Incasso eller chikane, hjælp søges!
Fra : Annette Skovbon

Dato : 31-07-02 18:55

Hej gruppe,
I har før hjulpet mig og nu står jeg her med hatten i hånden igen.
Forhistorie:
I 2000 har jeg haft et udestående med Yves Rocher, jeg fik et produkt jeg
ikke havde bedt om, returnerede skidtet og fik derefter en regning jeg
nægtede at betale. Sagen sendte de derefter til incasso, mener jeg. Jeg er
også temmelig sikker på, at det _er_ blevet betalt og var ude af verden.
Jeg har hele dagen ledt gamle skuffer igennem for at finde dokumenter,
men kan end ikke finde et hvor IncassoCentrum's navn er nævnt på.

I dag modtager jeg følgende brev.

"[mit navn]                              Dato:29.juli 2002
                                 Journalnr:xxxxxxxx

Deres gæld til Yves Rocher Faktura nr. XXXXXX af den 20-06-2000.

De er tidligere fra IncassoCentrum blevet tilskrevet omkring Deres gæld
til Yves Rocher hvilken endnu ikke er betalt hvorfor kreditor har anmodet
Dansk Konsulent Gruppe ApS om bistand angående Deres manglende betaling.

Fakturebeløbet incl. rykkergebyrer, renter samt evt. omkostninger til en
adresseoplysning udgør i alt kr. 913.12 hvortil skal lægges et
takstmæssigt inkassogebyr på kr. 120.00.

Gældsposten udgør således i alt 1033.12.

IncassoCentrum har således anmodet os om at opsøge Dem på Deres adresse
med henblik på kontant afregning af gældsposten. Dette vil i så fald ske
i henhold til lov om incassovirksomhed nr.319 af 14. maj 1997, §12.
Træffes De ikke, er det desuden vor opgave at konstantere eksistensen af
udlægsegnede aktiver, som let ville kunne omsættes ved en tvangsauktion i
forbindelse med en evt. fogedsag. Gebyret for dette besøg vil udgøre min.
kt. 50.00

Den letteste måde for alle parter vil dog være at De inden 10 dage fra
dette brevs datering indbetaler det skyldige beløb. Betalingen kan ske i
form af banknoteret check fremsendt til Dansk Konsulent Gruppe ApS eller
til girokonto nr. 1-685-7556 på vedlagte girokort. Har De ikke mulighed
for at betale hele beløbet på een gang, bedes De kontakte os for
etablering af en kortvarig afdragsordning.

Skulle De have spørgsmål til denne sag kan vi dagligt træffes på tlf.
70206661 mellem kl.10.00 og 16.00.

Med venlig hilsen
Dansk Konsulent Gruppe ApS

Carl Erik Petersen"

De har flg. webside:
www.danskkonsulentgruppe.dk

For det første så er jeg i forvejen 'fredet' hos fogden pt. pga. svær
sygdom, som førte til en indkomst fra 13000 kr. udbetalt, til 5000 kr.
udbetalt/mdr. for det andet så har jeg ikke så mange penge til det firma,
og vil bestemt ikke betale dem en krone, hvis det de påstår ovs. ikke er
rigtigt.
Kan jeg bede dem om fyldestgørende dokumentation for at jeg skylder de
penge, eller hvordan?
Derudover undrer jeg mig meget over at de må komme og banke på ens dør og
alt det andet de truer med?
Har i nogen viden om det overhovdet er lovligt at gøre sådan? Jeg troede
kun det var evt. stævningsmand eller foged som måtte gøre sådan.
Jeg er _så_ sikker på at det er betalt.
Hvad er jeres mening omkring lovligheden af deres brev?
Hvad bør jeg gøre nu?

Vh. Annette, som inderligt håber på hjælp.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 31-07-02 19:33

On Wed, 31 Jul 2002 19:54:42 +0200, Annette Skovbon
<barbara_jordfed@chicks.dk> wrote:

>Jeg er
>også temmelig sikker på, at det _er_ blevet betalt og var ude af verden.

Medmindre du betalte kontant må du have (eller kunne skaffe)
dokumentation for betalingen - det vil være det bedste du kan gøre.

>For det første så er jeg i forvejen 'fredet' hos fogden pt. pga. svær
>sygdom,

Fogedretten "freder" ikke nogen, medmindre der er afgivet
insolvenserklæring - så kan andre fogedsager ikke gennemføres i en
periode på 6 måneder fra insolvenserklæringen.

>Kan jeg bede dem om fyldestgørende dokumentation for at jeg skylder de
>penge, eller hvordan?

Jo - men jf. dit indlæg har du allerede betalt, og det er dit problem
at bevise den tidligere betaling.

>Derudover undrer jeg mig meget over at de må komme og banke på ens dør og
>alt det andet de truer med?
>Har i nogen viden om det overhovdet er lovligt at gøre sådan?

Det er det - men du har ikke pligt til at lukke inkassofirmaet ind.

Inkassolovens § 12:

"Der må ikke uden skyldnerens forudgående anmodning herom rettes
personlig henvendelse til skyldneren på steder, hvortil der ikke er
almindelig adgang, medmindre et skriftligt varsel forinden er kommet
frem til skyldneren. I varselsskrivelsen skal tydeligt være angivet
stedet og det omtrentlige tidspunkt på dagen, hvor henvendelsen vil
finde sted, samt autorisationsindehaverens telefonnummer og adresse.
Varselsskrivelsen må ikke afsendes, før den i § 10, stk. 3, nævnte
frist er udløbet. Har den varslede henvendelse fundet sted, uden at
skyldneren er blevet truffet, må personlige henvendelser herefter
foretages uden yderligere varsler, såfremt dette er anført tydeligt i
varselsskrivelsen.
Stk. 2. Personlig henvendelse til skyldneren uden forudgående
anmodning herom, jf. stk 1, må kun ske på hverdage herunder lørdage,
bortset fra juleaftensdag, nytårsaftensdag og grundlovsdag og må kun
ske i tidsrummet mellem kl 8.00 og kl 21.00, lørdage dog kun i
tidsrummet mellem kl 8.00 og kl. 16.00.
Stk. 3. Er skyldneren en fysisk person, må personlig henvendelse til
skyldneren uden forudgående anmodning herom, jf. stk 1, kun ske på
skyldnerens bopæl. Driver den pågældende skyldner egen
erhvervsvirksomhed, kan sådan henvendelse dog tillige ske på
virksomhedens adresse.
Stk. 4. Den, der foretager personlig henvendelse til skyldneren, skal
over for skyldneren straks legitimere sig ved et legitimationskort,
som udstedes af justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger
dertil.
Stk. 5. For udstedelse af legitimationskort betales 300 kr."

>Jeg troede
>kun det var evt. stævningsmand eller foged som måtte gøre sådan.

Fogedretten kan - i modsætning til stævningsmænd og
inkassomedarbejdere - tiltvinge sig adgang til adressen.

>Jeg er _så_ sikker på at det er betalt.

Det må du så kunne bevise. Kan du ikke det må du desværre nok betragte
de ca. 1.000 kr. som dyre lærepenge.

Sørg altid - gentager altid - for at have (og gemme) dokumentation for
vigtige betalinger!

>Hvad er jeres mening omkring lovligheden af deres brev?

Det er en klar fejl, at tidspunktet for henvendelsen ikke er angivet,
hvilket kræves efter §12, stk. 1.

Bortset derfra ser det lovligt (omend temmelig groft og nedladende)
ud.

>Hvad bør jeg gøre nu?

Sende inkassofirmaet dokumentation for betalingen.

--
Jakob Paikin

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-08-02 23:03

Jakob Paikin wrote:

> Det er det - men du har ikke pligt til at lukke inkassofirmaet ind.

- og det gælder vel for inkasso-firmaet såvel som for alle andre, at de skal
forlade privat område, hvis de bliver anmodet om det?
Hvis man på forhånd fortæller firmaet, at de er uønskede på adressen, må de
så overhovedet møde op?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Hawke aka. Jesper

Dato : 01-08-02 18:45

Annette Skovbon.... hmmm... det navn siger mig et eller andet - men da jeg
får en fejlmeddelelse via din mailadresse, må jeg jo sende dig en besked
her... (Undskyld til resten af gruppen, men jeg har ikke set Annette de
sidste 4-5 år, sååå... jeg håber I bærer over )

tager jeg helt fejl, hvis jeg siger, at du bor i det østlige Jylland... og
at vi kender hinanden..? Hvordan står det til din lille bandit?

Du kan finde mig på hawke@get2net.dk - så smid en hilsen hvis du har lyst

Mange hilsner

Jesper (af din mor aldrig kaldt andet end "prop".... så må du selv gætte,
hvem jeg er...)

Et hint? Jeg arbejder på en avis....