Andet multimedie
bentjuul 3670
Problem med grafisk trykkeri
Fra : Peter

Dato : 30-07-02 22:00

Hej

Jeg har fået trykt noget brevpapir hos en trykker.

De fik en CD med en Illustrator-fil på, som var lavet som kurver og der var
lavet crop marks præcis omkring A4-arket.

Da jeg fik dem tilbage fra trykkeriet var alt på papiret rykket ca. 8-10 mm
ned.

Samtidig var teksten nærmere grå end sort, hvilket de sagde var fordi et
trykkeri trykker med meget finere punkter end en laserprinter gør, som gør
det totalt sort.

Begge disse ting er for mig uacceptabelt.

1) Kan man ikke forvente mere præcision af et trykkeri?

2) Hvor kan man læse om, hvordan man skal behandle en AI-fil før den sendes
til trykkeriet, så den ser ud som når man printer den på en alm. printer?

Hilsen Peter

Fra : Thomas

Dato : 31-07-02 03:23

"Peter" <no_spam@no.where> skrev i en meddelelse
> Da jeg fik dem tilbage fra trykkeriet var alt på papiret rykket ca. 8-10
mm
> ned.

Burde de kunne se på det print som du (selvfølgelig...?) har leveret med
CD'en, så de kan se hvad du gerne vil have.

> Samtidig var teksten nærmere grå end sort, hvilket de sagde var fordi et
> trykkeri trykker med meget finere punkter end en laserprinter gør, som gør
> det totalt sort.

De burde kunne lave en sort på dit brevpapir, ellers er en brugt metode til
at lave en dyb sort at hælde noget cyan eller magenta i, alt efter om man
ønsker en kold eller varm sort. Ulempen i dit tilfælde er, at så skal du
betale for en farve mere, og det vil typisk ikke være noget man gør ved
tekst i en lille punktstørrelse, men derimod overskrifter og grafik.

> [...]
sendes
> til trykkeriet, så den ser ud som når man printer den på en alm. printer?

Outline som du har gjort og vedlægge et print burde være nok ...

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - ny version!
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial
http://www.fastfreeway.dk/?ref=11242 - får du trafik nok på din hjemmeside?

Fra : Peter

Dato : 31-07-02 08:15

"Thomas" <flash4@it.dk> wrote in message
> "Peter" <no_spam@no.where> skrev i en meddelelse
> mm
>
> Burde de kunne se på det print som du (selvfølgelig...?) har leveret med
> CD'en, så de kan se hvad du gerne vil have.

Jep - de fik et print og vi skrev på det, hvad der var vigtigt at overholde.

> sendes
printer?

> Outline som du har gjort og vedlægge et print burde være nok ...

Jep - jeg tog ned til dem idag og de kunne godt se problemerne og jeg får
mit brevpapir i morgen

Hvis der er andre råd end print og outline, vil jeg meget gerne have dem, da
jeg ofte oplever diverse uregelmæssigheder, når jeg sender ting til
trykkeriet.
Det er jo bedre at forebygge og lære noget.

Hilsen Peter

Fra : Thomas

Dato : 31-07-02 09:23

> [...]
> trykkeriet.
> Det er jo bedre at forebygge og lære noget.

IMHO kan du ikke gøre meget andet end print og outline - det skulle da lige
være at finde et trykkeri der har styr på sagerne ...

Fra : Thomas

Dato : 31-07-02 09:27

"Thomas" <flash4@it.dk> skrev i en meddelelse
> "Peter" <no_spam@no.where> skrev i en meddelelse
> IMHO kan du ikke gøre meget andet end print og outline - det skulle da
lige
> være at finde et trykkeri der har styr på sagerne ...

Ovenstående gælder situationen med brevpapir, men generelt ved andre
tryksager skal du også huske at lave alle billeder om til CMYK med den
rigtige ICC-profil (du får den af trykkeriet eller også fortæller de dig
hvilken generel profil du skal bruge, euroscale coated version 2 plejer ikke
at være helt ved siden af til tryk herhjemme). I f.eks. InDesign har du en
pakke-funktion som samler både fonte og grafiske elementer til dig i en
seperat mappe, så du har det hele samlet ét sted. Det er meget praktiskt når
du skal have det ned på en cd. Men det mest praktiske ved det er at den så
går ind og kigger alle ting igennem for dig, og advarer dig hvis du f.eks.
har nogle billeder i RGB eller mangler nogle fonte. Her kan du fange mange
fejl.