tilbagetrækning af sigtelse?
Fra : T

Dato : 30-07-02 17:37

Hej NG

Jeg har for kort tid siden været udsat for vold ( et blåt øje ) og fik
gerningsmanden anmeldt til polititet. Jeg har efterfølgende været i dialog
med gerningsmanden og fundet ud af at han virkelig er ked af hele
situationen, og har aldrig været anklaget for noget før, altså = med ren
straffeattest. i forbindelse med sådan en dom ville det være vanskligt at
for ham at få et arbejde med hans igangværende uddannelse, og senere læse
viderer i udlandet. derfor overvejer jeg at trække min anklage tilbage, da
jeg ikke mener at jeg har brug for den tilfredsstillelse der ville ligge i
hans retsag, og vide at jeg muligvis har ødelagt hans "nærmeste fremtid" Jeg
er dog klar over at man må stå til ansvar for ens handlinger, men er
alligevel nået frem til denne beslutning. men kan det egentlig lade sig gøre
?

på forhånd tak

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-07-02 18:41

On Tue, 30 Jul 2002 18:36:50 +0200,
T <Tonni@cool.dk> wrote:
> [...]
> er dog klar over at man må stå til ansvar for ens handlinger, men er
> alligevel nået frem til denne beslutning. men kan det egentlig lade sig gøre

Det er ikke et civilt søgsmål du har kørende mod ham.

Det er samfundet der kører en sag mod en voldsmand som har overtrådt
straffeloven. Og det er derfor i samfundets interesse at han straffes,
og dermed ikke senere lader raseriet løbe af med sig.

If you can't do the time, don't do the crime.

Om man så burde give en sådan man en behandlingsdom er en politisk sag.
24 måneder på antabus ville nok hjælpe mere end bøde/fængsel.
--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk

Fra : T

Dato : 30-07-02 18:45

> [...]
>
> Om man så burde give en sådan man en behandlingsdom er en politisk sag.
> 24 måneder på antabus ville nok hjælpe mere end bøde/fængsel.

Men kan jeg trække min sigtelse tilbage ? og i så fald, hvilken betydning
har det for sagen ?

Fra : Jakob Paikin

Dato : 30-07-02 20:11

On Tue, 30 Jul 2002 19:44:36 +0200, "T" <Tonni@cool.dk> wrote:

>Men kan jeg trække min sigtelse tilbage ? og i så fald, hvilken betydning
>har det for sagen ?

Du har ingen sigtelse mod ham - du har en anmeldelse.

Den kan du måske i princippet trække tilbage, men det medfører ikke
(som i amerikanske film) at sagen så er slut. Politiet har stadig
kendskab til episoden og kan vurdere om den skal forfølges yderligere.

--
Jakob Paikin

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 30-07-02 18:47

T skrev:
> derfor overvejer jeg
> at trække min anklage tilbage,

Nu er det jo ikke dig der anklager ham... Det er myndighederne...
Du /anmelder/ sagen, og så er det myndighederne der styrer resten.
Men hvilken indflydelse det kan få, at du pludseligt ikke vil optræde
som vidne skal jeg ikke kunne sige...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-02 19:10

T skrev:

> [...]
>straffeattest. i forbindelse med sådan en dom ville det være vanskligt at
>for ham at få et arbejde med hans igangværende uddannelse ...

Dommeren er vant til at håndtere og vurdere sådanne forhold.

PS. Det er vel ikke kun straffede personer der skal straffes?

--
Bertel

Fra : T

Dato : 30-07-02 19:15

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Dommeren er vant til at håndtere og vurdere sådanne forhold.
>
> PS. Det er vel ikke kun straffede personer der skal straffes?

Enig, da dette vil give det berømte høne/æg problem...

Men det er min overbevisning at alle mennesker kan træde forkert uanset
om de vil det eller ej. Det er sikkert ikke alle voldsforbrydere der angre
og beklager situationer som disse, og opsøger en forsoning med sit ofre ?
Jeg tror blot at jeg befinder mig i et etisk dilemma, jeg mener hvem er det
godt for at manden bliver fængslet? i værste fald kan manden ende i en
kriminel løbebane, hvis han ikke kan overskue konsekvenserne af hans
handlinger.

Fra : Michael Petersen

Dato : 30-07-02 19:33

T skrev i meddelelsen ...

> [...]
>godt for at manden bliver fængslet? i værste fald kan manden ende i en
>kriminel løbebane, hvis han ikke kan overskue konsekvenserne af hans

OT
løbebanen, som du skriver må blive hans eget valg..

livet er fuldt af valg, nogle gange træffer nogle de forkerte

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg

ingen arme ingen kager

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-02 22:39

T skrev:

>Jeg tror blot at jeg befinder mig i et etisk dilemma, jeg mener hvem er det
>godt for at manden bliver fængslet?

Jeg kan godt se dit dilemma. Men jeg kan også trylle det væk
(sådan da):

Vi har vedtaget en procedur for hvordan man behandler en sådan
sag som du har været ude for. Der er erfarne betjente og dommere
til at håndtere sagen, og de er ikke tankeløse robotter. Og det
er faktisk ikke dit ansvar hvad der videre sker.

De kan i øvrigt muligvis bedre end dig lugte om det er ægte anger
eller bondeanger synderen disker op med.

--
Bertel

Fra : Peter G.

Dato : 31-07-02 12:06

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote...

> [...]
> til at håndtere sagen, og de er ikke tankeløse robotter. Og det
> er faktisk ikke dit ansvar hvad der videre sker.

Tak for dette enkle og opklarende respons.

Kan resten af de politisk/etiske meninger i denne tråd ikke hoppe over i
dk.politik? Der er ikke meget jura tilbage i tråden.

FUT: dk.politik

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Email address works.

Fra : NoTrabajo

Dato : 31-07-02 07:26

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Dommeren er vant til at håndtere og vurdere sådanne forhold.
>
> PS. Det er vel ikke kun straffede personer der skal straffes?

Nej, voldsforbrydere skal spærres inde, så de ikke går og udøver vold mod os fredelige
medborgere. Så længe de sidder i fængsel kan de ikke gå rundt og slå sagesløse mennesker
ned.

NoTrabajo

Fra : Claus MC

Dato : 30-07-02 21:35

"T" <Tonni@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er dog klar over at man må stå til ansvar for ens handlinger, men er
> alligevel nået frem til denne beslutning. men kan det egentlig lade sig

Vold efter straffeloven er offentlig påtalt. Det betyder, at politiet har
pligt til at iværksætte efterforskning, hvis de får en anmeldelse. Det er
derfor op til dem at vurdere, om de har en sag.

Du kan derfor ikke trække anmeldelsen tilbage.

Iøvrigt har du ikke ødelagt hans "nærmeste fremtid" - det har han selv !

/Claus

- tænk hvis alle trak deres anmeldelser, fordi gerningsmanden sagde
undskyld......

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-02 08:53

Claus MC wrote:
> /Claus
>
> - tænk hvis alle trak deres anmeldelser, fordi gerningsmanden sagde
> undskyld......

Nej det må du sørme undskylde, men jeg er virkelig ked af at jeg skød
dig i benet og kørte dig over, kan du ikke tilgive mig?

Kan du ikke trække din sigtelse/anmeldelse tilbage nu, hvor jeg har sagt
undksyld, jeg har godt nok røvet hele din bank?

Nej det holder ikke, man må tage koncekvenserne af, hvad det er man går
og laver.

René Madsen --- reneZZXQ@schultzconsult.com remove ZZXQ
Schultz Consult --- http://www.schultzconsult.com
Din IT Leverandør --- tlf. 64 73 35 45

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 30-07-02 21:47

> [...]
> er dog klar over at man må stå til ansvar for ens handlinger, men er
> alligevel nået frem til denne beslutning. men kan det egentlig lade sig

Der sker sandsynligvis det, at han får en betinget dom, hvis sagen
overhovedet kommer i retten.

Refre