Visum og kørekort ifm. USA
Fra : Henrik S. Pedersen

Dato : 30-07-02 15:07

Hej,

er der en venlig sjæl, der vil svare på dette:

1. Jeg har hørt, at man skal have visum til USA, hvis man har et gammelt
pas, dvs. uden plasticlamineret billede. Er der nogen der kan be- eller
afkræfte dette? Hvor henvender man sig i givet fald for at få visum?

2. Kan man leje bil i USA på sit almindelige danske kørekort, eller kræves
der noget specielt?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh. Henrik

Fra : Stig Nielsen

Dato : 30-07-02 15:40

Henrik S. Pedersen <_nospam@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d469d8d$0$256$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...

> [...]
> pas, dvs. uden plasticlamineret billede. Er der nogen der kan be- eller
> afkræfte dette? Hvor henvender man sig i givet fald for at få visum?

jeg vil mene at man skal henvende sig til den amerikanske ambassade for at
få et visum, men tjek det hos Politiet, det er jo dem der udsteder passet,
de må vide om der er behov for visum når man har et så gammelt pas.

> 2. Kan man leje bil i USA på sit almindelige danske kørekort, eller kræves
> der noget specielt?

Jeg har aldrig haft problemer med at leje bil i USA på mit danske kørekort.

Fra : Have

Dato : 30-07-02 15:44

> 1. Jeg har hørt, at man skal have visum til USA, hvis man har et gammelt
> pas, dvs. uden plasticlamineret billede. Er der nogen der kan be- eller
> afkræfte dette? Hvor henvender man sig i givet fald for at få visum?

Jeg var i USA for tre måneder siden med et pas af den gamle type. I flyet
(SAS) deler de en seddel ud man skal udfylde. Har du visum får du en hvid,
har du ikke visum får du en grøn. Jeg havde ingen visum forinden og udfyldte
blot den grønne seddel, og jeg havde dermed 90 dages ophold.

> 2. Kan man leje bil i USA på sit almindelige danske kørekort, eller kræves
> der noget specielt?

Jeg brugte mit danske kørekort uden problemer. Mit er den nye model på
størrelse med et Dankort.

God Tur

Have

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 30-07-02 19:27

> Jeg brugte mit danske kørekort uden problemer. Mit er den nye model på
> størrelse med et Dankort.

Jeg har samme erfaring, men faktisk er kun et internationalt kørekort
gyldigt. Man kan få udstedt et sådant på ethvert pansercenter, jeg mener det
koster 25,-

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Ole Damgaard

Dato : 31-07-02 10:35

"> Jeg har samme erfaring, men faktisk er kun et internationalt kørekort
> gyldigt. Man kan få udstedt et sådant på ethvert pansercenter, jeg mener
det
> koster 25,-
Nej - et dansk kørekort er fuldt gyldigt i USA - dog kan man rende ind i
lokalbetjente visse steder, som ikke kan finde ud af sådan et kort, hvorfor
det anbefales at få et intrnationalt kørekort (som koster 50 kr.)
Men du kan leje biler overalt på et dansk kort.
mvh ole

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 31-07-02 15:10

Ole Damgaard <odg@dr.dk> skrev i en meddelelse

>... et intrnationalt kørekort (som koster 50 kr.)

Så er det vist forskelligt fra politistation til politistation... i Hobro
koster det nu altså kun 25,- kroner, som Rasmus Nielsen også skrev:
http://www.politi.dk/p52/Information/info_koerekort.htm

--
Vh
Ida Maria Kiefer

Fra : PUK

Dato : 30-07-02 20:59

> [...]

> pas, dvs. uden plasticlamineret billede. Er der nogen der kan be- eller
> afkræfte dette? Hvor henvender man sig i givet fald for at få visum?

Ikke endnu, men efter d. 1/10 2003 skal alle have et maskinlæsbart pas,
ellers er det nødvendigt med visum. Det er den amerikanske ambassade, der
udsteder et evt. visum. Læs mere her:

http://www.usembassy.dk/index.php?o=25f6e276cd3db601fad24f81e5c2d915

Hilsen Dorte

Fra : Lars Ehlers

Dato : 30-07-02 21:15

"Henrik S. Pedersen" <_nospam@c.dk> wrote in message news:<3d469d8d$0$256$d40e179e@nntp03.dk.telia.net>...

> 1. Jeg har hørt, at man skal have visum til USA, hvis man har et gammelt
> pas, dvs. uden plasticlamineret billede. Er der nogen der kan be- eller
> afkræfte dette? Hvor henvender man sig i givet fald for at få visum?

Det har ikke noget at gøre med, hvilken type pas du har. Kravet for at
kunne rejse ind i USA uden visum er at man kommer fra et af de lande,
som USA har godkendt til "Visa Waiver" ordningen. Danmark er
naturligvis på listen. Du skal bare udfylde en grøn formular i
flyveren, og aflevere den ved paskontrollen.

> 2. Kan man leje bil i USA på sit almindelige danske kørekort, eller kræves
> der noget specielt?

Jeg har lejet bil mange gange i USA på mit danske kørekort. Endda den
helt gamle model. Det eneste som man undrede sig over var
udløbsdatoen, herovre skal kørekort normalt fornyes mindst hvert
fjerde år.

Lars
San Francisco