Granita al caffe'
Fra : Mrs Krabappel

Dato : 30-07-02 21:53

Endelig har jeg lavet den...
Den er faktisk så nem at det er løgn. Og smager som en drøm.
Jeg har lavet med med min limousine-ismaskine (os tre her der har den ved,
hvad det betyder) men jeg tror at en køleelement fra en alm. OBH-isdims
også kan klare det.

Man skal bruge

250g kaffe, kold fra køleskabet
50g sukker

jeg bruger mere sukker (!) men ok - smag og behag. Sukker har jeg smeltet i
kaffen mens den var varm.
Kaffen har jeg lavet med en 6-kop caffettiera (hvad er en caffettiera? søg
denne NG med google!) - med "espresso"-caffe.
Har kørt kaffe+ sukker ca. 20min i ismaskinen. Der kom ud en luftig granita,
lidt lysere end kaffen fra starten, men smager himmelsk. Den "forsvinder"
hurtigt (tøer op) og duer ikke at fryse den ned (bliver som en klump
asfalst), så skal den spises straks, måske som sommer-dessert "all in one" -
kaffe og dessert - evt. med flødeskum.

Sandra

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 31-07-02 11:32

[Mrs Krabappel | Tue, 30 Jul 2002 22:53:08 +0200]

>Endelig har jeg lavet den...

Nu "snød" du mig for et svar i vores e-mail korrespondance, så derfor
sørger jeg dig hér :)

>Jeg har lavet med med min limousine-ismaskine (os tre her der har den ved,
>hvad det betyder)

Yeps! MEN jeg gik og troede at en sorbet kørt i en (god) ismaskine
skulle være sej, cremet og blød - hvorimod en granita skulle være
(store) krystaller, og derfor var en af de helt få ting der ikke kunne
laves til perfektion i en (god) ismaskine?

Har jeg misforstået noget hér?

>Har kørt kaffe+ sukker ca. 20min i ismaskinen.

Hmm, det tager da kun ca. 15 minutter i *min* maskine :)

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Tina Nilsson

Dato : 31-07-02 19:37

Nej Rene, efter min mening har du ikke misforstået noget. En granita eller
gratité som det også hedder, skal være store krystaller. Det man kan gøre er
at køre isen i sin ismaskine og derefter fryse den. Hver time ca rører man
med en gaffel i isen som den bliver luftig og knasende.

Men opskriften lyder god, så jeg skal da prøve. Iøvrigt er der æggehvide i
sorbet, hvis den skal laves ordentligt.

Tina

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 31-07-02 21:22

[Tina Nilsson | Wed, 31 Jul 2002 20:37:06 +0200]

>Nej Rene, efter min mening har du ikke misforstået noget.

Fint :)

>Men opskriften lyder god, så jeg skal da prøve.

Ja, enig.

>Iøvrigt er der æggehvide i sorbet, hvis den skal laves ordentligt.

Nej, det er jeg slet ikke enig med dig i. En ægte sorbet består af
frugt, sukker og vand.

At nogle kan finde på at komme æggehvide i, er vel blot fordi de ikke
har en ordentlig ismaskine?

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 07-08-02 11:27

> [...]
> (store) krystaller, og derfor var en af de helt få ting der ikke kunne
> laves til perfektion i en (god) ismaskine?

Granita - ifl.legenden - er opfundet på Sicilien, hvor man blandede sneen
fra Etna med søde sirup. Arv fra de arabiske koloner.
De "store" krystaller skyldes, tror jeg, maskinen og "granita mix", da mange
laver den med færdiglavede sirup.

Hvis du spiser granita i en OK iscafe' i Italien vil du få den med fine
krystaller lige som den, vi laver med vores Ariete/Gaggia!
Jeg ved ikke hvilke trick de bruger for at undgå at den smelter så hurtig
som min, jeg har tænkt på salt, mon ikke de bruge andre kemikalier. Noget
andet er at de laver mange kiloer af gangen og de har bedre maskiner /
iskølere. Men næste gang jeg er i min by spørger jeg min is-dame...

Sandra
på vej til frokost, og ser på den hvide maskine "skal vi køre en tur nu???"

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 07-08-02 22:22

[Mrs Krabappel | Wed, 7 Aug 2002 12:27:16 +0200]

>Granita - ifl.legenden - er opfundet på Sicilien, hvor man blandede sneen
>fra Etna med søde sirup. Arv fra de arabiske koloner.´
Yep!

>Men næste gang jeg er i min by spørger jeg min is-dame...
Meget gerne.

>på vej til frokost, og ser på den hvide maskine "skal vi køre en tur nu???"
God idé!

René
www.rene.hjorth.com & www.lowcarb.dk

Fra : Torben Abilgaard

Dato : 31-07-02 20:14

"Mrs Krabappel" <sandra@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Endelig har jeg lavet den...
> Den er faktisk så nem at det er løgn. Og smager som en drøm.
> Jeg har lavet med med min limousine-ismaskine (os tre her der har den ved,
> hvad det betyder)

Jeg ved det ikke, men må vide det. Du har som altid fået fyret op under mig
;)

Torben

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 31-07-02 21:25

[Torben Abilgaard | Wed, 31 Jul 2002 21:13:31 +0200]

>Jeg ved det ikke, men må vide det.

Jeg er én af dem, og må hellere svare

En "ordenlig" ismaskine er én der har en kraftig kompressor indbygget,
så maskinen, mens den hele tiden omrører ismassen, generer en rigtig
kraftig kulde så isen kan fryse på kortest mulige tid. Typisk 15-25
minutter for en 1-1½ kg. is.

>Du har som altid fået fyret op under mig ;)

Ja, jeg er også vild med Sandra :)

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Torben Abilgaard

Dato : 31-07-02 23:54

Hvaffor'en skal jeg kigge efter? Limmoværdige mærker??

vh/Torben

Fra : Jan R. von Benzon

Dato : 01-08-02 10:43

"Torben Abilgaard" <toa@fjernmigbt.dk> skrev i en meddelelse
> Hvaffor'en skal jeg kigge efter? Limmoværdige mærker??

Søg efter en Ariete (Italiensk) - så er du godt kørende. Så for noget tid
siden, at Metro havde en model til ca. 2,5 kilokroner incl. moms, hvilket
jeg synes er forrygende billigt sammenholdt med den kvalitet, som jeg
kender. Diverse feinschmeckershops herhjemme leverer også kvalitetsmaskiner.
Forskellen er blot, at du typisk starter på den nordlige side af 4
kilokroner...

mvh/Jan

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 01-08-02 11:27

[Jan R. von Benzon | Thu, 1 Aug 2002 11:43:22 +0200]

> [...]
>siden, at Metro havde en model til ca. 2,5 kilokroner incl. moms, hvilket
>jeg synes er forrygende billigt sammenholdt med den kvalitet, som jeg

Du har ganske ret, det er en totalt suveren maskine til en rigtig god
pris! :)

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Torben Abildgaard

Dato : 01-08-02 12:48

Rundt er godt, og da man snart drejer om et af de større hjørner,
hænger alt så nydeligt sammen. Man bliver næppe mindre
cirkelformet af at have sådan en fætter stående skudklar i
maskinstuen.
--

[OO]
<>' Torben