Nürburgringen
Fra : Bente Seim

Dato : 31-07-02 17:49

Hej alle.
Når jeg sidder og læser alle de indlæg om ringen bliver jeg lidt
bange. Ringen er en livsfaglig bane og sikkerheden ikke god. Trods
Jørund var en dygtig og erfaren kører, blev banen også hans død pga.
oliespild på vejen. Han kendte hvert eneste sving, og alligevel blev
det hans død.
Derfor skal alle være forsigtige, hvis det stod til mig blev
sikkerheden bedre så ikke andre havner i min situation. Det var mig
der sad med Jørund i hånden til det sidste - og han sagde altid at der
ikke ville sket noget. Men er uheldet ude er der ikke noget at gøre.
Pas på alle derude...
Hilsen Bente Seim Jørunds hustru

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-07-02 20:18

"Bente Seim (slet Q5XJ9)" <bente_seim@Q5XJ9hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3d4814f5$0$17779$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Når jeg sidder og læser alle de indlæg om ringen bliver jeg lidt
> bange.

Det forstår jeg godt. Det er skræmmende at tænke på at Jørund med sikkerhed
ikke bliver den sidste der dør der.

> Derfor skal alle være forsigtige, hvis det stod til mig blev
> sikkerheden bedre så ikke andre havner i min situation.

Problemet med Ringen er vel bare at det ikke er praktisk muligt at øge
sikkerheden til et rimeligt niveau? Det er jo forsøgt gennem mange, mange
ændringer over de sidste 20-30 år, og folk dør stadig i alt for stort tal.

> han sagde altid at der
> ikke ville sket noget. Men er uheldet ude er der ikke noget at gøre.

Jeg tror vi alle sammen tager nogle risici med jævne mellemrum - og vi som
motorcyklister tager måske flere end gennemsnittet. Det er okay; man kan
leve så sikkert at man dør af kedsomhed.
Men vi er vant til at vurdere sandsynligheden for at det går galt, og det er
ikke altid nok: Vi skal ofte også vurdere HVOR galt det vil gå, hvis uheldet
er ude. Det er her Ringen bliver uinteressant i min verden. Jeg synes det
ligner en vejstrækning hvor det er lidt ligemeget hvor meget man er pakket
ind i sikkerhedsudstyr og sikkerhedsmargener - HVIS det går galt, så går det
HELT galt.
Af Lars Hyldals svar i en anden tråd tolker jeg at nogle af de der tager
derned, kører som kørte de på en tilfældig alpevej, og så er farerne nok
ikke større end på alle andre alpeveje (hvor man også af og til møder en
italiensk kamikaze rytter)... Eller? Kan man stole på at fraværet at
modkørende og sideveje gør Ringen sikrere end alpevejen? Eller vil risikoen
for at rende ind i andre (medkørende) der tager væsentlig større chancer end
een selv være langt større? Antallet af uheld ved jeg fra andre
ring-enthusiaster ER langt større end på en tilfældig alpevej, og det må der
vel være en grund til? Og alt andet lige, så er risikoen for at rende ind i
"efterladenskaber" på banen (vragrester, olie, kølevand, bremsevædske) fra
disse mange uheld nok noget større end på en alpevej. Hvor mange uheld er
der i gennemsnit på en weekend på Ringen?

Måske er den eneste sikkerheds-forbedring der er mulig på Ringen simpelthen
at antallet af uheld offentliggøres, og lidt mere åbenhed og offentlighed om
personskaderne?

Rittig

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-02 20:50

On 31 Jul 2002 16:48:53 GMT, Bente Seim <bente_seim@Q5XJ9hotmail.com>
(slet Q5XJ9) wrote:

Hej Bente.

Først min kondolance med tabet af Jørund.

Dernæst en lille kommentar til dit indlæg.

> [...]
>Jørund var en dygtig og erfaren kører, blev banen også hans død pga.
>oliespild på vejen. Han kendte hvert eneste sving, og alligevel blev

Nürburg ring er kendt som værende farlig.
Man kan løse en billet ved indkørslen, hvilket bevirker at et hvert
køretøj slippes ind til en "joyride".
Det være biler, busser, lastvogne og MC'er.
I en skøn forvirring.
Der er ikke nogen form for maskinkontrol, hvilket igen betyder at alle
kan køre ind og spilde olie, tømme askebægeret og stoppe op for at
nyde "udsigten".
Det nærliggende hospital har en stue de kalder "Svenskerstuen" hvor
der i seasonnen ligger et synligt bevis på Ringens manglende
sikkerhed.

Du er alt for pæn i dit ønske om at øge sikkerheden.
Efter min mening burde Ringen lukkes totalt indtil der er andre boller
på suppen.
Jeg kendte udemærket Jørund's syn på sikkerhed og MC kørsel, men hvad
hjælper det, når banen er åben for typer der ikke har det samme syn på
den sag?

> [...]
>der sad med Jørund i hånden til det sidste - og han sagde altid at der
>ikke ville sket noget. Men er uheldet ude er der ikke noget at gøre.

Det er desværre alt for sandt.
Men som ovenfor skrevet vil denne tragiske ulykke næppe føre til en
holdningsændring på Ringen med mindre der virkelig bliver sat pres på.

Noget helt andet er så, at mulighederne for at køre race i Danmark er
indskrænket til meget få baner, der kun kan tage et begrænset antal
arangementer pr. år pga. miljø bestemmelser.
De reserveres, naturligvis, til de seriøse og etablerede udøvere af
sporten, hvilket igen betyder, at mindre øvede og de der ønsker at
køre "hygge race" er henvist til udenlandske baner, f.eks. i Sverige
eller Tyskland.
Jeg skal her tilføje at jeg kender lidt til de svenske baner, og kan
ikke klage over sikkerheden der, tværdimod!

Hvis jeg skal være meget grov mener jeg, at de danske myndigheder har
en andel af skylden i at så mange er henvist til udenlandske baner med
alternativ sikkerhed, eller til offentlige veje, hvor ordensmagten
lever af at være forargede over morskaben.
Hvis politikkerne forsøgte at forstå sammenhængene mellem aktion og
reaktion, og åbnede adgangen til egnede baner på Dansk jord ville en
del ting stkkert tage sig anderledes ud.
Helt sikkert til det bedre.

>Pas på alle derude...

Tak - skal nok.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Poul B-H

Dato : 31-07-02 21:55

<Steen Gruby> wrote in message
> [...]

> reaktion, og åbnede adgangen til egnede baner på Dansk jord ville en
> del ting stkkert tage sig anderledes ud.

Hørt. Både medier og offentlige myndigheder er forfærdede når specielt yngre
mennesker kommer galt afsted på vore landeveje, men hensynet til fru Jensens
(som har købt hus velvidende at det lå i nærheden af en racerbane) ro til
eftermiddagskaffen vejer højere end menneskeliv. Yamaha måtte ikke købe
færgehavnen (hvor der har været larm i adskillige årtier), den blev fredet,
fordi der kunne tænkes at komme nogen frøer der en gang.
I Odense lukkedes motocross banen for 10? år siden med lovning på en ny,
intet skete.

Vi danskere kalder gerne Sverige for forbuds Sverige, men hvad skal vi så
kalde Danmark ?

Poul B-H

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-07-02 23:09

<Steen Gruby> skrev i en meddelelse

> Først min kondolance med tabet af Jørund.

Åh, undskyld mine manerer. Du har naturligvis også min kondolance!

> Du er alt for pæn i dit ønske om at øge sikkerheden.
> Efter min mening burde Ringen lukkes totalt indtil der er andre boller
> på suppen.

Ja, det er faktisk også min mening. Man kan causere længe over historie,
sidste fristed for motorfanatikere, eget ansvar og mange andre emner, men
med så høje tabstal burde stedet ganske simpelt ikke være åbent. Som minimum
burde man skilte med hvor mange uheld og dødsfald der har været (fx. år til
dato) ved indgangen.

> [...]
> alternativ sikkerhed, eller til offentlige veje, hvor ordensmagten
> lever af at være forargede over morskaben.

Her er vi hamrende enige, Steen!
Vore egne myndigheder har hovedansvaret for at der stadig er alt for mange
trafik-drab. Motorsport er nærmest ved at være forbudt i Danmark, og SÅ
meget larmer det altså heller ikke!

> Hvis politikkerne forsøgte at forstå sammenhængene mellem aktion og
> reaktion, og åbnede adgangen til egnede baner på Dansk jord ville en
> del ting stkkert tage sig anderledes ud.
> Helt sikkert til det bedre.

Og denne dybe sandhed lader vi lige stå et øjeblik...

PS: Jeg bor i Nordjylland. Heroppe har vi store problemer med illegalt race.
Vi har også SF's amtsrådsmedlem Karl Bornhøft som forrige gang gik til valg
under slogan'et "Nej til motorbaner, ja til støjfri natur". Ikke "Mindre
støj fra motorbaner" eller "meget skrappe støjkrav til baneanlæg". Næh: "NEJ
til motorbaner". Og han sidder stadig i amtsrådet.

Rittig

Fra : Jakob D

Dato : 01-08-02 00:00

> [...]
"NEJ
> til motorbaner". Og han sidder stadig i amtsrådet.

Ud med Ham!!

JD

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-02 00:14

On Thu, 1 Aug 2002 00:08:34 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

Hej Rittig.

>Her er vi hamrende enige, Steen!

Tak!

>Vore egne myndigheder har hovedansvaret for at der stadig er alt for mange
>trafik-drab. Motorsport er nærmest ved at være forbudt i Danmark, og SÅ
>meget larmer det altså heller ikke!

Jeg har lige været på track day på Anderstorp i Sverige med den "hygge
race" forening Lydmuren har opbygget til vi manges fornøjelse.
Vi havde bestilt "lang bane", dvs. hele banens længde 4,2 Km mod
normalt den forkortede bane på ca. 2 Km.
Det betyder samtidig at der er skrappe støjregler at leve op til.
Kravet lyder: Standardpotter.
Pga. den med lang bane havde alle, uden undtagelse, monteret
standardpotter og dysset om hvor det var nødvendigt.
(Indrømmet - jeg havde kun sat standardpotter på og blæst dysningen et
stykke, hvilket hævnede sig for enden af langsiden )
Ved maskinkontrollen om morgenen blev samtlige cykler kontrolleret for
potter og støj, og hele koret bestod.
Normalt hænger der en official med en lydmåler i "rumpen" på os for at
skille de mest larmende ud.

Ved denne lejlighed fik vi prædikatet: Det er ualmindelig flot, i er
lige til et skoleeksempel på hvorledes det kan gøres hvis man ellers
vil.
Vi så ikke skyggen af en official med lydmåleren hele dagen, og havde
for i øvrigt en kanon dag.

Så lur mig: Hvis myndighederne i DK ville give os faciliteter at
benytte til sådanne arrangementer, er der ingen tvivl om at vi også
nok skulle leve op til støjkravene hvis de ellers er indenfor rimelige
grænser - standardlyddæmpning.

Og for nu at føje spot til skade:
Der er ikke en levende mutters sjæl der vil sætte penge i en bane i
Danmark.
Det er på forhånd garanteret at den vil blive lukket inden det første
arrangement er gennemført.
Hvis det derimod kunne betragtes som praksis, at man overholder
miljøkravene, ville der så rigelig være økonomi i at etablere egnede
anlæg.
Tænk blot på alle de arrangementer der afvikles i årets løb, og som
for manges vedkommende er henvist til udenlandske baner.
Hvis de kunne afvikles indenfor landets grænser, istedet for at føre
pengene udenlands, ville det være et kærkommet bidrag til
nationaløkonomien.
Ikke fordi det det betyder så meget at der afvikles 20 arrangementer
med i gennemsnit 30 deltagere á 1000 Dkr i udlandet pr. år.
Det er kun en bagatel af 600.000 der lægges for banelejen i udlandet.
Men hvis man dertil lægger rejse og opholdsomkostninger og det faktum,
at de fleste af os tager fri fra jobbet for at deltage, så er det
ganske andre, og mere synlige, beløb der er tale om.
Men så langt rækker fantasien hos d'herrer politikkere ikke.
Og så er vi tilbage til den med aktion og reaktion.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Jon Nielsen

Dato : 01-08-02 10:44

Nu startede jeg uvildigt denne travle debat, så må jeg også hellere give min
mening til kende.

Jeg står, sammen med en kammerat, for at arrangere PMC's tur til Nürburg. Vi
var også dernede i maj, hvor jeg også havde lejlighed til at tale med
Jørund, og se ham køre. Jeg må sige at han kørte voldsomt hutigt, hvilket
naturligvis skyldes hans store erfaring. Nyheden om hans uheld gav virkelig
stof til eftertanke, men vi har valgt at tage afsted alligevel. Hertil er
der vel to årsager:

1) Jeg mener det vil være hyklerisk og et udtryk for politisk korrekthed at
droppe Ringen, blot fordi en vi kendte omkom. Der skal naturligvis vises
respekt for den vi har mistet, men os der er her endnu træffer vores egne
valg. Jeg har også midstet bekedte i trafikken, men jeg kører mc endnu, og
jeg bebrejdes ikke for det. Venligst ingen kommentarer på dette synspunkt,
det er holdningsbasseret, og vi kan ikke blive enige, hvis vi ikke er det.

2) Som Hylle allerede har skrevet, så opfatter vi det som vores favorit
stykke vej nord for alperne, uden modkørende, børn, kvæg m.m. Det er ikke en
ræserbane, og vi jager ikke omgangstider, og der er fortsat, og der vil
vedblive med at være, ca. 20-30% ned til de tider som "ræserdrengene" kører.
Vi tager derned fordi 1) Der er muligt at finde en passende weekend med
meget kørertid 2) Det er rigtigt hyggeligt at være afsted sammen med
vennerne i nogle dage, til røverhistorier og en pils 3) Der er intet i DK 4)
Det ER en enestående oplevelse at køre sin cykel dernede.
Næste år kan det være vi skal prøve at se på en tur til et andet sted, måske
Frankrig eller Tjekiet, men jeg er glad for at have oplevt Nürburgring.

Jeg vil gerne lige kommentere nogle af de udtalelser og spørgsmål der er
dukket frem de sidste par dage:

Nørdsløjfen er farlig. Hvorfor er den lavet sådan? Den er lavet for snart
100 år siden (dengang vist som jordvej ! ) og stræker sig rundt om et bjerg
og gennem flere dale, og også et par byer ! Den er fed fordi den er så
foranderlig. Intet sted i verden ser du en bane hvor vejret skifter på vej
rundt, hvor højdeforskellene er på 300 m, osv. Ved siden af banen er der de
fleste steder bjergstråninger, slugter eller huse, så der er ikke plads til
grus, lange åbne arealer og dækbarierer. Næsten hele vejen rundt er der 2
meter græs til autoværnet, som er det alm. "armco"autoværn vi også har på
motorvejen herhjemme, blot i 3 lags højde, så man ikke kan glide ind under
og ramme en pæl. Lidt trist er det dog, at der nogen steder i ydersiden af
sving er beton i stedet for autoværn. Det ser faktisk ud som om de er trætte
af at reparrere de steder, og derfor har klasket en mur op....

Ang. ulykker, så ved jeg ikke hvor gode de tal om 2-3 intensivindlæggelser
pr uge skal tages. De stammer fra en fan-site, og er en del højere end de
tal en læser herfra havde set i TV. Det er ikke til at vide om de tal fra TV
er kunstigt lave, som Ringens egne beskyldes for at være. I maj var jeg
dernede i 10 dage, hvor der var åbent 4 hele dage, og ellers så aftener. Jeg
tror ambulancen var ude 2 gange, vi så ingen helikopter, og ca. en gang pr.
dag var der sket et eller andet småt der var markeret med kegler eller
"olieplet" skilt. Det er ikke et problem at der findes en touristbus i ny og
næ - ellers gjorde de nok også noget ved det. Hvis man selv kører 130, så er
det noget mere enkelt at overhale en bus der kører 40, end en Audi der
presser med 110....

Ang. hvem der kommer slemt til skade eller dør, så er lang de fleste
medtaget i disse grupper:
- Biler der ræser hurtigt og kører galt.
- Motorcykelister der kører meget hurtigt, uden fejlmargen, og så går noget
galt. En tanke går igen til Jørund.
- Holdende motorcykelister eller folk der er steget ud af biler pga. af
andres uheld. Der er desværre sket en del grimme uheld, f.eks. hvor en mc er
stoppet op ved et uheld, uden at tænke over at han har parkeret (bare et
ganske øjeblik) lige i idealsporet 20 meter efter en blind kurve, hvor de
hurtige kører 140+.... Der er udarbejdet en række sikkerhedsregler, som vi
tænker meget over.

Til sidst:
Vi er alle på PMC's tur fornuftige mennesker langt over de 18 kåde år, og vi
lover at passe på.

De meget interessedere kan se videoer fra vores sidste tur på vores
website. Der er også en hvor jeg "banker TLS", men det er noget mere
kedeligt end de ræservideoer de fleste vel har set..... :)

mvh
Jonz - PMC
TL1000S ´97 - danmarks bedst kørende eksemplar af verdes sjoveste cykel