sigtelse på baggrund af pakke med posten
Fra : Per R

Dato : 31-07-02 12:53

Hejsa,

Min kinesiske kone fik for snart 1½ måned siden tilsendt en pakke med posten
fra hendes mor med lidt medicin. Denne pakke blev så opfanget af tolden og
herefter sendt til Skov og naturstyrelsen, som mener at noget af det
indeholder moskus (Er vi ikke helt enig i og ved at undersøge i Kina) som jo
er en truet dyreart hvilket gør at det selvfølgelig ikke må importeres til
DK.

Skov og natur styrelsen har sendt sagen videre til politiet som nu har sendt
en advarsel til hende samt et brev som de beder hende underskrive og
retunere hvor hun erkender sig skyldig i have importeret det tidligere
omtalte medicin.

Kan de sigte hende for at have importeret noget når det er sendt til DK fra
Kina med posten ? vi kan jo ikke vide hvad der bliver sendt til os.

I princippet kunne livet da blive surt for mange hvis man kan sigtes på
denne baggrund, da man jo kan sende hvad som helst til hvem som helst for at
bringe dem i fedte fadet.

Håber der er nogle der kan komme med et svar.

På forhånd 1000 tak !

Mvh.

Per

Fra : Padre

Dato : 31-07-02 13:04

> [...]
> en advarsel til hende samt et brev som de beder hende underskrive og
> retunere hvor hun erkender sig skyldig i have importeret det tidligere

At importere betyder jo at man har bestilt pågældende vare, dvs. at man har
anmodet nogen om at sende det til én.

Såfremt din kones mor har sendt pakken uopfordret, er din kone uskyldig, da
hun ikke har "realiseret gerningsindholdet" som det så smukt hedder.

Padre

Fra : Per R

Dato : 31-07-02 13:25

"Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com> wrote in message

> [...]
da
> hun ikke har "realiseret gerningsindholdet" som det så smukt hedder.

Det var sådan set dette jeg manglede at få bekræftet eftersom jeg mener der
er ok at de konfiskere hvis det ikke må importeres til DK. Men at sigte
hende for at have importeret det mener jeg ikke helt holder da hun ikke har
bedt om det og dermed realiseret gerningsindholdet.

Tak for det lynhurtige svar !!

Mvh.
Per

Fra : TGD

Dato : 31-07-02 13:05

"Per R" <per_ras@hotmail.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> en advarsel til hende samt et brev som de beder hende underskrive og
> retunere hvor hun erkender sig skyldig i have importeret det tidligere

Jeg tror det i er nødsaget til at betale bøden se nedenstående links.

Der kan der være nogle spidsfindigheder det er jo medicin du/i importere og
det er ikke noget man må som privat forbruger, der skal forligge recept.

http://www.erhverv.toldskat.dk/display.asp?mode=2&o_id=137519&ov_id=74752

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=137528

> Kan de sigte hende for at have importeret noget når det er sendt til DK
fra
> Kina med posten ? vi kan jo ikke vide hvad der bliver sendt til os.

Ja det er op til advokaturen om de vil sigte hende, og det er jo lige meget
om hun var bevist om pakken eller ikke..

> I princippet kunne livet da blive surt for mange hvis man kan sigtes på
> denne baggrund, da man jo kan sende hvad som helst til hvem som helst for
at
> bringe dem i fedte fadet.

Ja det er vist ikke en hemmelighed at der sendes mange bøder ud, pga.
importeret pakkenilleker som folk ikke ved er ulovligt.

<KLIP>

Fra : Per R

Dato : 31-07-02 13:40

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> wrote in message

> Jeg tror det i er nødsaget til at betale bøden se nedenstående links.

Det gav heldigvis kun en advarsel men ret skal jo være ret.

> [...]
meget
> om hun var bevist om pakken eller ikke..

Hmm, her siger du det modsatte af hvad Padre svarede lige inden dig :( Men
dette betyder jo så at jeg ville kunne tage til Holland købe lidt forbudte
ting og sende det til dronningen der så skulle i fængsel for at have
importeret det.

mvh.
Per

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 31-07-02 13:55

"Per R" <per_ras@hotmail.com> wrote in message
> [...]
forbudte
> ting og sende det til dronningen der så skulle i fængsel for at have

Nu er dronningen hævet over loven, så du skal nok prøve en anden person.

Fra : Per R

Dato : 31-07-02 14:06

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> wrote in message
> "Per R" <per_ras@hotmail.com> wrote in message
> :( Men
> forbudte
>
> Nu er dronningen hævet over loven, så du skal nok prøve en anden person.

jaja men du forstod sikkert hvad jeg mente alligevel ;)

Fra : K-Boy

Dato : 31-07-02 14:14

On Wed, 31 Jul 2002 14:55:14 +0200, "Uffe Kousgaard"
<uffe@routeware.dk> wrote:

>Nu er dronningen hævet over loven, så du skal nok prøve en anden person.

Jeg sidder og spekulerer på om jeg skulle sende en pakke med suspekte
ting i næste gang jeg skal en tur til udlandet. Til f.eks.
statsministeren eller min nabo f.eks. - jeg kan bare ikke sammen med
ham.

Fra : TGD

Dato : 31-07-02 20:23

> [...]
> dette betyder jo så at jeg ville kunne tage til Holland købe lidt forbudte
> ting og sende det til dronningen der så skulle i fængsel for at have

Det er meget enkelt på det område det er politiadvokaturen der bestemmer om
sigtelsen skal opretholdes, hvis de vurdere at der ikke kan bevis for deres
sigtelse vil de opgive sigtelsen.

Læs hvad du skriver, kan du se hvilket dilemma tolderne/politiet står i.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 31-07-02 14:14

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev:

> Ja det er op til advokaturen om de vil sigte hende, og det er jo
> lige meget om hun var bevist om pakken eller ikke..

Du kan ikke straffes for at modtage uopfordret tilsendte pakker og
derfor er der intet grundlag for en sigtelse.

Hvis det var mig, så ville jeg i øvrigt aldrig i livet skrive under på
en sådan skrivelse fra politiet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : TGD

Dato : 31-07-02 20:20

> Du kan ikke straffes for at modtage uopfordret tilsendte pakker og
> derfor er der intet grundlag for en sigtelse.

Er der nogle der har hævdet det? Jeg påpeger bare meget enkelt at det er
advokaturen der bestemmer om der skal føres en straffesag, sådan er det i
alle tilfælde.

> Hvis det var mig, så ville jeg i øvrigt aldrig i livet skrive under på
> en sådan skrivelse fra politiet.

Hvilken skrivelse?

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 31-07-02 20:32

> Er der nogle der har hævdet det?

Ja, det har du idet du bla. nævner følgende: "Jeg tror det i er
nødsaget til at betale bøden se nedenstående links."

> Hvilken skrivelse?

Den Per R nævner i sit indlæg såmænd. En skrivelse, hvor politiet vil
have, at hans kone skal erklære sig skyldig i ulovligt at have
importeret moskus.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : TGD

Dato : 31-07-02 20:47

<KLIP>
> Ja, det har du idet du bla. nævner følgende: "Jeg tror det i er
> nødsaget til at betale bøden se nedenstående links."

Såvidt jeg forstår så har Per R ikke tilkendegivet at det var sendt
uopfordret, ligeså tror jeg politiet ville opretholde et eller andet krav
idet pakken er sendt af moderen, hvilket gør at det ikke kan være helt
uopfordret - kan dog tage fejl af det sidste det fremgår ikke tydeligt af
Pers indlæg..

> Den Per R nævner i sit indlæg såmænd. En skrivelse, hvor politiet vil
> have, at hans kone skal erklære sig skyldig i ulovligt at have
> importeret moskus.

Nej ikke moskus! medicin:

SAKSET FRA TOLD OG SKAT:

Vejledninger til borgere
(Nyeste gældende fra den 1. februar 2002)
Internethandel for private
Køb i ikke-EU-lande (tredjelande)
Varebestemmelser

----
For en række varer gælder der særlige indførselsbestemmelser, fastsat af
sundhedsmæssige, sikkerhedsmæssige, veterinære, plantepatologiske eller
andre grunde.

Reglerne om de særlige indførselsbestemmelser administreres hovedsageligt af
andre ministerier (ressortmyndigheder) end Skatteministeriet, men Told·Skat
medvirker ved kontrollen i forbindelse med indførslen af sådanne varer.

Nedenfor er nævnt nogle eksempler på varer, hvor der gælder særlige
indførselsbestemmelser, samt ressortmyndighed:

HAr klippet lidt.

Lægemidler til mennesker og dyr samt narkotika, herunder visse
naturlægemidler
Lægemiddelstyrelsen, www.laegemiddelstyrelsen.dk

Har klippet igen

Udryddelsestruede vilde dyr og planter
Skov- og Naturstyrelsen, www.sns.dk

Klipppet igen.

Nogle af disse varer må ikke indføres, medens andre kun må indføres, hvis
man har en særlig tilladelse.

De kan hos toldcentrene få oplyst, om der gælder særlige bestemmelser for de
varer, som De vil indføre, og hvor De skal søge om en indførselstilladelse.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 31-07-02 20:53

> [...]

> sendt uopfordret, ligeså tror jeg politiet ville opretholde et
> eller andet krav idet pakken er sendt af moderen, hvilket gør at

Selvfølgelig kan det da det. Hvis du stadig mener noget andet må du
meget gerne forklare, hvordan du kan blive ansvarlig for forsendelser
andre, uanset om man måtte kende disse eller ej, fremsender til en.

> Nej ikke moskus! medicin:

Det er bedøvende ligegyldigt. Faktum er, at man ikke skal underskrive
et sådant brev fra politiet.

> SAKSET FRA TOLD OG SKAT:

Det er uinterressant og irrellevant.

FUT

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : TGD

Dato : 31-07-02 21:02

<KLIP>

> Selvfølgelig kan det da det. Hvis du stadig mener noget andet må du
> meget gerne forklare, hvordan du kan blive ansvarlig for forsendelser
> andre, uanset om man måtte kende disse eller ej, fremsender til en.

Hvis du gad at læse det der var urelevant! Det sidste du skriver er
fuldstændig barokt og jeg gider ikke engang at svare på det, hold dig til §.

> Det er bedøvende ligegyldigt. Faktum er, at man ikke skal underskrive
> et sådant brev fra politiet.

Det er din mening, og det er dog på et meget lille grundlag du kan udtale
dig så skråsikkert, i værste tilfælde kan konen ende med en kæmpe bøde hvis
polititet vælger retten

> Det er uinterressant og irrellevant.

Det er en jura gruppe og jeg smider nogle § undskyld mig at det ikke er
straffeloven, men de er da så bestemt relevante...

> FUT

Ja til dk.videnskab.jura hvor § snak hører hjemme.

Mon ikke du selv skulle smutte over i offtopic.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 31-07-02 21:12

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev:

> Hvis du gad at læse det der var urelevant! Det sidste du skriver
> er fuldstændig barokt og jeg gider ikke engang at svare på det,
> hold dig til §.

Hvilke §? Kan du henvise til §, der angiver, at man er ansvarlig for 3.
persons handlinger?

Vi kan lave et lille gedanken-eksperiment. Jeg bor en lille km fra
Christiania, hvor der som bekendt sælges hash ganske åbenlyst. Tror du,
at du vil blive straffet for besiddelse af hash såfremt jeg, uden du
har bedt mig om det, køber og sender en relativt stor mængde til dig?

> Det er din mening, og det er dog på et meget lille grundlag du kan
> udtale dig så skråsikkert,

Det aner du ikke en s*** om.

> i værste tilfælde kan konen ende med en
> kæmpe bøde hvis polititet vælger retten

På hvilket grundlag? Hvordan skulle politiet kunne bevise, at hun har
bedt moderen om at sende pakken? Det er den første ting dernæst kommer
spørgsmålet om der i det hele taget er tale om et stof, der ikke må
importeres.

Det du får ud af at underskrive en sådan seddel er den sikre vej til en
bøde idet du erklærer dig skyldig uden, at du nødvendigvis er det.
Mener du det er klogt?
Og tror du, at du undgår retten ved at underskrive en sådan seddel? Det
er formentligt snarere tværtimod.

> Det er en jura gruppe og jeg smider nogle § undskyld mig at det
> ikke er straffeloven, men de er da så bestemt relevante...

Du har ikke smidt så meget som en eneste §. Du har derimod smidt nogle
ligegyldige links til Told & Skat.

> Ja til dk.videnskab.jura hvor § snak hører hjemme.

Du kan godt tage og overholde en FUT specielt når du svarer off-topic.

> Mon ikke du selv skulle smutte over i offtopic.

Du er simpelthen til grin. Du læser ikke det du svarer på og svarer
meget ofte i vest når der bliver spurgt i øst.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : BB

Dato : 31-07-02 15:53

"Per R" <per_ras@hotmail.com> skrev i en meddelelse

---klip---

> Håber der er nogle der kan komme med et svar.

> [...]

Forklar til politiet at det er sendt uopfordret og ikke med ønske fra jer
af.
Det danske politi er jo ikke dumme, så de dropper 99.99% sagen.

Dette er en privat mening.

VH
BB
København

*Remove NOSPAM in my mail address for personal mail.*
Norton AntiVirus is sending my email.

Fra : Per R

Dato : 01-08-02 10:48

"BB" <BB@tdcnospamadsl.dk> wrote in message

> [...]
> af.
> Det danske politi er jo ikke dumme, så de dropper 99.99% sagen.

Har netop snakket med Politiet herom og du fik ganske ret, eftersom det er
sendt til os og vi ikke havde kendskab til pakkens indhold er der ikke
grundlag for en sigtelse.
Så nu slipper hun heldigvis for at skrive under på den fremsendte skrivelse
fra politiet. Dog skal de lige have en accept af at medicinen er konfiskeret
hvilket er helt ok eftersom de jo mener det indeholder noget moskus. (Skal
vi dog lige have undersøgt hos producenten i Kina under alle omstændigheder
eftersom moskus koster ca. 200 kr pr gram og det omtalte medicin koster 2 kr
pr tube så det kan ihvertfald ikke være meget moskus i det)

Tak for svarende.

Per