mon dengang?
Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 31-07-02 20:48

Jeg har lige været i den kedelige situation, at en lidt for langfingret gut
er rendt med noget af mig grej.

Okay, det var ikke det sidste nye, men det var da pebret nok den gang jeg
fik det.

Men ud over mit Olympus Camedia C-1400L som jeg fandt kviteringen på
(12.500,- i '97), så har jeg ikke været i stand til at hitte ud af hvad et
Canon EOS-700 kostede den gang i 90/91, eller et Sharp Viewcam VL-H400s fra
93/94, som i øvrigt var det første videokamere med en lille 3" farve LCD
skærm.

Det er ikke så meget at han er rendt med grejet, der er sgu mere de
billeder der røg med, der har gjort mig lidt depri.

Nå, men hvor kan man tænkes at hitte ud af hvad sådan noget kostede
dengang?

<thomas/>

Fra : Jacob Olsen

Dato : 31-07-02 21:10

pga forsikringen ?

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 31-07-02 21:21

"Jacob Olsen" <jeo@removemepost6.tele.dk> wrote in message
> pga forsikringen ?

Forsikringsdækning plejer vel at tage udgangspunkt i en genanskaffelsespris
for samme eller tilsvarende produkt på tabstidspunktet - dog med et vist
procentfradrag ved eksempelvis stjålne cykler for hvert år man har ejet
den - hvordan er det generelt med fotogrej (altså med forbehold for de
forskellige selskabers forskelligartede policer) ?

Mvh Kim

Fra : WE

Dato : 31-07-02 21:43

Har Thomas V. Nielsen bedt om en afhandling om, hvad du tror om forsikring?
Var det det, han spurgte om?

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 31-07-02 22:23

WE wrote:
> Har Thomas V. Nielsen bedt om en afhandling om, hvad du tror om forsikring?
> Var det det, han spurgte om?

Er der nogle der har bedt dig om en sur kommentar til et
iøvrigt ganske relevant svar... ?

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk
Photo-gallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Verakso

Dato : 31-07-02 21:37

"Jacob Olsen" <jeo@removemepost6.tele.dk> wrote in

> pga forsikringen ?

Mnjah, både og og nej.
De vil godt nok gerne vide hvad det kostede oprindeligt, men de vil også
gerne have genanskaffelses prisen.

Den sidste havde jeg nu ikke tænkt mig at give dem, for jeg har set Canon
EOS 700 til den latterlige pris af 800,- og Olympus var blevet tilbudt i
bytte hos en forhandler, han ville give 500,- for det.

Jeg mener at Sharp kameraet kostede om omegnen af 16.000,- den gang (Det
var jo også nyt og revolutionerende).

Så grunde til at jeg ikke vil skrive en genanskaffelses pris på, er, at så
vil jeg faktisk hellere have at de brugte tid på at skaffe mig de samme
modeller..

Men faktisk er jeg nu mere nysgerrig for, jeg kan synd og sige ikke huske
hvad jeg gav for det. Jeg mener at huske at dengang i 90/91 (Hvilket var
den periode hvor kameraet blev solgt) at det var ca omkring 5-5.500,-.
Det var faktisk dyrt nok, specielt taget i betragtning at modellen
floppede, men det rokker ikke ved det faktum, at det rent faktisk tog nogle
skide gode billeder.

<thomas/>

Fra : TP

Dato : 01-08-02 20:19

"Verakso" <verakso@wesayso.inc> skrev i en meddelelse
> [...]
tilbudt i
> bytte hos en forhandler, han ville give 500,- for det.

Nu behøver d jo ikke opgive den billigste pris - hvis du kan
dokumentere, at det kan fås dyrere er det vist helt ok! Kort sagt;
find den højeste pris du kan for udstyret, så undgår du måske, at
selskabet selv sætter sig ned og finder en billig pris

Mvh
Thomas

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 01-08-02 08:09

Thomas V. Nielsen wrote:
> Jeg har lige været i den kedelige situation, at en lidt for langfingret gut
> er rendt med noget af mig grej.

Mine forældre har for ikke så længe siden været udsat for det samme - og
konstateringen fra forsikringsselskabet var at digitalt udstyr har
stor afskrivning af værdi, hvorimod højkvalitet spejlrefleks har meget
lille... (de havde ikke video af nogen art).

Umiddelbart synes jeg du skal snakke med din lokale Merlin eller nogen i
den retning - om hvad de vil mene du skal have for noget _nyt_ udstyr
for at have noget der svarer til dit EOS-700 (mit _gæt_ er EOS 300), og
så fortælle forsikringen at du har spurgt for dig på den måde og fået
xxx som svar.

> [...]
> 93/94, som i øvrigt var det første videokamere med en lille 3" farve LCD

Jeg tror også at du i en velassorteret foto/video vil have en chance for
svar på de spørgsmål. På nettet har jeg fundet flg (Yen prisen i 90 må
være til at finde - og så skal vi lægge 20% oveni for at få danmarkspriser)
<www.canon.com/camera-museum/camera/ 1987-1991/data/1990_eos700_qd.html>

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - http://www.phonixfolk.dk

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 01-08-02 08:59

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote in

> [...]
> for at have noget der svarer til dit EOS-700 (mit _gæt_ er EOS 300), og
> så fortælle forsikringen at du har spurgt for dig på den måde og fået

Helt enig med denne kommentar. Få Merlin eller din fotohandler til at
skrive en lille note om hvad et tilsvarende nyt kamera ville koste i dag.

Ring evt. til Canon DK og Sharp DK og hør om de skulle ligge inde med de
vejledende priser fra dengang..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP