Nürburgring
Fra : Bente Seim

Dato : 31-07-02 20:33

Kan ikke rigtig finde ud af at svare på indlæggene...vil ikke rigtig
virke derfor et nyt indlæg sorry..
Jeg syntes også der skal noget mere offentlighed omkringen ringen,
havde jeg boet i Tyskland og haft flere ressourcer end det jeg har
lige nu, havde jeg nok også gået til pressen.
Jeg får ikke Jørund tilbage ved dette, men det kunne måske redde andre
og flytte fokus til den bane...
Bente Seim

Fra : Jørgen Winther

Dato : 31-07-02 21:01

"Bente Seim (slet 3FQKF)" <bente_seim@3FQKFhotmail.com> wrote in message
> [...]
> lige nu, havde jeg nok også gået til pressen.
> Jeg får ikke Jørund tilbage ved dette, men det kunne måske redde andre

Det var jo tragisk, hvad hændte med Jørund. Og, som jeg har forstået det,
også er hændt for mange andre på Nürburgring.

Som helt udenforstående i forhold til både Nürburgring og banerace generelt,
har jeg dog svært ved at forstå, hvordan det kan gå så galt, som det gjorde.
Så vidt jeg ved, bliver banerne tilrettelagt således, at man generelt kan
glide af dem uden større men, hvis man er så uheldig at miste balancen af én
eller anden grund. Således skulle denne sport egentligt ikke være væsentligt
farligere end så mange andre sportsgrene.

Så hvad er det egentligt ved Nürburgring, og vel specielt nordsløjfen (som
angiveligt skulle være værst) der gør den særligt farlig?

Hvis der er tale om noget helt konkret, som man kan gøre noget ved, så er
baneledelsen vel også interesseret i at gøre det? Eller det er måske ikke så
enkelt?

Jeg forstår fuldt og helt, hvordan du kan have det med sporten generelt -
især nu, hvor du har set den fra dens værste side. Mange af de, der dyrker
sporten, ved jo sikkert godt, at det kan gå galt. Det ved de fleste vel. Men
som i så mange andre af sportsgrene og andre aktiviteter, vi kan dedikere os
til, er der jo nok tale om en "kalkuleret risiko" - dvs., man indser næppe
på forhånd, hvor omfattende konsekvenserne kan blive, hvis det går galt. Men
man har en god fornemmelse af, at de må kunne gå galt i én eller anden grad.
Måske er der i denne sport nogle helt specielle risici, som man faktisk kan
gøre noget ved - og i så fald er det naturligvis meget vigtigt, at nogen ser
disse og også påpeger dem overfor de, der har mulighed for at gøre noget.
Dette kunne jo så i første omgang være pressen.

En anden vej kunne vel være, at nogle af de, der i det daglige bruger banen,
taler med de, der er ansvarlige for den - på den måde kan man ved en dialog
om de helt konkrete problemer sikkert finde en måde at løse dem på.

Men jeg tror, det er vigtigt først at gøre sig klart, hvad der helt konkret
er problemet med banen, før man kan løse det.

--
Jørgen

Fra : Jakob D

Dato : 31-07-02 21:28

"Jørgen Winther" <jwi@condia.dk> wrote in message Så vidt jeg ved, bliver
[...]

Ja, på rigtige racetracks kan man glide af, men i sandhed ikke på
Nürburgring.
Det eneste der vel der` gælder som en fordel er ensrettet trafik. Men så er
alle plus-faktorende i sikkerheds-mæssig forstand opbrugt.

Mvh jakob

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-07-02 23:19

"Jakob D" <dsl37505@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> alle plus-faktorende i sikkerheds-mæssig forstand opbrugt.

Precis!
Nurburgring er IKKE en racerbane. Det var den engang, men den har altid
været meget, meget farlig, og derfor blev den droppet som bane. Sydsløjfen
er nu en racerbane med afkørselsmuligheder og andre
sikkerhedsforanstaltninger.

Problemet med Ringen er at den er for lang til at man bare lige kan rette de
sikkerhedsmæssige fejl - det ville koste en nationaløkonomi. Den ligger også
i et område som ikke muliggør en rimelig afstand til autoværnene. Der er
sikkert meget andet galt også, men nu hvor den ikke længere bruges til race,
er der jo _slet_ ikke nogen der vil skyde penge i en opdatering af
sikkerhedsforholdene.

At den stadig er åben, tror jeg hænger sammen med at den er et af de sidste
steder hvor motorenthusiaster relativt frit kan teste deres køretøjer og
færdigheder, bl.a. bruger flere bilfabrikker den også til prøvekørsler af
nye modeller og prototyper. Og så selvfølgelig at der IKKE er offentlighed
om hvor farlig Ringen i virkeligheden er, og hvor mange ofre den kræver.

Rittig

Fra : Hans Paulin

Dato : 31-07-02 23:31

>Og så selvfølgelig at der IKKE er offentlighed
> om hvor farlig Ringen i virkeligheden er, og hvor mange ofre den
kræver.

....det er ikke mange dage siden, der var en udsendelse i tysk tv, hvor
man fik et indblik i, hvor farligt det kunne være...

....frit citeret efter hukommelsen tror jeg, at der var en ulykke hver
dag...
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Fra : Jørgen Winther

Dato : 31-07-02 23:40

"Hans Paulin" <niluap@tiscali.danmark> wrote in message
> [...]
> man fik et indblik i, hvor farligt det kunne være...
>
> ...frit citeret efter hukommelsen tror jeg, at der var en ulykke hver

Det virker nu unægteligt, som om i hvert fald nogle er klar over, at banen
er farlig - og mon ikke de vante brugere af banen skulle have opdaget det
samme?

Hvorfor holder folk sig så ikke bare væk?

Eller er dette et spørgsmål på linie med "hvorvor ryger folk", eller
"hvorfor stopper de ikke bare med at drikke"???

--
Jørgen

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 01-08-02 00:00

> [...]
det
> samme?
>
> Hvorfor holder folk sig så ikke bare væk?

...jeg tror det er 'Det sker ikke for mig, jeg kører godt'-syndromet...

Kenneth S

Fra : Jakob D

Dato : 31-07-02 23:58

> [...]
>
> Eller er dette et spørgsmål på linie med "hvorvor ryger folk", eller
> "hvorfor stopper de ikke bare med at drikke"???

Der ER jo bare spændings-faktorer som er svært at differencere, folk
imellem....!

Det må dog være mest svært for Bente Seim, i denne tid at opleve nogle af
DFM`s indslag, hvor "vi" nærmest giver udtryk for dødsforagt og tro på
overmenneskelighed, når spørgsmålet drejer sig om egne kvalifikationer til
kørsel på Nûrburgring.

Mvh Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-02 00:24

Hej Jørgen.

>Hvorfor holder folk sig så ikke bare væk?

Det er der jo selvfølgelig noget logik i.
Men, hvis nan nu gerne vil prøve kræfter med lidt mere end det der er
tilladt i DK, så er Ringen en af mulighederne.
Hvis vi havde mulighederne indenlands, var der sikkert ingen der ville
benytte Ringen.

PS: Jeg ryger, drikker, leger med piger, kører MC og bil, trækker
vejret - i det hele taget - lever.
Og en af tingene vil, en dag, tage livet af mig

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Steen Schmidt

Dato : 01-08-02 00:07

> [...]
> man fik et indblik i, hvor farligt det kunne være...
>
> ...frit citeret efter hukommelsen tror jeg, at der var en ulykke hver

Ét uheld per dag? Uden selv at have været der, så fortæller dem jeg kender
der kører dernede regelmæssigt, om typisk 5-10 gange dagligt, hvor
fejebaldet har været ude og hente et køretøj. På gode dage er de ikke ude,
og andre måske en eller to gange - jeg fornemmer dog absolut ikke det er
reglen. Hertil kommer så alle dem der selv kan humpe tilbage - enten fordi
de eksempelvis blot er punkterede, eller som Jørund (R.I.P :´-/ ) der kom
til skade med sin fod qua den gule Porsche. Hvor mange gange ambulancen er
ude, er jeg ikke klar over - nok ikke helt så ofte som fejebladet - måske
halvdelen af gangene? Ringen er typisk lukket helt for kørsel i en kortere
periode, måske 4-6 gange ugentligt - dette sker ved større
"uregelmæssigheder".

Hvis der "kun" var ét uheld per dag, så ville ca. halvdelen af uheldene
resultere i afhentning med helikopter (2-3 intensivafhentninger per uge) -
det lyder ikke sandsynligt?

Jeg skal ikke derned at køre - den er for sort i mine øjne

Mvh
Steen

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-08-02 08:59

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Ét uheld per dag? Uden selv at have været der, så fortæller dem jeg
kender
> der kører dernede regelmæssigt, om typisk 5-10 gange dagligt, hvor
> fejebaldet har været ude og hente et køretøj.

....det jeg mente med uheld i den her forbindelse, var ikke blikskader
eller "lettere" kvæstelser, men uheld med alvorlig personskade...
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Fra : Mads Lund

Dato : 01-08-02 07:25

> [...]
> om hvor farlig Ringen i virkeligheden er, og hvor mange ofre den kræver.

Man kan jo også anlægge en anden synsvinkel. Ringen er den eneste "åbne"
ræserbane i midt europa jeg kender. Og det ses jo tydeligt hvor stor
publikum der er til denne mulighed. Alternativet til at have muliggøre denne
aktivitet vil være at lukke ringen. Og resultatet vil være, at nogle vil
fortsætte med at køre ræs, men under organiserede forhold på mere sikre
baner, og det vil som sådan være ganske fint.
Men jeg er altså bange for at der vil være en gruppe tilbage, som ikke synes
de har råd til "rigtig" motorsport, og med ringen lukket så er der jo kun de
offentlige veje tilbage. Og mon så ikke ringen så klart er at foretrække.

Og dødsforagt eller ej, så er der den hage ved motorsport at der er så
umådelig sjovt, at mange ikke kan holde sig fra det. Selvom de kender
risikoen. Tag nu min sidevogns makker, han har en skadesliste på størrelse
med en telefonbog. Og han har prøvet at stoppe, og erstatte motorsport med
andre aktiviteter. Men han har fortalt mig at det er umuligt for ham.
Spændingen og andrealinen mangler ganske simpelt. Istedet er løsningen måske
at finde en diciplin hvor risikoen er reduceret (f.eks dicipliner hvor
hastigheden er begrænset).

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Peder

Dato : 01-08-02 08:11

On Thu, 1 Aug 2002 08:25:09 +0200, "Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk>
wrote:

>Man kan jo også anlægge en anden synsvinkel. Ringen er den eneste "åbne"
>ræserbane i midt europa jeg kender.
Der *er* andre "åbne" baner. Anfhængig af, hvordan man definerer åben.
Nordsløjfen kan man stort set køre på hver dag, når den altså ikke er
lukket pga. uheld, men min påstand er, at du i Tyskland og Frankrig
til sammen kan finde en bane, der åben på en vilkårlig dag, du måtte
ønske at køre. Pau Arnos i Frankrig er f.eks. åben, hvis der ikke lige
er officielle træninger og en hel dag koster i omegnen af 700-800,-
uden licens og ca. det halve, hvis du har licens.
Ledenon, som jeg besøgte i sommer havde flere åbne weekender, hvor
gadecykler og banecykler frit kunne træne - under behørig opsyn
forstås.

Og lad os lige få pointeret at der er to baner ved Nürburgring:
Nordsløjfen, som er 22 km vej med betonautoværn og GP-banen, der er en
- - - GP bane og i orden.

> [...]
>offentlige veje tilbage. Og mon så ikke ringen så klart er at foretrække.
- snippet en del

Jeg har været derned (Sammen med Jörund) og køre 1 gang, hvorefter jeg
besluttede med mig selv, at jeg ikke turde igen (selvom vi var der
igen siden). Det er muligt at andre husker at det er en landevej med
biler og andet habengut, men *jeg* havde meget svært ved at "køre
efter forholdene", da ensrettet vej uden fartrænser med mange sving i
min ordbog oversættes til "bane". Det er bare ikke tilfældet her.

Den eneste fordel ved Nordsløjfen frem for offentlig vej, er at folk
kommer (forhåbentlig) vel vidende om risikoen og hurtige køretøjer.
Det er trods alt ikke forventeligt på offentlig vej.

>Og dødsforagt eller ej, så er der den hage ved motorsport at der er så
>umådelig sjovt, at mange ikke kan holde sig fra det. Selvom de kender
>risikoen.

100% enig!

--
Peder - m/Suzi
"Inside every old person is a young person wondering what happened"

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-08-02 13:08

"Peder" <eskildsen@FJERNDETTEemail.dk> skrev i en meddelelse

> Der *er* andre "åbne" baner. Anfhængig af, hvordan man definerer åben.

Det er der nemlig! Jeg tror bare Ringen er så populær fordi:
- Den er åben hver dag, og kræver derfor ingen planlægning
- Alle kender til dens "åbenhed"

Hvis man også skiltede med tabstallene på _alle_ baner, så tror jeg faktisk
ikke der ville være ret besøgt på Ringen mere. Jeg mener, Knutstorp har da
vist under 1 dødsfald om året.

> [...]
> efter forholdene", da ensrettet vej uden fartrænser med mange sving i
> min ordbog oversættes til "bane". Det er bare ikke tilfældet her.

Det problem ville jeg klart også have. Og mon ikke de fleste sunde
motorcyklister ville det? Er det ikke netop fraværet af modkørende der gør
at man føler sig fri til at give lidt mere gas?

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-08-02 13:03

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> skrev i en meddelelse

> Tag nu min sidevogns makker, han har en skadesliste på størrelse
> med en telefonbog. Og han har prøvet at stoppe, og erstatte motorsport med
> andre aktiviteter. Men han har fortalt mig at det er umuligt for ham.

Jeg kender jo din sidevognsmakker ret godt, og ja, hans skadesliste er så
omfattende at man tror det er løgn... Men det er det ikke.
Han har nu kone, hus og to små børn. Konen har taget det pænt i mange år,
men selvom han har "kørt med større sikkerhedsmargen" siden de fik børn, har
det jo ikke holdt ham fra hverken længere sygemeldinger eller
intensivafdelingen.

> Spændingen og andrealinen mangler ganske simpelt. Istedet er løsningen
måske
> at finde en diciplin hvor risikoen er reduceret (f.eks dicipliner hvor
> hastigheden er begrænset).

HVIS din makker nu havde været RR-interesseret, så havde han nok været død
nu. Nu er han motocross/off-road interesseret, så han lever endnu, men han
kommer nu tit slemt til skade. Konen bad ham stoppe, for det med bare at
"køre sikkert" det virkede altså ikke. Men han KAN ikke stoppe. Så lad os
håbe at sidevognsspeedway giver færre og mindre skader, der er ihvertfald
ikke så mange hop.

Rittig

Fra : Morten Dahl \(FJERN ~

Dato : 01-08-02 09:02

> [...]

race,
> er der jo _slet_ ikke nogen der vil skyde penge i en opdatering af

Her tror jeg du rammer helt plet. Men der er jo også en helt anden
indgangsvinkel til løsning af problemerne.

Få undersøgt hvad de hyppigste årsager til uheld er. For skete der ikke
uheld ville de manglende afkørselsmuligheder betyde mindre (ved godt det er
utopi, men vi snakker også kun nedbringelse af uheldne)

At der ikke bliver kørt efter forholdne = nok ikke rigtigt noget at gøre
ved, du var selv inde på det med "hjerne i ræs mode"

Som i tilfældet med Jørund (den mest tragiske af faktorene) at en anden har
spildt olie/vragdele på banen. = den løsning er rimelig let, nu har tyskland
jo et rimeligt velfungerende TUV system. Og enhver der vil ind på
Nordsløjfen skal igennem en "teknisk kontrol" forinden. Dette ville
forebygge "gammel ascona spilder 1½L olie i sving"

Og sker ulykkerne, hvilket de jo uungåeligt vil, så skal der død-pine lukkes
til der er ryddet forsvarligt op.

Desuden mener jeg det er fuldstændigt latterligt at turistbusser kan få lov
at køre derinde, man er sku på grænsen til pervers hvis man får et kick ud
af at tumle en bus rundt på en bane, og som passager ville jeg nok frabede
mig den oplevelse.

Disse foranstaltninger vil koste ekstra penge, og der er kun 1 gruppe til at
betale dette, brugerne, men jeg ser ikke rigtig økonomien som det springende
punkt i dette regnestykke, folk der vil køre der kommer jo fra hele verden
(ok EU så) for at tilbringe en week-end der. Og desuden kunne det nok sammen
med "teknisk kontrol" sortere ud i mange af de "knap så entusiastiske, men
fandenivoldske" gæster.

Jeg påstår ikke at have løsningen, men er overbevidst om at det ville kunne
nedbringe antallet af uheld, specielt den type uheld som blev Jørund´s
skæbne.

> [...]
> om hvor farlig Ringen i virkeligheden er, og hvor mange ofre den kræver.

Helt enig på disse punkter. Men de folk der vælger Ringen fremfor en
TrackDay gør det nok også nærmere af den grund at de ikke skal melde sig til
en bestemt dato, men at de kan få det til at passe ind i fammilie krav, samt
det faktum at den er så udfordrende. En teknisk kontrol, og samme krav som
til en trackday ville ikke skræmme disse mennesker væk. Ej heller den højere
pris, en Trackday koster jo også 1500-2000kr. Og de der ville se det som en
forhindring har alligevel intet at gøre der i mine øjne, højhastighed´s
kørsel på grænserne er en seriøs forestilling og kræver en seriøs
indstilling.

Og mht. ulykkes statistikker, så er jeg klar tilhænger af at de skal
oplyses. Specielt på selve banen, gerne med store skilte UDE på ringen, så
folk får inputtet mens de ræser. Dette kunne måske få folk til at tænke en
ekstra gang.

Nå men brainstorm nok for mig idag. Jeg har PT ingen cykel så det er ikke
aktuelt for mig ligenu, og når den bliver samlet har jeg været uden MC i
1år. Så bare en lang aftentur i sommervarmen vil være nok til at fylde mit
simple sind med glæde. od dog, den gode Lund har jo lovet jeg snart må
komme med ud til SeniorLund og prøve noget græsræs med jer andre....

-
Morten Dahl
GSXR600 fragmenteret - GSF600 - man lærer sku at holde af den

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-08-02 12:37

"Morten Dahl (FJERN I MAIL)" <news@FJERNmekasign.dk> skrev i en meddelelse

> og dog, den gode Lund har jo lovet jeg snart må
> komme med ud til SeniorLund og prøve noget græsræs med jer andre....

Glæd dig!
Der kan man ihvertfald give seriøst gas uden at være i livsfare.

Rittig

Fra : Mads Lund

Dato : 02-08-02 10:27

> Glæd dig!
> Der kan man ihvertfald give seriøst gas uden at være i livsfare.

Jeg tror faktisk jeg er kommet til den konmlution, at det handler om at
sætte hastigheden ned. Hvilket jo unægteligt modstrider lidt med formålet
med at køre ræs.

Men det kan faktisk lade sig gøre. Og mod forventning bliver det faktisk
ikke mindre sjovt, nok nærmest tvært imod.

Den seneste dille med sidevogns speedway addere helt nye perpektiver til det
at køre ræs. Og en af de ganske gode er at der er temmelig stor margen i
ræset, fordi man mister tempoet i sin kørsel før man mister herredømmet over
køretøjet. Når bæstet presses over friktionsgrænsen så glider man af sin
planlagte linie, og så må man lukke af for gassen for at komme ind i linien
igen. Så isteden for at balancere på grænsen mellem fart og styrt balancerer
man på grænsen af at friktionen giver fart eller man glider ud i svinget. Og
det er temmelig vigtig rent sikkerhedsmæssigt.
Der er dog nogle mere belastende sider også, for hvis nu baljen vælter.
Hvilket unægteligt sker en gang imellem. Så er det svært at komme væk fra
den. Desuden er der jo en "mur" rundt om banerne, og mister man totalt
retningen kan man komme slemt tilskade ved at køre ind i den.
Men summa sumarum tror jeg det er en af de sikreste former for mc sport.

Mads Lund
GS500 - 3 wheel style

Fra : Mads Stetter

Dato : 02-08-02 14:04

> Mads Lund
> GS500 - 3 wheel style

Ser vi ikk snart nogle billeder af vidunderet?

--
Mvh Mads Stetter
DT125R

Fra : Mads Lund

Dato : 05-08-02 07:25

Søren Lindholt tog et par stykker igår, så det kan jo være de snart er at
finde på tosse siden

Mads Lund
WR200x2