En islænding køber bolig i Danmark til udl~
Fra : Sonny Kristiansen

Dato : 31-07-02 10:01

Vi sidder som en ejerforening og har et på spørgsmål angående en af
vores beboer.

Baggrunden er som følger.. En af vores lejligheder bliver solgt et en
islænding, det vil sige hans mor køber den til hendes søn. Dette går vi
ud fra er i orden idet handlen går igennem. Sønnen bliver så gift med
en dansker og kort tid efter døder han.

Nu fortæller konen til den afdøde, at hun nu lejer ejerlejligheden af
hendes tidligere svigermor (islændingen).

Vores spørgsmål er så, er det lovligt for en islænding at udleje en
bolig i Danmark ??

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-07-02 10:39

Scripsit "Sonny Kristiansen" <sonnykristiansen@hotmail.com>

> Vores spørgsmål er så, er det lovligt for en islænding at udleje en
> bolig i Danmark ??

Det kan jeg ikke se hvad der skulle være i vejen for.

--
Henning Makholm "Monsieur, vous êtes fou."

Fra : Henning

Dato : 31-07-02 15:42

On 31 Jul 2002 11:39:28 +0200, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Scripsit "Sonny Kristiansen" <sonnykristiansen@hotmail.com>

>Det kan jeg ikke se hvad der skulle være i vejen for.

Er en islænding at sidestille med en dansker eller enhver anden
udlændning?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-07-02 16:51

On 31 Jul 2002 11:39:28 +0200,
Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:
> Scripsit "Sonny Kristiansen" <sonnykristiansen@hotmail.com>

> Det kan jeg ikke se hvad der skulle være i vejen for.

Udlændige må eksempelvis ikke eje sommerhuse i Danmark, kun
indgå lejekontrakter på op til 99 år.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-08-02 12:33

Scripsit "Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk>

> Udlændige må eksempelvis ikke eje sommerhuse i Danmark, kun
> indgå lejekontrakter på op til 99 år.

Er der tale om et sommerhus?

Og hvis det var retten til at eje lejligheden (snarere end at leje den
ud) der var på tale, ville et evt. problem da være opstået længe før
den situation der beskrives i spørgsmålet?

--
Henning Makholm "Det må være spændende at bo på
en kugle. Har I nogen sinde besøgt de

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 31-07-02 16:57

Henning <newsmail@mailme.dk> skrev:

> Er en islænding at sidestille med en dansker eller enhver anden
> udlændning?

Jeg mener, at have hørt, at Islændinge principielt stadig er danske
statsborgere og det vel egentligt det, der følger af Grundlovens §87?

§ 87. Islandske statsborgere, der i medfør af loven om ophævelse af
dansk-islandsk forbundslov m.m. nyder lige ret med danske statsborgere,
bevarer de i grundloven hjemlede rettigheder, der er knyttede til dansk
indfødsret.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 31-07-02 17:08

Morten Bjergstrøm skrev:

> [...]

> dansk-islandsk forbundslov m.m. nyder lige ret med danske statsborgere,
> bevarer de i grundloven hjemlede rettigheder, der er knyttede til dansk

Islændinge er ikke generelt sidestillet med danske statsborgere.

Islændinge blev ved dansk-islandsk forbundslov af 1918 blev sidestillet med
danske statsborgere (dog var de fritaget mht. værnepligt) og tilsvarende
gjaldt for danskere på Island. Unionen ophævedes af Island i 1944, men den
danske lov om ophævelsen var først klar i 1950. Det blev i loven besluttet
at de der hidtil havde været ligestillede ifølge forbundsloven, og som på
et tidspunkt mellem den 1936 og 1946 havde været bosat i Danmark, stadig
skulle være ligestillede mht. de områder der var nævnt i forbundsloven.

Sidestillingen i Grundlovens § 87 gælder altså kun de forhold der er nævnt
i loven om ophævelse af dansk-islandsk forbundslov og ikke andre
rettigheder danske statsborgere måtte have ifølge lovgivningen. Det drejer
sig især om stemmeret og valgret.

Det drejer sig i 1998 om 37 personer.

TT