Planering af græsplæne
Fra : Kim Bernhart

Dato : 30-07-02 16:07

Hvordan får jeg planeret min græsplæne så den er klar til at så græs i ? ca.
150 m2

Det hele startede med at den er grovplaneret med en minigraver (fjernet ca.
20 cm) og nu er jeg i gang med at rette af med en retskinne og 2 vandrør.
Mit spørgsmål er så hvordan får jeg ""lunkerne" lige så faste som resten.
Skal det tromles og evt med hvad. Jeg har en cementtromle, men syntes ikke
at den trykker nok. Hvor fast skal jorden være ? må man kunne træde lidt ned
i den ?
Jorden er "sandjord" dvs. meget let. Jeg syntes at jeg har brugt meget tid
og kræfter indtil nu, og vil derfor gerne have et pænt lige resultat.
Mvh
Kim

Fra : @m

Dato : 31-07-02 10:09

Hej Kim

Du tager en "palle", vender den om og binder et ca.3m langt tov i den og så
trækker du den hen over jordstykket indtil det er plant.
Du vil overraskes over hvor nemt og pænt det bliver.

Mvh

@m

Fra : Martin Christiansen

Dato : 05-08-02 22:02

Kim Bernhart skrev i meddelelsen ...
>Mit spørgsmål er så hvordan får jeg ""lunkerne" lige så faste som resten.

Jorden skal fræses efter at den er planeret. Så sætter det sig lige meget.

Mvh - Martin

Fra : arkitekten

Dato : 07-08-02 08:24

"Kim Bernhart" skrev d. 30-07-02 16:07 dette indlæg :

> [...]
tid
> og kræfter indtil nu, og vil derfor gerne have et pænt lige resultat.

Hej Kim,
det lyder langsommeligt med disse vandrør. Jeg har gjort følgende: en
2,5m alu-stige lægger du ned og placerer noget tungt derpå, f.eks. 2
havefliser. Så binder du et tykt reb i stigen som et billedophæng og
trækker stigen rundt indtil du har planeret plænen. Du skal trumle og
efter såningen rive let og vande med fin spreder. Græsrødderne skal nok
få plænen tilpas hård. Hus vent til september, det er alt for tørt nu.
Hilsen Per

http://www.kandu.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-08-02 12:13

On Wed, 07 Aug 2002 07:23:58 GMT, "arkitekten"
<arkitekten.news@kandu.dk> wrote:

>Hus vent til september, det er alt for tørt nu.

For tørt? ForTØRT? Hmmm....

Jeg mindes ikke en jule eller en august hvor åen her har været mere
eller mindre konstant løbet over sine breder.

Mejetærskerne på markerne kører store dybe spor i jorden, hvis de da
ikke ligefrem kører fast.

Jeg ville overhovedet ikke have noget problem med at så græsset nu.
Såede noget i starten af juli, det står skide flot lige nu, er netop
blevet klippet for anden gang og er efterhånden helt tæt.

http://www.gartneriet.dk