Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvornår grayscale og panoramer
Fra : Henrik Torp

Dato : 30-07-02 21:35

Hej i gruppen

Om man skal gemme i rgb eller grayscale har ofte været disskuteret i
gruppen.

Her er en artikel, der vist indeholder nye informationer:
http://www.outdoorphotographer.com/content/2002/aug/blkandwhite.html

Nu vi er i gang, så tager vi os lidt om panoramaer:
http://www.outdoorphotographer.com/content/2002/aug/panoramics.html

Venlig hilsen
Henrik

Fra : B. Sørensen

Dato : 31-07-02 12:18

"Henrik Torp" <henriktorp@mail1.stofanet.dk> wrote

> Her er en artikel, der vist indeholder nye informationer:
> http://www.outdoorphotographer.com/content/2002/aug/blkandwhite.html

Nye og nye. Artiklen omhandler stort set Photoshops muligheder for at
konvertere til greyscale og den tit manglende billedkontrast som følge
af dette. Forfatteren anbefaler et 3rd party plugin som skulle kunne bringe
liv i fotografiet igen... men sådan som jeg ser det, er det eneste
mirakuløse dette "filter"
udfører, at rode lidt med billedets levels. Artiklen kommer godtnok omkring
Channel Mixer som et muligt alternativ. Sjovt nok nævnes hverken Curves
[Ctrl+M] eller Levels [Ctrl+L] som uden tvivl er det egentlige grundlag.

Artiklen nævner også 'Desaturate' [Ctrl+Shft+U] som den største synder hvad
angør mangel på kontrast efter greyscale, hvilket jeg er helt enig i. Det er
langt at foretrække at bruge Image>Mode>Greyscale IMO.

Tak for linket.

> Om man skal gemme i rgb eller grayscale har ofte været disskuteret i
> gruppen.

Altså efter scanning eller hür?

--
B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«

Fra : Henrik Torp

Dato : 31-07-02 22:07

"B. Sørensen" <.@.> skrev i en meddelelse news:ai8h47$6es$1@sunsite.dk...

> [...]
er
> langt at foretrække at bruge Image>Mode>Greyscale IMO.

Artiklen nævner at forskellige farver af og til bliver til den samme
gråtone, når man laver billedet om til grayscale. Hvilken metode bruges til
at undgå det?

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Kurt Lund

Dato : 31-07-02 22:42

Henrik Torp skrev:

> Artiklen nævner at forskellige farver af og til bliver til den samme
> gråtone, når man laver billedet om til grayscale. Hvilken metode
> bruges til at undgå det?

Det kan jeg ikke se, at der er noget at gøre ved. Hvis et RGB-billede
neddrosles til gråtoner reducerer du i princippet fra 24 bit farver til 8
bit. Derfor vil der nødvendigvis være gråtonesammenfald med nogle af
farvetonerne.

--
Kurt Lund

Fra : Kim Jensen

Dato : 01-08-02 10:11

Henrik Torp wrote:
> Artiklen nævner at forskellige farver af og til bliver til den samme
> gråtone, når man laver billedet om til grayscale. Hvilken metode
> bruges til at undgå det?

Brug Channel Mixer, så kan du vægte de forskellige farver og du kan nemt
få et lækkert resultat i grayscale.

Kim Jensen
colormatch.dk // farver til dit website!

Fra : Henrik Torp

Dato : 01-08-02 17:44

"Kim Jensen" <kim@litewerx.dk> skrev i en meddelelse

> Brug Channel Mixer, så kan du vægte de forskellige farver og du kan nemt
> få et lækkert resultat i grayscale.

Jeg fik formuleret mig lidt dårlig. Af artiklen fremgår, at det er channel
mixer, man skal bruge. Det jeg var (og er) ude efter, hvordan denne bruges
mest optimalt - generelle tips til denne, eller hvad det nu hedder.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : B. Sørensen

Dato : 01-08-02 18:27

"Henrik Torp" <henriktorp@mail1.stofanet.dk> wrote

[Channel Mixer]
> Jeg fik formuleret mig lidt dårlig. Af artiklen fremgår, at det er channel
> mixer, man skal bruge. Det jeg var (og er) ude efter, hvordan denne bruges
> mest optimalt - generelle tips til denne, eller hvad det nu hedder.

McClelland går amok:
<http://www.adobe.com/web/tips/totalphs14/main.html>

--
/B. Sørensen