Fjerkræ handels og transportforbuddet
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-07-02 13:08

Hvor kan jeg finde teksten i det nye forbud mod handel og transport
af fjerkræ ?

Helt konkret spørger jeg fordi en besøgende på www.fuglemarkedet.dk
mener at vi bør lukke siden indtil problemet med Newcastle Disease er
drevet over.
Jeg mener for det første at det er op til annoncør og køber at
overholde det givne forbud (det er også angivet på siden at det er
annoncørens ansvar at overholde love og regler).
Derudover er jeg i tvivl om hvorvidt forbuddet gælder for papegøjer,
stuefugle, undulater og lign. fugle som er dem der handles med på
fuglemarkedet.dk

Hva mener i, og hvor kan jeg finde forbuddets tekst ? (har ledt efter
det)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Morten

Dato : 31-07-02 13:46

> Hvor kan jeg finde teksten i det nye forbud mod handel og transport
> af fjerkræ ?

http://www.danmark.dk/txt/PUBL.asp?page=publ&objno=105930908

Mvh.
Morten

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-07-02 15:00

"Morten" <morten789@hotmail.com> wrote in

> http://www.danmark.dk/txt/PUBL.asp?page=publ&objno=105930908

Well, tak for linket - jeg blev dog ikke vildt meget klogere på om
"fjerkræ" også omfatter f.eks. papegøjer eller undulater ?

Fra : Morten

Dato : 31-07-02 15:26

> Well, tak for linket - jeg blev dog ikke vildt meget klogere på om
> "fjerkræ" også omfatter f.eks. papegøjer eller undulater ?

Hvis 'fjerkræ' skal tages bogstavligt, er det alle dyr med fjer på. Det er
jo heller ikke sikkert, at Newcastle-sygdommen kan skelne mellem
burhøns og bogfinker
Ordet fjerkræ er ikke nærmere specificeret i bekendtgørelsen, der
derfor må forstås ret bredt. Så ja, jeg tror, at _alle_ fugle er omfattet.
"§ 1. Det er ind til videre forbudt at transportere fjerkræ, med mindre
det transporteres direkte fra..."

Men du kan jo kontakte Fødevaredirektoratet for at være helt
sikker på, du ikke medvirker til at flytte en epedemi.
Endvidere er overtrædelse forbundet med bødestraf. Bekendtgørelsen
trådte i kraft i dag.

Mvh.
Morten

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-07-02 15:40

> [...]
> fugle er omfattet. "§ 1. Det er ind til videre forbudt at
> transportere fjerkræ, med mindre det transporteres direkte

Det er også det der er mit "problem" - er det alle fjerkræ eller kun
høns og lign. Jeg tror jeg indtil videre vil tage det bogstaveligt
som "alle dyr med fjer" og gøre mine besøgende opmærksom på det.

> Men du kan jo kontakte Fødevaredirektoratet for at være helt
> sikker på, du ikke medvirker til at flytte en epedemi.
> Endvidere er overtrædelse forbundet med bødestraf.
> Bekendtgørelsen trådte i kraft i dag.

Det vil jeg fluks gøre. Heldigvis er det ikke mit ansvar at overholde
forbuddet eftersom jeg ikke har en eneste fugl eller iøvrigt handler
med dem - det overlader jeg trygt til brugerne af min side ;)

Fra : Christian Andersen

Dato : 31-07-02 16:46

Henrik Stidsen wrote:

> Heldigvis er det ikke mit ansvar at overholde
> forbuddet eftersom jeg ikke har en eneste fugl eller iøvrigt handler
> med dem - det overlader jeg trygt til brugerne af min side ;)

Ikke at jeg har noget juridisk at have det i, men medvirker du ikke til
formidling af kontakt mellem køber og sælger og dermed (in)direkte til brud
på bekendtgørelsen?

Jeg har for nylig læst en dom om at en person der havde dybe links til
ophavsretbeskyttede MP3-filer blev dømt for medvirken til brud på
ophavsrettighedsloven.

Selvom han havde skrevet på hjemmesiden at han fraskrev sig ethvert
ansvar.

Ovenstående skal ikke forstås som en kritik eller en "jeg skal komme
efter dig". Det er udelukkende fordi jeg er nysgerrig.

--
..signature

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-07-02 17:50

Christian Andersen <tcd977fzm1001@sneakemail.com> wrote in

> Ikke at jeg har noget juridisk at have det i, men medvirker du
> ikke til formidling af kontakt mellem køber og sælger og dermed
> (in)direkte til brud på bekendtgørelsen?

Ifølge tidligere tråd her i gruppen har vi som ejere af siden intet
ansvar for noget som helst i forbindelse med de aftaler der indgåes.
Det ville, hvis vi havde, give et stort problem for f.eks. Den Blå
Avis der i så fald ville stå som skyldige ved alle ulovlige handler
der foregår via deres avis og website - f.eks. hælervarer.
Desuden står der på siden at vi fralægger os ethvert ansvar, men det
er mest for at gøre opmærksom på det.

Jeg har iøvrigt plantet en fin notits på forsiden vedr. forbuddet
hvor vi gør opmærksom på at transport af fjerkræ er forbudt.

Fra : Christian Andersen

Dato : 31-07-02 18:51

Henrik Stidsen wrote:

> [...]

<snip>

> Det ville, hvis vi havde, give et stort problem for f.eks. Den Blå
> Avis der i så fald ville stå som skyldige ved alle ulovlige handler
> der foregår via deres avis og website - f.eks. hælervarer.

Det har du selvfølgelig ret i. Tak for svaret.

--
..signature

Fra : Morten

Dato : 31-07-02 21:25

> Jeg har iøvrigt plantet en fin notits på forsiden vedr. forbuddet
> hvor vi gør opmærksom på at transport af fjerkræ er forbudt.

Et godt træk

Mvh.
Morten

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-07-02 21:35

> Et godt træk

Nu mangler fødevareministeriet bare at svare på min mail om en
uddybning af reglerne...